strovezel of vlas als stalstrooisel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:19

Wie heeft er ervaring met strovezel als stalstrooisel?

Met vlas heb ik zelf wel goede ervaringen, alleen heb ik nu de mogelijkheid om dichtbij
strovezel te kopen als bodembedekker maar wil eerst weten welke van de 2 het beste is ;-)

Qua prijs verschilt het hier niet veel.
De strovezel is van de Noord Nederlandse Strovezel industrie uit Uithuizen.

Het is de bedoeling dat het in een grote stal komt van 4,5 X 5m.
Het paard staat enkel snachts in de stal, tenzij het overdag heel slecht weer is. De stal kan niet
iedere dag worden uitgemest, maar wordt zeker 3 a 4 keer per week gedaan.

Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 09:03

heeft er niemand ervaringen met strovezel?

Weet er misschien iemand of strovezel wordt opgegeten door paarden? Want als het kleine snippers zijn zou het dan niet voor verstopping kunnen zorgen bij je paard?

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:07

hoi, ik ben afgelopen week overgestapt naar vlas, ik vroeg ook aan de fouragehandelaar, wat het verschil is, alleen dat strovezel (neem aan dat je bedoelt gehakseld stro?) meer gebruikt wordt bij runderen.

En dat vlas uitermate geschikt is voor paarden. Daarom ook mijn keuze naar vlas, wat tot nu toe goed bevalt.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:10

Volgens mij is strovezel groffer en neemt minder vocht op dan vlas. Ik zou voor vlas gaan.

Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 09:12

ja er werd hier ook inderdaad gezegd dat strovezel vooral bij koeboeren werd gebruikt maar ook dat steeds meer paardenmensen over stapten op strovezel.

Ik denk inderdaad dat het gehakselt stro is, zit in plastic balen, net als vlas.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:12

Is het strovezel wat je op het oog hebt wel bestemd voor paardenstallen? Met andere woorden: is het gereinigd en stofvrij? Ik heb wel eens strovezel gebruikt maar doe dat nooit weer - het beviel me absoluut niet (glad, minder vochtopname en de paarden eten ervan). Je opmerking dat het kleine snippers zijn en dus minder gevaarlijk is niet terecht: hoe kleiner het materiaal, hoe groter de kans op verstoppingen. Dan kun je nog beter strokorrels gaan gebruiken [VSW] Stro-korrels?
Als je paard het goed doet op vlas, zou ik niet overstappen.

buukske

Berichten: 668
Geregistreerd: 09-03-08

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:16

Wij hebben het ook gehad,en allebei de pony's wilden ervan eten,hebben alles er weer uitgehaald

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:24

Inderdaad, strovezel gaan sommige (of misschien wel veel) paarden eten. En is ook nog eens stoffig.
Op mijn vorige stal hadden ze gehakseld koolzaadstro, nu staat mijn paard op vlas. Vandaar dat ik ervaring heb met beide.

Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 09:28

@jannepauli: Ik bedoel ook dat doordat het kleine stro snippers zijn dat het paard ze dan juist gaat eten en voor verstopping kan zorgen ;-)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:28

Ah.. verkeerd gelezen in de haast je van een antwoord te voorzien! Sorry!

lindabrother

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: groningen

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:48

Ik heb dat inderdaad ook wel eens gehoord dat de paarden die strokorrels opeten, wat weer koliek tot gevolg kan hebben...
Voor mij gewoon lekker vlas met een beetje verse stro eroverheen om lekker in te liggen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:09

als ze vlas eten kunnen ze ook koliek krijgen dus........

DreamAngel

Berichten: 185
Geregistreerd: 26-04-10

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:17

Een vriendin van mij heeft slechte ervaringen met vlas, aangezien de manegehouders de stallen uitmestten, maar dat werd niet goed gedaan en daardoor kreeg hun paard hoefproblemen. Ik heb/ken geen ervaringen met strovezel, dus ik weet niet of dat wel veel beter is.

lindabrother

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: groningen

Re: strovezel of vlas als stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:36

Als je gewoon elke dag de poep en hele natte plekken eruit haalt is vlas echt mooi spul, mijn paarden eten er niet van trouwens

benelli
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:47

k heb al sinds 4 jaar zeer goede ervaring met koolzaadstrooisel. Blijft bij mij veel droger dan vlas. Bij mij eten de paarden zelfs van vlas met azijn erover en ja hoor mijn paarden krijgen genoeg eten en zijn zelfs wat naar de zware kant (695 kg voor paard met schofthoogt 1.73m). Vlas zou gevaarlijker zijn als ze ervan eten