wat doen jullie tegen staartschuren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marouska

Berichten: 595
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: zwolle

wat doen jullie tegen staartschuren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 12:32

hi nu champie zn deken weer af heeft, gaat hij weer schuren met zn staart! tegen de deur ed! ik vind dast heel zonde! zoen jullie paarden dat ook en waat doen jullie er tegen????

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:36

Jurga doet het niet vaak, maar als ze het doet, was ik haar staart of smeer hem van boven in met sweet itch.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 13:00

vaak wassen, is het enige wat bij mijn paard werkt. Een paar keer in de week en dan wel heel goed uitspoelen, anders veroorzaakt dat weer jeuk.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:14

staart wortel inmassere met azijn...dit moet je wel elke dag volhoude
alleen het bijt wel een beetje,maar bij mijn verzorgpony helpt het

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:15

ik gebruik azijn en doe ik over de staartwortel/staart!

countryfee
Berichten: 56
Geregistreerd: 25-05-02
Woonplaats: rustenburg vlak bij ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:27

ik smeer er ook iets op aleen ik weet niet hoe het heet het lijkt o gel en het vorkomy schuren ook ruikt het heerlijk ik smeer het nog niet zo lang op ik hoop dat he twerkt

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 16:54

Ik heb laatst Levi zijn staart gewassen met betadine shampoo toen hij zo schuurde. Nu schuurt ie niet meer dus doe ik dat voortaan maar. Wel goed opletten of je pony niet toevallig een wormenkuur nodig heeft!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 16:58

eerst uitzoeken wat de oorzaak is (exceem, wormen, e.d.) als dit allemaal uitgesloten is, voor de zekerheid een x goed wassen met betadine shampoo.
Nog niet over, DA laten kijken of er parasieten ofzo aan de gang zijn je paardje jeuk te bezorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:26

Mijn pony heeft zomerexzeem en ik doe er hoevenvet op. Ik weet nog
niet of het goed werkt want ik doe het nog maar pas.
Het ziet er wel een beetje vies uit!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:42

Het schijnt (ik heb het gehoord, weet het niet uit ervaring) dat dat spul in die oranje spuitbus (voor een klitvrije staart en een glanzende vacht, je kent het wel) helpt tegen jeuk. Je kunt het altijd proberen he!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:58

countryfee schreef:
ik smeer er ook iets op aleen ik weet niet hoe het heet het lijkt o gel en het vorkomy schuren ook ruikt het heerlijk ik smeer het nog niet zo lang op ik hoop dat he twerkt


Mmmm... avs-14 ?
Gokje hoor Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:03

LIL schreef:
Mijn pony heeft zomerexzeem en ik doe er hoevenvet op. Ik weet nog
niet of het goed werkt want ik doe het nog maar pas.
Het ziet er wel een beetje vies uit!


Hoe kom je op dat idee????

Mocht het werken, zou het een hele goedkope oplossing zijn.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:22

uhm, zou zeggen zorgen dat ie minder eiwitten binnen krijgt.
als een paard schuurt, moet je idd eerst achter de oorzaak komen.

die van mij schuurt haar staart ook, niet de manen, dus geen exceem oid.
het komt omdat ze wat teveel eiwitten binnen krijgt door het gras, daar let ik dus al erg op, en dat kan ze dus niet afvoeren, dit uit zich in meerdere dingen, waar het staart schuren een van is.
maar Chriss is er erg gevoelig voor, dus schuurt ze haar staart regelmatig, een keer was het zo erg dat ik er een groot gedeelte van de staart heb moeten afscheren (de haren dan he).

maargoed, ze heeft het al een keer eerder gedaan dit jaar en toen kreeg ik van de da een middel, nu begint ze weer en ben ik opnieuw begonnen met dat.
de vorige keer heeft het heel goed geholpen, dat spul is dus bij de da verkrijgbaar en heet HYDROCORTIDERM.

als je bij de zoekfunctie HYDROCORTIDERM invult, zie je meer topics wat over dit spul gaat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:15

Tiko wil ook nog wle eens staart / manen schuren. Wij smeren er altijd babyolie op en dat werkt bij hem super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:53

Natuurazijn wat verdunt met water, werkt erg goed. (beter dan al die commerciele dure middeltjes die je bij de paardensportzaak koopt)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:43

ik heb het met loulou ook geprobeert met azijn enz. maar dat hielp allemaal niet. op de vorig stal stond ze maar een paar uurtjes per dag binnen maar dan had ze heel der staart kapot geschuurt. dus toen hebben ze een stroomdraadje langs de muur gespannen. klink misschien zielig maar het hielp wel. nou staat ze gewoon helemaal niet meer op stal. maar als we straks last krijgen van horzels (ze staat aan de rand van het bos) kan ze dus ook niet naar binnen.

lenneke
Berichten: 208
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: boxmeer

schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 12:29

ik was zijn staart en doe dagelijks babyolie ip zijn staartwortel, en soms wat vliegen spul!

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:25

Een goede vriendin van mij smeert uiercreme op de staartwortel. Het ziet er ontzettend smerig uit (als witte dikke stukken boven op een staart Haha! ) dit spoelt ze goed uit en dan weer nieuwe vij haar knollie werkt het uitstekend!

marouska

Berichten: 595
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 16:32

nou ik denk niet dat ie exeem heeft! hij doet t altijd in de zomer en allen als hij zn deken niet meer op heeft! teveel eiwitten! daar kan hij wel last van hebben! hij is daar al heel erg snel hoefbevangen enzo dus dat kan t ook nog wel zijn ja! ik zal t eens uitzoeken! maar hij heeft geen kale plekken, alleen haartjes die los knappen enzo! bedankt voor de zovele tips! en ik zal t is proberen!!!!THNX Haha!

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

staart schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:36

Ik heb zo'n busje van AVS (denk dat het zo noemt) met een soort van gel in dat je bovenaan op de staart moet in masseren. Werkt echt héél goed bij mijn paard (reeds na een paar dagen niet meer schuren) en het was niet zo duur denk ik. Is gewoon te verkrijgen in de ruitersport winkel.

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:00

Mijn fjordies schuren ook behoorlijk aan hun staart en manen.
Ik heb een tijdje azijn gebruikt, maar ik vond dit niet echt lekkr helpen, was een rot klus met inbrengen ik bracht het dan vb in de manen aan en dan schudde zij met het hoofd en dan zat het in mijn ogen en dat is niet echt lekkr azijn in je ogen.
Dus heb ik de paarden drogist geraadpleegd en daar vond ik AVS-14 en dat help bij mij.

Party!! xxxxxxxx

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:12

silvester schuurt ook zijn hele staart kapot
vooral tegen de waterbak voervak enb liksteenhouder
ik heb azijn geprobeerd maar dat hielp niks
het werd er bij isl alleen maar erger van dus nu maar ff met babyolie proberen.
hoe vaak moet je dat op doen?
oja sil is 2 weken geleden ontwormd dus daar ligt het niet aan

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:18

marouska schreef:
nou ik denk niet dat ie exeem heeft! hij doet t altijd in de zomer en allen als hij zn deken niet meer op heeft!


Dit doet mij net vermoeden dat het best wel eens zomereczeem zou kunnen zijn. Zomereczeem is een allergische reactie op de steken van hele kleine muggetjes (culicoïdes), die alleen in de zomer voorkomen (allez ja, van het voorjaar tot het najaar) en die dus niet aan je paard kunnen zolang hij een deken op heeft. Vandaar ook dat een manier om zomereczeem tegen te gaan een deken opleggen is, er bestaan speciale dekens die je paard helemaal inpakken (oa - & dat is het meest bekende - van Boett, meer info op http://www.tekstotaal.com/cboett-n.html)...

Nu, je moet je paard natuurlijk niet beginnen te behandelen tegen zomereczeem als je niet zeker bent dat het al dan niet zomereczeem is. DA erbij halen dus, zou ik zeggen...

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:34

het klinkt indd wel een beetje als zomereczeem zoal eilandje zei. mijn paard heeft zomer eczeem en ik heb nog steeds niet DE manier om de jeuk tegen te gaan Verdrietig dat inpakken met dekens vind ik zelf maar niets zo'n beest wil ook wel is lekker rollen ofzo en vaak zijn die dingen hartstikke warm voor ze!! Party!! ik zet mijn paard ekle dag om vier uur binnen(in de zomer alleen) en dat helpt nog het beste. verder spuiten wij hem in met lavendel olie als hij er 's avonds nog uit moet!!
het is heel erg vervelend voor een paard want jeuk is soms erger dan pijn!!!!! Verdrietig Scheve mond

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:39

Mijn pony's schuren alleen als ze op stal, puur uit verveling, zodra ze op wei. land, uitloop lopen is het vrijwel meteen over.
Pony's die dan nog schuren krijgen : klitwortel
ORANJE vloeibaar spul genaamd klitwortel verkrijgbaar bij het Kruidvat voor zo'n 2? Euro. Giet je gewoon op de plaatsen waar geschuurd wordt en masseerd het licht in, niet uitwassen. Het maakt de huid milder en het schuren neemt aanzienlijk af.
Bij mijn schuurpony's heeft het altijd geholpen...
Heb er zelfs een keer bij Bit 25,- gulden mee gewonnen als tip!

Groetjes Anke