Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gigi37

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-09

Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:14

Hallo paardenmensen :)

Ik heb mijn 10-jarige Duitse merrie al 6 jaar lang en heb met haar tot Z1 gesprongen. Jammer genoeg krijg ik het dagelijkse rijden niet meer voor mekaar omdat mijn school en mijn latere studie het niet toelaat qua tijd. Ik wil dus mijn sportpaard in een recreatie paard veranderen - dat houd in ongeveer 3 keer per week rijden... hoe ga ik het beste om met deze verandering en waar moet ik op letten? Ik ga in ieder geval naar een stal verhuizen waar ze voldoende manieren heeft om haar overtollige energie kwijt te raken (bijv. weides, paddocks, etc.) en het voer moet veranderd worden.

Maar wat nog allemaal??! Heeft iemand hier ervaring mee en/of hetzelfde meegemaakt?

Groetjes

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:18

denk dat je dan al je wijzigingen goed voor elkaar hebt.
Eventueel kun je in het begin misschien nog even tussendoor 1 of 2x longeren of in trainingsmolen en dat afbouwen, maar de meeste paarden die voldoende buiten lopen hoeven niet elke dag gereden te worden.
Mijn voormalige Z-dressuur sportmerrie kan ik na maanden vakantie gewoon opstappen en gaan rijden (wel in de bak, of samen met een rustig paard buiten, alleen buiten is dan te spannend). Voldoende uren buiten en niet te veel krachtvoer is hier het recept.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:37

miss. kun je een verzorger zoeken?
Ik neem aan dat je eerst iedere dag reed?
Dan doe je eerst 1 of 2 weken 6x per week rijden, daarna 1 of 2 weken 5x per week rijden enz. enz.
Lijkt me een goede manier om af te bouwen ?

Gigi37

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:51

Ik reed inderdaad eerst iedere dag. Moet ik een bepaald soort voer voeren? In de winter kan mijn merrie niet op de wei... wat zijn de alternatieven voor de wei?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:13

Gigi37 schreef:
Hallo paardenmensen :)

Ik heb mijn 10-jarige Duitse merrie al 6 jaar lang en heb met haar tot Z1 gesprongen. Jammer genoeg krijg ik het dagelijkse rijden niet meer voor mekaar omdat mijn school en mijn latere studie het niet toelaat qua tijd. Ik wil dus mijn sportpaard in een recreatie paard veranderen - dat houd in ongeveer 3 keer per week rijden... hoe ga ik het beste om met deze verandering en waar moet ik op letten? Ik ga in ieder geval naar een stal verhuizen waar ze voldoende manieren heeft om haar overtollige energie kwijt te raken (bijv. weides, paddocks, etc.) en het voer moet veranderd worden.

Maar wat nog allemaal??! Heeft iemand hier ervaring mee en/of hetzelfde meegemaakt?

Groetjes

Wanneer je voorkomt dat ze overtollige energie heeft, hoeft het er ook niet vanaf; met alle risico's van dien.
Er is geen verschil tussen een "sportpaard" en een "recreatiepaard" het is een paard en dat moet voldoende voeding en beweging (in de juiste balans!!!!!) krijgen en de rest is b*llshit!

Of je paard het accepteerd dat er nog maar 3x per week (of zo) op wordt gereden, ligt aan het paard, niet aan de "funktie" of de manier van huisvesting. Ik ken bosjes "recreatiepaarden" die bij voorkeur dagelijks worden gereden, terwijl mijn bedoeld (maar nooit geworden) "sportpaard" rustig een week op de wei staat en dan is het gewoon opstappen en wegrijden, ook alleen, ook buiten langs de weg en ook in het bos.
Wanneer je paard meer beweging op prijs stelt, heb je een aantal opties. Aan jou de keuze welke je wil gebruiken (lease, bijrijder, lespaard voor anderen, je eigen fantasie is de limiet)

willianne
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Winsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:07

Als ze gewoon dagelijks haar energie buiten kwijt kan hoeft ze niet bereden te worden..
Heb mijn Z dresuurpaard ook niet echt afgebouwd..ze staat nu gewoon dagelijks buiten en krijg ipv sportbrok nu basisbrok..Gaat gewoon prima zo.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:10

Ik denk ook dat als je er voor zorgt dat ze voldoende weide (of paddock) gang heeft, en je haar voerschema aanpast, het wel losloopt. Sommige paarden moeten wel wennen aan het "gebrek aan aandacht" als de jouwe er zo eentje is, zou ik ook het "trutten" (poetsen enzo) een beetje afbouwen.

Ilse1988

Berichten: 51
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Dieren

Re: Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:53

Volgens mij ben je goed op weg met de bovenstaande veranderingen. :j Denk dat je met het aanpassen van het voerschema en meer weidegang al een heel eind komt.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:12

Ilse1988 schreef:
Denk dat je met het aanpassen van het voerschema en meer weidegang al een heel eind komt.

Definieer "aanpassen voerschema" en "meer weidegang"
Immers wanneer je met gezond verstand voert, heb je (veel) weidegang en hoef je weinig aan het voer aan te passen. Voldoende ruwvoer en optioneel een handje brok is voor vrijwel elk paard voldoende, "sport" of "recreatie" maakt niet uit............

Channa1998
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-08-10
Woonplaats: Nederland

Re: Sportpaard wordt recreatiepaard - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:34

williane @ Mee eens.

Gigi37

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:46

Och, mijn paardje houdt wel van aandacht maar is ook heel tevreden als ze een beetje met rust gelaten wordt. Heel erg bedankt jongens! Ik voel me al een stuk beter erover dat ik niet meer elke dag ga rijden.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:43

Ik heb onlangs hetzelfde gedaan. Ik reed mijn paard ook bijna iedere dag. En startte M2 dressuur. En ik heb mijn paard ook "omgeschoold" van sport paard naar recreatie paard. Hij stond op een stal waar hij per dag 3Kg brok kreeg en 4 plakjes hooi per dag. En minimale weidegang. Misschien 2u op een dag en in het weekend niet. En dat is alleen in de zomer. 's winters 23/7 op stal.

Hij is begin Juli verhuisd naar een boer met overdag weidegang en 's nachts binnen. 's Nachts heeft hij dan een groot 2 paards hooinet en een handje musli. En overdag gras. En de eerste 5 weken heeft hij geen andere beweging gehad dan op de weide staan met z'n 9 nieuwe vriendjes.

Ik heb hem in 1x over laten gaan op het nieuwe voer. En ook de nieuwe hoeveelheid. Heb ook niet af gebouwd qua beweging. Hij heeft nergenst last van gehad. Hij voelt zich kip lekker en glimt als een spiegel.