Paard word getrapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:54

HoiHoi

Weer een topic over mijn Andalusier, hij staat nu sins kort in de wei met mijn haflinger en een pony van een vriendin.
Ik werd vandaag weer eens opgebeld dat mijn Andalusier was gebeten en getrapt en nu wonden heeft.
Dus ik ben naar stal geraced, en ja hoor op het zadel plek was een wond een streep van 4 cm, en op zijn kont een bloedbad, die wond was wel 10cm lang!
Zoiets had ik nog nooit gezien, ik heb de wonden snel schoongemaakt en er zal opgedaan.
Mijn Paardje loopt nu niet kreupel ofzo, ik ga hem nu welke dag even aan de hand stappen enz.
Aangezien die wond bij zijn zadel.
En de wond is er gekomen voor mijn andere haflinger heb ik gehoord.

Maar weten jullie wat ik nu moet doen?
Want ik kan mijn andalusier niet bij een ander koppel zetten omdat dat koppel merrie's zijn en merrie's en ruinen staan apart, dat is een regel hier.
Die heb ik niet verzonnen en me andalusier is een ruin. En mijn haflinger ook.
Weet misschien iemand wat ik nu kan doen?

LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:56

Ohja, ik heb geen idee of ik goed sta..

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:59

De wei in 2 verdelen misschien? Wel een sullige regel om ruinen en merries apart te houden. -O-

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:20

Ik vind de regel op zich niet sullig hoor. Bij ons worden ruinen en merries ook gescheiden in de groep. Is stuk rustiger geworden sinds ze gescheiden staan.
Maar wij hebben dan ook 35 paarden op stal staan.
Maar nood breekt wet, vind ik hoor. En vind dat de staleigenaar eigenlijk moet proberen of die van jou niet gewoon bij de merries in kunnen. Een beetje meedenken van de staleigenaar uit lijkt mij geen verkeerd iets :)

BlixtsnabbBS

Berichten: 110
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:24

Ik weet niet hoe lang hij al in die kudde staat, maar soms duurt t gewoon even voordat ze gewend zijn. Mijn paard had ik eerst ook nieuw in de groep en toen zat hij onder de bulten en schrapen en gaten. Later sloeg hij zelf iedereen door de draden heen het land uit dus toen moest hij apart. ;)

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:27

Bij ons ging het er ook zo aan toe toen het nieuwe paard bij de kudde werd gezet. Één op een was er niets aan de hand maar samen gingen ze met z'n allen tegen de nieuweling in. Dit ziet er altijd énorm vervelend uit, maar 't is gewoon zoals het gaat! Paarden onderling, vooral met een nieuwkomer, kunnen enorm defensief worden. Dit kun je wel 'oplossen' door ze te scheiden, maar als je ze uiteindelijk toch samen wilt hebben zul je hier even doorheen moeten. :)

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:33

Alleen vind ik hier wel even de vraag tot hoe ver je wilt gaan om paarden aan elkaar te laten wennen :)
Wonden van cm's lang om mee te beginnen zou mij er niet gerust op maken. Als het probleem simpelweg verholpen kan worden door de paarden bij de merries in te doen, dan zou ik als paardeneigenaar daar veel liever voor kiezen.

Wat ik mij trouwens nog wel afvraag is hoeveel ruimte de merries en ruinen hebben in hun eigen stuk.
Als ze te krap op elkaar moeten staan dan kan dat nare gebeurtenissen opleveren.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:34

Staan ze al lang bij elkaar of sinds kort pas? Want als ze nog niet zo lang bij elkaar staan kan het ook zijn dat ze de rangorde nog moeten bepalen of aan elkaar moeten wennen.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:24

Ik lees ff mee, mijn paardje is van ed week ook al 2x gewond uit de wei gekomen. Vandaag wilde hij dr al niet eens meer heen. T was altijd goed (met allen de ruinen) maar er zijn nu weer wat andere paarden (ook merries) bij gekomen en een is net weer thuis na een maand. Die van mij is wat een zuurtje. Dus k denk dat ie onderaan de paardeladder staat. Wel sneu want gister heeft ie aan het eind van de middag de hele tijd bij de hekken heen en weer gelopen zo graag wilde hij naar stal een vriendin heeft m toen dr uitgehaald, hij was behoorlijk bezweet. Erg sneu voor mn mannetje hij is zo n vrolijk ding. Bij de staleigenaren verhaal proberen te halen maar krijg alleen maar van hij doet t zelf enzo.

LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:27

ze staan met zijn 3e op een aardig grootweiland, ong 45 bij 60 m. Mijn paard staat hier nu sins begin augustus op stal, maar de eerste week was er eigen helemaal niks aan de hand het is eigenlijk de afgelopen dag gebeurd. Mijn paard is zo geschrokken daarvan dat ie over het stroomdraad van ruim 1m is gesprongen terwijl het zeker geen springpaard is! En we staan intotaal met 25 paarden op stal.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:57

45 bij 60 groot??
Nou, vrij klein stukje voor 3en in mijn ogen ( zo groot is mijn rijbak bijna)
Ik denk dat ze nog aan het uitvechte zijn wie hoogste in rang staat
Gewoon bij elkaar laten en wat in de gaten houden

LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:59

is dat klein?;o ik had juist het gevoel dat het best ruim was, ik zie ook wel eens meer paarden op ene nog kleiner stukje staan...

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:03

Klopt kleinere stukken weiland bestaan ook, maar ik vind deze ruimte echt te klein. Mijn paard stond op een enorm weiland (ga de meters maar niet eens noemen dan schrik je je rot wat een verschil dat is), met zeven andere paarden. In onze kudde hadden wij een onderdanig paard dat ook regelmatig het pispaaltje was van de groep. Maar aangezien er zoveel ruimte was kon het paard zich afzonderen en dáárdoor werd hij uiteindelijk als laagste in de rang toch opgenomen in de kudde. Hij is altijd op afstand gebleven maar werd wel getolereerd in de buurt van de groep. Ik denk, maar dat hoor ik niet te zeggen omdat ik het niet heb gezien, dat je stuk grond te klein is. Zet ze met zn drietjes op een groter stuk en je zult waarschijnlijk zien dat ze elkaar met rust weten te laten.

LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:12

we hebben ook een groter stuk wei, maar daar staan de rest van de ruinen 4 paarden, en het was ook de bedoeling om onze erbij te zetten, maar ze wouden dat het eerst goed ging met onze paarden, dus ik heb eigenlijk geen idee wat ik nu moet doen...

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:19

Zoeken naar een groter plekje? Mag jouw paard over een tijd wel op de grote weide?

LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:26

ik ga vanavond naar stal en ik zal het wel horen!:)dankjullie wel voor jullie reactie

LiannePaard
Berichten: 247
Geregistreerd: 18-01-10

Re: Paard word getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:42

HoiHoi

We hebben met de stal eigennaar gesproken, en we gaan ze gewoon proberen in het grote weiland bij de andere ruinen te zetten kijken hoe dat loopt,

voorloopig mag er dus een slotje op!
Dankjullie wel!