Hoe moet je een pony leren longeren??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Hoe moet je een pony leren longeren??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 08:53

Hey iedereen,
Ik heb een shetland pony die niet kan longeren.Ik zou het haar graag leren want dan heeft ze meer conditie.Hoe kun je da het beste leren?en wat moet ik zeker niet doen enz..?
Groetjes Julie

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:58

een ervaren persoon leert het je pony in een par minuten en die kan jou ook tips geven. Vraag zo iemand eens te komen helpen.
Verder heb je dus een longeerzweep nodig en een hoofdstel met longe.
De zweeep achter de kont houden, de longe laten vieren en als het goed is loopt de pony vanzelf. Denk aan de driehoeksverhouding zoals je die veel in boekjes ziet.
Je moet er even handigheid in krijgen, maar moeilijk is het niet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:07

Zorg dat je met de zweep naar de achterhand wijst. Houd de zweep voor je navel en draai zo, dat je de zweep naar de achterhand laat wijzen, op die manier sta je goed ten opzichte van je pony en heb je een 'drijvende' hulp. Wat je ook nog kunt proberen is dat iemand anders de pony een paar rondjes aan het halster meeneemt als hij het niet begrijpt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:35

Als aanvulling op bovenstaande: blijf zelf achter de schouder.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:35

Inderdaad, de driehoek (zweep, pony longeerlijn). Eerst zorgen dat jij in ieder geval wel kan longeren, zodat je het niet allebei van elkaar moet leren (dat gaat nooit goed).
En als jij het wel kan, maar je pony niet, kan je in het begin iemand met je pony mee laten lopen, zodat hij / zij in ieder geval het rondje om je heen loopt.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:39

ik heb heel veel aan het boek longeren met lammert haanstra

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:25

Om em in de rondte te leren slingeren te leren is niet zo heel moeilijk, echt fijn leren longeren is echt

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:58

Allemaal makkelijker gezegt dan gedaan, 't mini-shethengstje dat ik verzorg kwam of naar me toe, of probeerde ervandoor te gaan. Je kan je nie voorstellen dat zo'n beestje zo sterk is Lachen Hij kon zelfs z'n eigenaar voortrekken Knipoog
Maar ik heb 'm dus heel lang niet gelongeerd en heb 't gister weer geprobeert en opeens doet ie (bijna) alsof ie nooit anders heeft gedaan!! Hij reageert op 'draf', 'stap' enzo en zelfs op 'ho'. Haha, is dat nou 'n natuurtalent, toeval of beginnersgeluk? Pling

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 15:01

Steef, je paard moet leren om rondgeslingerd te worden, het echte fijne longeren dat jij bedoeld moet van de "ruiter" af komen *LOL*