najaarsverzorging weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:37

Ik hou dit topic ook even in de gaten. Ik had ook juist gehoord dat je het beste kan bekalken en doorzaaien in het najaar en dan het liefst september! Dus wil nu ook iets gaan doen..
Heb ook nog nooit bekalkt, dus hoor graag tips en wat moet je kopen..?

En verder heb ik een stuk wei dat ik dit voorjaar (maart/april) heb laten gieren en daarna is er niks meer mee gebeurd, ook geen paarden meer op gehad..
Vorige week is het gemaaid. Wat nu: toch nog maar even wat kunstmest ook eroverheen of liever bekalken..? Er stonden namelijk heel veel distels die ik volgend voorjaar toch echt niet meer in zulke getalen wil zien! En ook dit jaar weer erg druk geweest met kruiskruid steken, word gek van dat onkruid! Wat kan ik nu nog het beste met de wei doen..? Of gewoon in het voorjaar weer aan gaan pakken..?


zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Re: najaarsverzorging weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:49

oh ok, ja het ene stuk heeft veel onkruid en vooral distels iedere jaar.
Het andere stukje heeft hier en daar wat mosgroei langs de randen van het hek dus daar zat ik sowieso al aan bekalken te denken.. Weet niet of mos zich snel uitbreid, nu is het nog niet veel..
Vroeg me af of ik aan die ene wei op dit moment nog iets kan doen, maar denk dat het gewoon weer lekker onkruid steken word van het voorjaar.. en giertank er weer over en later weer wat kunstmest, want volgens de reacties hier heeft kunstmest nu niet zoveel zin meer dus..


zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:03

Lenneke: ligt eraan wanneer je de paarden op de winterwei zet denk ik.. Ik denk dat je met kalk ook wel een week of 3 moet wachten voordat ze er op mogen..
Of weet iemand of dit misschien veel langer is..?

Ik heb gisteren de zakken kalk gekocht. En wil ze er vandaag overheen strooien, heb korrels gekocht.. Vanaf morgen gaat het weer regenen dus leek me ideaal..? Zaai ik meteen wat plekken met graszaad door. En die wei komen ze dan pas van het voorjaar op, dus kan lekker rusten..

twijfel alleen nog of ik er goed aan doe de grote winterwei nu nog van kunstmest te voorzien, die ziet er wat droog en arm uit.. Maar vraag me af of dit nog zin heeft?

zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:03

hm, ik heb het nog niet gestrooid..
Mijn vraag: hoelang duurt het voordat de paarden erweer op kunnen als je bekalkt hebt..? Ik zou zeggen 3 weken net als kunstmest, maar weet iemand dit zeker..?

En: tot wanneer kun je uiterlijk nog bekalken, kan dit bijvoorbeeld eind oktober/begin november ook nog..?! Want dan kan ik in dat geval de wei waar ze nu lopen ook nog doen als ze het daar kaalgegeten hebben..

Ben even nog aan het plannen hoe ik het ga doen allemaal..

Antheman: jij hebt poederkalk gestrooid nu of niet..? Dat regent natuurlijk sneller in. Mag je dan al snel de paarden er weer op hebben..? Geen last van waaiend poeder gehad? 8-)

zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:31

ohja :+ poedersneeuwpop! :P Morgen regen als het goed is, dus zal goed inregenen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Kimmej en 114 bezoekers