Verhoging stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wannabe2003

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-03-07

Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:50

Ik heb een vraag over stalling verhoging en hoop dat ik dat hier goed zet.

Ik sta sinds bijna 1 jaar op een nieuwe stal en heb het hier prima naar mijn zin.
Ik ben naar deze stalling gegaan o.a. voor de lage stalprijs. Alleen nu dus het volgende. 1 januari 2010 werd de stalling €6,- verhoogd ivm vernieuwingen. Nu per 1 oktober a.s. gaat de stalling met €7,50 omhoog ivm de hoge prijs voor het stro en kuil. Ik vind dit best een behoorlijke verhoging binnen 1 jaar tijd.

Ik kan me hier op zich best in vinden, maar tja, mijn salaris is helaas het afgelopen jaar niet gestegen met €13,50. Ik vraag mij gewoon af of dit überhaupt wel mag en of daar regels voor zijn?

Wie kan deze vraag voor mij beantwoorden?

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:53

De enige regels die er voor zijn, moeten in je pensioncontract staan of in huisregelementen. Ik snap dat je baalt van de verhogingen, echter is 13.50 nog te overzien. Kijk even na wat je ooit getekend hebt.

Muizenissen

Berichten: 179
Geregistreerd: 29-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:00

Bij mijn weten zijn er geen wetten voor.
Wat ik wel weet is dat je de verhoging niet hoeft te accepteren...... alleen mag de verhuurder je dan wel gewoon de huur opzeggen dus dat zal 't je waarschijnlijk niet waard zijn ;)

Wannabe2003

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:14

Ik snap dat €13.50 voor sommige mensen best meevalt.

Echter ik woon in Zeeland, waar de stalprijzen vele malen lager liggen dan elders in het land denk ik. Het is nl. ongeveer 10% van de stalprijs...

Het gaat mij ook nog niet eens zo zeer om het bedrag, maar meer om het principe. En ik bedoel als er dus geen regels voor zijn, kunnen staleigenaren dus zomaar de stalling met een x bedrag omhoog doen. Ik vraag mij eigenlijk dus af of er net zoals bij de huren van een huurhuis regels voor zijn.

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:16

Mits je een contract hebt getekend, zijn daar regels voor.
Dit is niet wettelijk geregeld.

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:19

Ik denk ook dat je het niet moet vergelijken met de huur van een huis.

Je hebt de stal die je huurt en daarbij koop je bodembedekking voor de stal en voer. De stal zelf wordt niet duurder maar de kosten voor bodembedekking en voer zijn duurder geworden en dat wordt nu doorberekend.

Verder is het niet zo vreemd dat er een jaarlijkse verhoging plaats vindt.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:27

je kan ook het nieuws er eens op naslaan stro en hooi zijn verschrikkelijk veel duurder geworden dit jaar door het rare weer deze zomer... dus misschien is deze verhoging wel noodzakelijk? heb je je dat wel eens bedacht? ik kocht mn hooi en stro eerst zelf je moest es weten wat voor onverwachte verassingen je dan krijgt stro is toen van 2,50 naar 4 euro gegaan en hooi van 2,25 naar 3 euro.... maar t mesten en voeren gaat in dezelfde vaart door...

Wannabe2003

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:33

Ik snap de verhoging zeker wel en dat zeg ik er toch ook duidelijk bij!
Mijn vraag is of het überhaupt wel mag?!

Ik betaal zomers en 's winters hetzelfde bedrag, zodat ze kunnen "sparen" (zoals ze dit zelf noemen) om het stro en kuil te kopen. Zomers mogens ze ook alleen bij hoge uitzondering naar binnen en staan de paarden 24/7 buiten (mei/juni t/m begin oktober).

Verder hadden de staleigenaren beloofd in januari dat het niet weer omhoog zou gaan. Dit zijn natuurlijk onvoorziene omstandigheden, maar toch. Belofte maakt schuld toch?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:37

Jojet schreef:
Ik snap de verhoging zeker wel en dat zeg ik er toch ook duidelijk bij!
Mijn vraag is of het überhaupt wel mag?!

Ik betaal zomers en 's winters hetzelfde bedrag, zodat ze kunnen "sparen" (zoals ze dit zelf noemen) om het stro en kuil te kopen. Zomers mogens ze ook alleen bij hoge uitzondering naar binnen en staan de paarden 24/7 buiten (mei/juni t/m begin oktober).

Verder hadden de staleigenaren beloofd in januari dat het niet weer omhoog zou gaan. Dit zijn natuurlijk onvoorziene omstandigheden, maar toch. Belofte maakt schuld toch?


Als er in je stalcontract, als dat er al is, geen afspraken gemaakt zijn mag dit gewoon. Een belofte dat het stalgeld niet meer omhoog gaat kan niemand maken zeker niet bij forse kostenstijgingen.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:12

volgens mij mag t gewoon.... waarom niet het is toch zijn stal? daar moet ie wel wat aan overhouden natuurlijk.... snap je probleem niet zo... tis 13,50 wat best meevalt en nog een te begrijpen bedrag is toch? je weet waarom er een verhoging is en als je die verhoging niet wil betalen zal je een andere stal moeten zoeken....

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:15

Naar mijn weten moet dit 2 maanden van te voren worden aangekondigd dat is alles wat ik me kan herrinderen.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:31

Ik vind het heel normaal dat prijzen stijgen.
De boodschappen die je haalt worden toch ook steeds duurder??
Huurhuizen worden ook duurder. elektra, benzine ect ect.
Ik vind de stijgingen die je aangeeft nogal schappelijk hoor.

De verhuurder snapt ook wel dat dit hem niet populair maakt maar heeft misschien ook geen keus??
Het voer in nu eenmaal veel duurder geworden, daar kan niemand iets aan doen.
Dus ja, volgens mji MAG dit wel

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:35

om te voorkomen dat ze verlies gaan leiden zal het misschien noodzakelijk zijn geweest om de prijzen omhoog te doen. Kosten voor ruwvoer en strooisel zijn 25% gestegen en er worden meer prijsstijgingen verwacht.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:37

ik vind eigenlijk dat jou stalling nog best redelijk is met de verhogingen
hier in de omgeving zijn veel stalling met minstens 25 euro per maand omhoog gegaan
ook in verband met de prijs steigingen

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:43

Volgens mij mag het gewoon en ik vind ze nog heel netjes qua verhoging. Als je bedenkt dat ik voor een aantal maanden geleden nog 55 euro betaalde voor een groot pak hooi en nu 85 :+

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:46

op mijn vorige stalling een echt pension. ging tweemaal per jaar een tientje omhoog.
prima. maar na 5 jaar is er dan 100 euro bij..
terwijl er klanten bijkwamen, en het dus drukker werd, geen extra plaats,weide of bakruimte. erover praten was geen optie. met houder viel niet te praten

ben uiteindelijk weggegaan, vond de kwaliteitprijsverhouding erg achteruit gaan zo.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:02

Ik snap ook dat de prijzen omhoog gaan wanneer de kosten voor bodembedekking+voer hoger worden. Maar zoals Jo aangeeft heeft de staleigenaar begin van het jaar aangegeven niet nog een keer omhoog te gaan. Verder zijn de overige faciliteiten (ik ken de stal) niet verbeterd. Ik denk dat er op veel punten meer bezuinigd kan worden zonder dat de paarden er de dupe van zijn en de prijsstijging binnen de perken gehouden kan worden.

Verder snap ik dat in vergelijking met de randstad dit niet veel is (lees net verhoging van 25 euro) maar vergeet niet dat onze salarissen in Zeeland ook een stuk lager zijn dus dit alles is inverhouding.

En nee volgens mij is er geen wet voor. Maar het zou verstandig zijn als staleigenaren/huurders duidelijke afspraken maken in een contract zodat je deze discussie KAN voeren. Nu heb je niets concreets.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:54

Hier is dat eigenlijk normaal, alleen zou het dan wel netjes zijn als de prijs ook weer zakt als de hooiprijzen volgend jaar weer zakken.
Maar krijg je niet elk jaar een inflatiestijging bij je loon? Ik zie dit eigenlijk deels als inflatie.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:25

Jojet schreef:
Ik snap dat €13.50 voor sommige mensen best meevalt.

Echter ik woon in Zeeland, waar de stalprijzen vele malen lager liggen dan elders in het land denk ik. Het is nl. ongeveer 10% van de stalprijs...

Het gaat mij ook nog niet eens zo zeer om het bedrag, maar meer om het principe. En ik bedoel als er dus geen regels voor zijn, kunnen staleigenaren dus zomaar de stalling met een x bedrag omhoog doen. Ik vraag mij eigenlijk dus af of er net zoals bij de huren van een huurhuis regels voor zijn.


Tja, de stalhouder kan ook om zijn principes niet zijn hooi en strooisel goedkoper inkopen.
Ik betaal voor een pakje hooi, waar 1 paard 2 dagen van kan eten, ook al 3 euro. En voor een grote baal voordrooghooi betaal je ook al snel 30 tot 40 euro. Als de prijzen zo erg stijgen, kan kunnen stalhouders die van inkoop afhankelijk zijn bijna niet anders dan omhoog gaan. De marges zijn in de goedkopere gebieden al erg laag.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:30

Regels zijn er maar als ze op papier staan. Een mondelinge overeenkomst zal ook wel gelden, maar dan moet je het natuurlijk kunnen bewijzen hé.

Ikzelf werk met een contract, waarin staat dat ik in het begin van het jaar mag opslaan. Heb het intussen (doe pas anderhalf jaar pensionstalling) nog niet gedaan, maar denk dat ik het nu wel zal doen, want de prijzen swingen hier ook de pan uit.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:46

Pentax schreef:
Hier is dat eigenlijk normaal, alleen zou het dan wel netjes zijn als de prijs ook weer zakt als de hooiprijzen volgend jaar weer zakken.


Ben ik het mee eens.
Heb je het daar al over gehad met de stalhouder dat als de prijzen volgend jaar weer dalen dat de prijs ook meegaat?
Lijkt me opzich niet meer dan normaal maar denk dat het weinig voorkomt alhoewel je kunt niet blijven stijgen met je prijs lijkt me.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:50

ik zou willen dat ik t ging redden met 13.50 extra per maand nu de kosten van stro en hooi deze winter de pan uit blijken te gaan rijzen :o

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:51

Met mijn pensionklanten heb ik een tijdelijke verhoging afgesproken. Gaat in per 1 november en vervalt volgend jaar 1 mei of zoveel eerder als er een flink pak gras in de wei staat. Hiervoor heb ik met ieder afzonderlijk een aanvullende overeenkomst getekend, zodat de afspraken op papier staan. De verhoging op zich is terecht, maar die moet wel tijdelijk zijn. Overigens zit ik op 20 euro verhoging en dat is absolute kostprijs. Dat ik meer moet voorfinancieren heb ik daar bijv. niet in meegenomen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:44

Ik vind dit een zeer acceptabele verhoging als ik kijk wat zowel het hooi als het stro in aanschafprijs omhoog gegaan is.
Moet je voor de gein maar eens uitrekenen wat een baal stro kost en een baal hooi kost keer het verbruik per dag/maand.
Daarbij heeft een stal ook nog kosten aan levering maar daarbij ook opslag en afvoer van de mest.

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:56

Onze stalling is met 35 euro p/m omhoog gegaan, wel wat meer dan 13,50 euro..
Ben ook benieuwd naar of er een regel voor is, had er iets over gehoord, maar kon het niet echt vinden.