manege of pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petra1970
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: het brabantse land

manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 17:25

hoi,

ik ben aan het dubben over een andere stal,
nu is mijn vraag aan jullie waar jullie de beste ervaringen mee hebben.
liever een manege
of een pensionstal?
waar gaat jullie voorkeur uit en waarom
ben benieuwd,
ik breek er mijn hoofd over hahahahah
de ene x denk ik dit en de andere x dat

groetjes

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:31

Onze paarden staan thuis.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik toch voor een pensionstal gaan, of een relatief kleine manege.
Vooral omdat je op een manege rekening moet houden met de lestijden, die vaak zijn op tijden dat jij ook wilt komen.
(Na school/werk, 's avonds)

Maar het is je eigen keuze.
Als je bijvoorbeeld niet heel veel tijd hebt, en je hebt een braaf paardje, zou je op een manege (dan wel een goede! diervriendelijke) kunnen overleggen je paardje op de dag(en) dat jij niet kan komen in een les mee te laten rijden.
En op een manege zijn altijd wel mensen, op een (kleinere) pensionstal soms niet.

Dus het is ook waar je van houd, wat drukker of toch liever rustig.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:36

Ik denk dat je voor jezelf even op een rijtje moet zetten wat jij verwacht van de stalling (qua verzorging, voer, weidegang) en wat je nodig hebt voor jou en je paard (faciliteiten zoals buitenbak, binnenbak, poetsplaats, gezelligheid, kantine, toilet) om fijn de winter door te komen.

Ik heb gemerkt dat een binnenbak toch heel waardevol is als je serieus de winter door wilt trainen. Een goede all waether buitenbak is moeilijk te vinden.

Verder speelt het budget natuurlijk ook een belangrijke rol.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:37

Ik sta liever op een pension stal. Niet heel de middag kinderen rond je paard. Geen lessen (ja van andere pensionklanten, maar geen groepsles) meer rust, vaak is er op maneges niet veel weidegang. (wat ik wel heel belangrijk vind ;))

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:37

pensionstal, daar zou mijn keuze naar uit gaan, en het liefst 1 met niet meer dan 5 paarden in pension, liefst minder, mijn paard houdt absoluut niet van drukte om zich heen, daar wordt ze mega chago van zij wil liefst alle aandacht en als ze dat niet krijgt, jaagt ze iedereen de wei uit of de stal uit.

manege is zoiezo al druk meestal, alle kinderen komen langs de stallen als je niet uitkijkt, en dat is niet weggelegt voor mijn paard, tevens zijn er vaak lessen in de namiddag, avond tot meestal 8 a 9 uur en dan mag er vaak niet gereden worden tussen de les, ik werk overdag dus kom altijd rond 6 uur in de avond op stal en ben rond 9 uur weer naar huis, als ik naar de manege hier in de buurt kijk wil dat zeggen dat ik alleen in het weekend zou kunnen rijden want dan ben ik vrij, maar dan rijdt ik het liefst smorgens en laat het nou zo zijn dat er dan hier op de manege ook lessen zijn in het weekend in de ochtend. dus kun je alleen smiddags rijden als het weer moois is kun je buiten in de rijbak rijden maar als het secht is ga je toch niet rijden, tevens is het zo dat op veel manege's paarden weinig buiten komen, vind ik op zich niet erg, maar als ik dan ook nog eens niet kan rijden, vind ik dat niet tof.

xnien_
Berichten: 1645
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:45

pensionstal :)

veel gezelliger en goed koper :D

Monaparte

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:49

Ik sta op een manege/pensionstal. Dat is heel prettig omdat je voldoende binnenrijbanen hebt en ook mee kan rijden in groepslessen ipv alleen maar dure privelessen. Weidegang heeft mijn paardje ook veel. Dus voor mij ideaal. Wel even opletten hoe het beleid is rondom het voeren van paarden door lesklanten...

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:49

Hoe zit het met de weidegang bij beide???????

petra1970
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:53

manege-weinig weidegang betalen om binnen en buiten te laten zetten.

pensionstal- veel weidegang worden buiten gezet en binnen.

manege- wedstrijden thuis dus hoef je niet weg met de trailer
pension- moet je met de trailer weg

manege- druk
pension- rustig

zo ben ik voor en tegens aan het opsommen maar het blijft lastig

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:56

Het eerste geeft bij mij al een doorslag. Paard lekker heel de dag op de wei! Een paar hoort niet heel de dag (of een groot deel van de dag) op stal...

mknuvers

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-01-10

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:57

ik ben voor een pensionstal al is het maar omdat je je dan niet aan de lestijden van de manege klanten moet houden. ik sta zelf ook op een pensionstal en het is allemaal wat relaxter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:58

Kijk even hoe het op die manege zit met faciliteiten speciaal voor pensionklanten. Kan je rijden als er lessen gegeven worden? is er een afgezonderde gang voor de pensionpaarden (of rennen de manege kinderen daar ook op en af?) etc

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:58

Hoe vaak wil je wedstrijden gaan rijden??????
Is dit vaak of niet vaak?
Ik zou wel voor de weidegang gaan hoor! Is gewoon heerlijk voor het paardje. Lekker vrij bewegen.

MirjamRobin

Berichten: 225
Geregistreerd: 23-08-10

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:01

pensionstal.
Daar kan je de bak gewoon gebruiken terwijl bij een manege er continu lessen zijn!

Maar aan de andere kant zijn de mogelijkheden bij maneges wel erg goed en is er ook vaak een club waar je kan lessen (kan ook bij de manege) en wedstrijden vanuit kan rijden.

Ik zou voor een pensionstal met binnen en buitenbak gaan en als het even kan met een ponyclub die niet te ver er vandaan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:07

MirjamRobin schreef:
pensionstal.
Daar kan je de bak gewoon gebruiken terwijl bij een manege er continu lessen zijn!


Als je op een stal staat waar de verhouding tussen het aantal ruiters+paarden en het aantal bakken niet klopt, dan heb je nog niet genoeg ruimte hoor :+

DeadxStar

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:09

Als ik een eigen paard zou hebben, zou ik zeker voor een pensionstal gaan.
Maar ook niet elke pensionstal is leuk natuurlijk :)

Tot nu toe vind ik een kleine pensionstal het leukste, lekker rustig, leuke sfeer :j

De sfeer is namelijk ook belangrijk vind ik, je moet er niet met tegenzin heen gaan :)

petra1970
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: het brabantse land

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:57

ja is moeilijk,
ik sta nu op een grote manege, als er lessen zijn kan ik gewoon binnen rijden die bak is zo groot dat ie door tweeen kan,
maar druk altijd iets te doen en idd kinderen rennen enz.
en een gang waar alles doorheen moet, het is lux en goed maar nooit eens iets van rust,
mijn paard schrikt nogal eens.
dus zit ik al te stressen voordat er iets gebeurd zo druk

petra1970
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:58

en gezelligheid ja die is er wel, maar je bent met zoveel mensen dat er ook veel minder leuke mensen erbij zitten hahahah

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:07

petra1970 schreef:
manege-weinig weidegang betalen om binnen en buiten te laten zetten.
pensionstal- veel weidegang worden buiten gezet en binnen.

Waar baseer je dit nou weer op :D Is per stal anders hoor.
Ik ken pensionstallen waar paarden weinig op de wei komen om de wei maar goed te houden.
Sta zelf op een manege waar de paarden dagelijks van 's morgens tot namiddag buiten staan. daar hoef ik niets extra voor te betalen

petra1970 schreef:
manege- wedstrijden thuis dus hoef je niet weg met de trailer
pension- moet je met de trailer weg

Wat denk je, dat als je op een manege staat dat er elke week een wedstrijd is? :D Zo is het niet hoor :D
Als je officiele wedstrijden wilt rijden kun je niet om een trailer heen, waar je ook staat.
Wel is het zo dat er op maneges soms onderlinge wedstrijdjes georganiseerd worden, waar iedereen aan mee kan doen.

Op de manege waar ik sta zijn er 's avonds wel wat lessen, maar altijd maar in 1 bak. De andere binnenbak is vrij en vanaf een uur of 9 is het altijd rustig.
Ook in de weekenden en bv woensdagmiddag is het rustig. En is toch echt een grote manege ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:10

Ik vind de keus niet zo moeilijk hoor.
Je prioriteit moet bij je paard liggen, nièt bij jezelf.
Dus weidegang en meer rust voor je paard is veel belangrijker dan dat jij met de trailer naar wedstrijdjes moet.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:11

JoviBan schreef:
Dus weidegang en meer rust voor je paard is veel belangrijker dan dat jij met de trailer naar wedstrijdjes moet.

Moet in mijn ogen best te combineren zijn ;)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: manege of pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:20

Hier uit ervaring zeker een pensionstalling.

Heb toen ik Prisca net kocht op een manege gestaan. Stond daar prima en van de lessen had ik eigenlijk geen last. Er waren 2 rijbakken en als er maar 1 ter beschikking was (als de andere heel nat was of zo) dan mocht ik gewoon door de lessen rijden. Wel was het altijd druk.

Na een paar jaar heb ik Prisca verplaatst naar een pensionstal in de plaats waar ik woon. (ik woonde eerst in de plaats waar Pris op de manege stond) Eigenlijk merkte ik pas hoe fijn een pensionstalling is, sinds ik er sta :) Lekker rustig, alleen wat privélessen, geen openingstijden, mooie binnenhal, weides...

Vooral de rust vind ik heerlijk. Wat een verschil! Mijn paard is er ook een stuk relaxter van geworden :D Inmiddels sta ik hier alweer 6 jaar en zou niet meer anders willen. (ja aan huis natuurlijk, maar dan moeten we eerst ergens een jackpot winnen ;))

petra1970
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:23

IKbenEllen schreef:
petra1970 schreef:
manege-weinig weidegang betalen om binnen en buiten te laten zetten.
pensionstal- veel weidegang worden buiten gezet en binnen.

Waar baseer je dit nou weer op :D Is per stal anders hoor.
Ik ken pensionstallen waar paarden weinig op de wei komen om de wei maar goed te houden.
Sta zelf op een manege waar de paarden dagelijks van 's morgens tot namiddag buiten staan. daar hoef ik niets extra voor te betalen

petra1970 schreef:
manege- wedstrijden thuis dus hoef je niet weg met de trailer
pension- moet je met de trailer weg

Wat denk je, dat als je op een manege staat dat er elke week een wedstrijd is? :D Zo is het niet hoor :D
Als je officiele wedstrijden wilt rijden kun je niet om een trailer heen, waar je ook staat.
Wel is het zo dat er op maneges soms onderlinge wedstrijdjes georganiseerd worden, waar iedereen aan mee kan doen.

Op de manege waar ik sta zijn er 's avonds wel wat lessen, maar altijd maar in 1 bak. De andere binnenbak is vrij en vanaf een uur of 9 is het altijd rustig.
Ook in de weekenden en bv woensdagmiddag is het rustig. En is toch echt een grote manege ;)



hoho ik zeg niet dat dat elke manege zo is
zo is het op de manege waar IK sta

petra1970
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:25

JoviBan schreef:
Ik vind de keus niet zo moeilijk hoor.
Je prioriteit moet bij je paard liggen, nièt bij jezelf.
Dus weidegang en meer rust voor je paard is veel belangrijker dan dat jij met de trailer naar wedstrijdjes moet.



je heb helemaal gelijk
het beste voor mijn paardje

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:30

Het is maar wat je belangrijk en wenselijk vindt.
Op een manege is het meestal makkelijker om les te krijgen dan op een pensionstal waar je een eigen instructeur zult moeten regelen (wat meestal meteen ook duurder is).
Als je dus begeleiding wilt of nodig hebt, is dat een veel logischer keus dan op een pensionstal waar je elke hulp in moet huren.
Maneges hebben meestal een bemande kantine waar je altijd wel aanspraak hebt en veel keuze hebt in eten en drinken.
Op een pensionstal heb je meestal te doen met een automaat.
Sommigen hebben niet eens een toilet...

Op een manege heb je mogelijkheden om aan FNRS proefjes mee te doen, wat minder formeel is en makkelijker om voor in te schrijven dan officiele wedstrijden.

Maneges organiseren nogal eens wat als bonte avonden, buitenritten, ruiterkampen.
Op een pensionstal worden soms wel wedstrijden georganiseerd, maar meestal niet zoveel anders, of de klanten moeten daar actief in zijn.

Ik vond met name het feit dat er een kantine is op een manege altijd erg aantrekkelijk, om na het rijden even te zitten en wat te gebruiken, maar als je er vlak bij woont is dat natuurlijk minder belangrijk.
Wat ik van pensionstallen fijn vind is dat het rustiger is en je iedereen beter leert kennen.