longeren met touwtjes: hoe longeerlijn vastmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:08

het fijnst is met een kaptoom, daardoor stoor je je paard niet. Maar voor degene die dat niet hebben, longeerlijn door de binnenring over het hoofd( achter de oren) vast maken aan de buitenbitring.
of knoop in de longe maken, door de binnenbitring, achter de oren langs, en dan door de buitenbitring, en dan achter de knoop vast maken, zo heb je wel wat te vertellen over het hoofd, maar trek je niet aan de mond.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:14

Het allerbeste is natuurlijk gewoon een kaptoom
abby schreef:
Door de longeerlijn over het hoofd, achter de oren langs te laten lopen, laat je het bit inwerken als een ophaaltrens (heel scherpe inwerking...). Door de lijn onder de kin door aan de buitenste ring vast te zetten trek je het bit door de mond en werkt iedere beweging van de lijn door in de mond (dit kun je overigens oplossen door een extra slag om de binnenste bitring te maken). Met een bitstukje trek je het bit in de mond omhoog tegen het verhemelte en drukt het extreem op de onderkaak.

De beste manier om een longeerlijn vast te maken is door hem door de binnenste bitring te halen, hem vervolgens door de neusriem te halen en dan vast te maken achter de knoop die je op 15 cm vanaf de musketonhaak hebt gemaakt.
Wanneer je de lijn aan de longeersingel vastmaakt, kun je dezelfde methode gebruiken, dit doe je alleen bij paarden die extreem veel buitenstelling aannemen of zich heel sterk maken, anders is het niet nodig.

Een goede stelling en buiging krijgt het paard alleen als hij los en ontspannen is. Veel overgangen rijden en hem op een mooie volte laten lopen (desnoods een cirkel uitzetten waar hij aanleuning op vindt). Door hem op te sluiten tussen longe en zweep zal hij al snel stelling nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:51

Ik snap niet dat mensen nog steeds leren de buitenteugel te begrensen en dan op de binnenteugel te laten nageven, Je moet op 2 teugels rijden, en ze moeten op twee teugels nageven.

Dan worden paarden ook niet scheef, en kun je ze vanuit het been laten buigen, dan heb je lengtebuiging, niet door je buitenteugel eraan te houden en aan je binnenteugel te vragen, dan hou je jezelf voor de gek.

Margreet"]
[quote="abby schreef:
Vergeet niet dat je vanaf een kant druk uitoefent op de mond


Niet als je de buitenkant goed begrensd. Op de buitenteugel moeten ze nageven, snap niet hoe je je paard ooit goed er doorheen kunt krijgen als je alleen maar aan de binnenkant sjort. Onder de man niet en aan de longe niet.
Ik kan mijn binnenhand (of mijn longe) ter controle af en toe een stukje naar voren wegschuiven zonder buiging of aanleuning te verliezen. Simpelweg doordat het niet vanaf de binnenkant moet komen maar vanaf je buitenteugel en je binnenbeen (of longeerzweep).
[/quote]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miss_Mii21, Mnoonn, Setteli, Wescha, Wieke, YandexBot en 144 bezoekers