fries vlechten voor wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:28

ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kon niet vinden wat ik zoek.
ik wil graag weten hoe ik mijn fries het mooiste kan vlechten voor een wedstrijd.
ik vind een hengstenvlecht erg mooi maar als ik helemaal tot aan de schoft vlecht gaat het zo losjes hangen. nu las ik ergens dat je dus niet helemaal tot de schoft moet vlechten, maar tot waar moet ik dan wel vlechten en wat doe ik met de rest van de manen?

en ik wil ook graag weten hoe ik de voorpluk mooi vlecht in zo een mooi knotje wat je ook vaak bij friezen ziet.

eventueel vind ik dit ook erg mooi maar ik zou niet weten hoe ik dit moet vlechten.
Afbeelding
is er iemand die mij dit kan uitleggen?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:30

Mijn vriendin maakt altijd een hengstenvlecht inderdaad, dat staat erg mooi.
Ze vlecht 'm dan niet helemaal door tot het einde, maar stopt wanneer het niet meer strak zit.
Het laatste stukje vlecht ze dan in een los vlechtje. Ziet er altijd mooi uit.

Ik vind persoonlijk knotten bij een Fries geen gezicht. :n

calypsoo

Berichten: 1759
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:31

op de foto doe je met naald en draad. volgens mij staat er wat in de zoekfunctie.

en met een hengstenvlecht doe je vanaf de oren tot net iets voor de schoft en vanaf de schof tot aan de andere uiteinde van de vlecht vlechten. en dan doe je die bij elkaar en vlecht je naar beneden.

zo heb je niet de uiteinde bij de schoft hangen. je kan er evt altijd nog een knotje oid van maken

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:42

bedankt voor de tips. ik ga is oefenen van het weekend :P

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:46


Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:54

Thirza schreef:

ik moet de manen dus eigenijk aan de andere kant vlechten dan waar ze normaa hangen, begrijp ik dat goed? en onderdoor vechten wat bedoelen ze daarmee :o?

gvmf

Berichten: 147
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:03

Hoeft niet hoor. Je kan gewoon aan de kant vlecht waar de manen normaal los hangen.

En met onderdoor vlechten/onderlangs vlechten wordt bedoelt dat je in plaats van (bij "normaal" vlechten) de plukjes boven elkaar langs vlechten, doe je bij onderlangs vlechten de plukjes onderlangs.

Lastig uitleggen :')

Edit: Overigens is kan je ook op de normalen wijze een hengstenvlecht maken :)

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:09

oke bedankt voor je uitleg ik snap m :D ik ga gewoon eens wat proberen en kijk wel hoe het eruit komt te zien.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:12

iemand die nog uit kan leggen hoe ik die voorpuk mooi kan krijgen?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:39

WD-V -> VSW

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:42

kun je een engelse vlecht? dan kun je de voorpluk ook

en is je Fries een ruin of een hengst? een merrie mag namelijk geen hengstenvlecht! wel een merrievlecht, deze hangt iets meer dan een hengstenvlecht

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:52

het gaat om mijn ruin. en waarom mag een merrie geen hengstenvlecht?

ik heb geen idee wat een engelse vlecht is. kun je die uitleggen?

calypsoo

Berichten: 1759
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Almelo

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:07

heb je geen ruinenvlecht, en hangt ie er tussen in? haha :P

je kan m ook van bovenop invlechten net als bij de staart en dan tot het einde van de manen invlechten en een knotje maken.?
succes hè!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:11

ik maak meestal een hengstenvlecht maar leg hem dan bovenop de manenkam. in mn onderschrift staan wel foto's van op wedstrijd is het denk ik wel te zien. is makkelijk te vlechten en staat hem super goed. ook laatste gedeelte kan ik gewoon meevlechten. vlecht hem wel altijd pas op lokatie van wedstrijd in de trailer. zo blijft de vlecht mooi zitten.

grote knotten vind ik ook erg gaaf vooral als je een grove fries hebt. niet bij van die fijne dingen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:12

hengstenvlecht mag ook bij een merrie in.
nog nooit comentaar opg ehad en heb vaak genoeg gestart/gegroomt met iemand met een hengstenvlecht erin bij een merrie.

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:14

Ik vind bij een merrie een matje ook wel erg mooi hoor.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:16

wat ook erg mooi is als ze dik pak manen hebben is het eerste stuk bij de oren invlechten en de rest loslaten.

moet je wel opletten sommige jury's waarderen het niet zo. ik heb het er een keertje uit moeten halen

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:18

Ik zou de manen niet aan de andere kant doen, heb altijd geleerd dat dat niet goed is. Van onderen invlechten is de plukje onderdoor halen ipv erboven :) Is ff kwestie van oefenen!

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:19

ikke20 schreef:
ik maak meestal een hengstenvlecht maar leg hem dan bovenop de manenkam. in mn onderschrift staan wel foto's van op wedstrijd is het denk ik wel te zien. is makkelijk te vlechten en staat hem super goed. ook laatste gedeelte kan ik gewoon meevlechten. vlecht hem wel altijd pas op lokatie van wedstrijd in de trailer. zo blijft de vlecht mooi zitten.

grote knotten vind ik ook erg gaaf vooral als je een grove fries hebt. niet bij van die fijne dingen.

hoe mak je die vlecht? en hoe vlecht jij de voorpluk?

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:20

ik ga gewoon eens van alles uitproberen. een aantal lijken mij heel mooi en het proberen waard en dan is het gewoon een kwestie van kijken wat hem het beste staat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:24

ikke20 schreef:
wat ook erg mooi is als ze dik pak manen hebben is het eerste stuk bij de oren invlechten en de rest loslaten.

moet je wel opletten sommige jury's waarderen het niet zo. ik heb het er een keertje uit moeten halen


Ik doe dit ook vaak, het staat alleen mooi als je paard lange verzorgde manen heeft die naar 1 kant hangen, en je stukje gevlochten ongeveer 15/ 20 cm van de manen-kam bedraagt. Als je paard kortere manen heeft en/ of niet netjes naar 1 kant hangen wordt het snel een simpel ''beginnersvlechtje'', alles behalve netjes en verzorgt. Dan staat los netter.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: fries vlechten voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:42

zijn manen hangen naar 1 kant en zijn wel redelijk lang maar ik vind het persoonlijk erg jammer als je de hals niet goed kunt zien dus hij word wel helemaal gevlochten zegmaar,

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:47

gewoon bij zn oren beginnen.
3 plukjes maken 1 slag vlechten en dan elke keer plukje bijpakken. hoe strakker/korter je het op de manenkam doet hoe mooier en strakker hij blijft liggen. mij heeft het ook 4 jaar gekost om hem zo te krijgen.

de voorpluk is simpel. gewoon bovenaan de voorpluk een plukje in het midden pakken en aan allebei ze zijkanten een plukje en dan zo invlechten. met stiekje vastmaken en dan met draad en naald vastzetten.

carolalisa schreef:
ikke20 schreef:
ik maak meestal een hengstenvlecht maar leg hem dan bovenop de manenkam. in mn onderschrift staan wel foto's van op wedstrijd is het denk ik wel te zien. is makkelijk te vlechten en staat hem super goed. ook laatste gedeelte kan ik gewoon meevlechten. vlecht hem wel altijd pas op lokatie van wedstrijd in de trailer. zo blijft de vlecht mooi zitten.

grote knotten vind ik ook erg gaaf vooral als je een grove fries hebt. niet bij van die fijne dingen.

hoe mak je die vlecht? en hoe vlecht jij de voorpluk?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:04