Hoe vaak per week je paard wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maybritt90

Berichten: 563
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Valkenburg

Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:13

Hallo,

Ik vroeg mij af hoevaak jullie per week je paard wassen?
Is dat één keer per week de staart en manen en ééns per maand het hele lichaam of
vaker?

Groetjes

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:14

per week???

Als het niet nodig is moet je niet gaan wassen, je breekt er alleen maar de natuurlijke balans in de vacht vanaf.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:16

hihih ik was mijn paard soms niet eens 1 x per jaar:P haha het heeft ook geen nu.. de volgende dag is het weer een varken

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:17

Ik was m'n paard niet, niet nodig, dat wast er alleen maar het beschermende laagje huidvet af. Hooguit afspoelen met gewoon water als ze flink gezweet heeft. Bovendien is m'n paard zwart en daar zie je geen pisvlekken op :+ .

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:18

Het is echt heel slecht om je paard zovaak te wassen, gaat de natuurlijke vetlaag eraan. Het is geen showhond hé ;)
Je kunt hem beter een keer goed poetsen ;)

Maybritt90

Berichten: 563
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:20

Ontzettend bedankt voor de snelle reacties.
Ik wist namelijk niet hoevaak gemiddeld een paard werd gewassen vandaar dat ik erbij had gezet hoevaak per week ;)
Maar dus alleen wassen als het echt nodig is..
dankje!
Laatst bijgewerkt door Maybritt90 op 03-09-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:20

1 keer in de 2 weken was ik zijn staart en de rest nooit iets.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:21

MarChak schreef:
Ik was m'n paard niet, niet nodig, dat wast er alleen maar het beschermende laagje huidvet af. Hooguit afspoelen met gewoon water als ze flink gezweet heeft. Bovendien is m'n paard zwart en daar zie je geen pisvlekken op :+ .


ik heb een kruising hafx fries en die is meer haf als fries en ik kan poetse wat ik wil maar ik krijg hem nooit meer schoon:P en ik heb altijd het gevoel dat hij me uitlacht.. haha

(niet echt ontopic)

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:21

1x per jaar helemaal is al veel bij mij :=
Staart doe ik wat vaker, eens in de 2 a 3 maanden ofzo, als hij erg vies is. In de winter vaker dan in de zomer.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:22

Ik was mijn paard ook wel eens hoor, je hebt speciale shampoo die de vetlaag niet afbreekt. Dit is soms in de zomer, in de winter was ik hem nooit. Meestal word hij afgespoeld, en soms dus met shampoo. De beentjes/staart was ik als hij mee gaat op wedstrijd.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:23

Was mijn paard alleen in de zomer, en dan meestal maar 1 keer.. Soms wel helemaal afspoelen met water als het heel warm is in de zomer. Maar dan niet met zeep :)

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:24

Ik was de mijne alleen voor wedstrijd. En soms komt het voor dat dat ieder weekend is. Probeer het zoveel mogelijk te beperken (want zoals de anderen ook al zeiden, je wast het weervaste laagje eraf ;) ), ik was echt puur alleen de vieze plekken en de benen. Paarden staan zo goed als het hele jaar met een deken (vliegen-/zomer-/regen-/winterdeken), waardoor ze ook grotendeels schoon blijven :j
Als ik geen wedstrijd heb, vind ik het niet belangrijk dat mijn paarden mooi schoon zijn :n dan is een simpel borsteltje genoeg..

Ik was overigens ook met speciale shampoo :j

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:24

Wassen met shampoo ed; ongeveer een à tweemaal per jaar.
Voor bijv. wedstrijden was ik enkel de staartpunt indien nodig(dus de wortel droog houden). Is die nog voldoende schoon, dan pluis ik em enkel uit en spray er antiklit en of glansspray in. Ook was ik dan de voetjes, tot onder de knie (tenzij een witte aftekening hoger oploopt en het niet heel erg koud is).

Afspuiten / spoelen na arbeid doe ik regelmatig; toen het nog lekker warm was het hele lijf na iedere training, nu de beentjes en hals- en zadelplek. (Vliegen vinden zweet ook fijn en komen daar opaf) Straks, als het najaar (winter en voorjaar) wordt, dan spoel ik em niet meer af na het rijden; dan wordt het op laten drogen en naborstelen.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:27

Ik was mijn pony's alleen voor wedstrijden en keuringen. Ik was haar trouwens niet voor alle wedstrijden en keuringen, alleen als ze erg vies is . De staart en beentjes was ik ook alleen voor wedstrijden en keuringen. Afspuiten doe ik na het rijden altijd. Met lauw water onder het solarium :)

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:28

Luxe dat laatste.... fijn voor de spiertjes!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:29

Als je te vaak wast, of veelvuldig hard gaat poetsen dan raakt je paard zijn natuurlijke huidvet kwijt. Niet doen dus. ;)

Idd wassen wanneer nodig..

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:29

Onder wassen versta ik met zeep/shampoo.
En het lijf van mijn pony wordt in principe niet met shampoo gewassen.
De staart en zijn sokken eens per half jaar, maximaal.
De rest wordt hooguit afgespoten. En de frequentie daarvan hangt af van wat hij aan werk verzet, hoeveel hij daarbij zweet en hoe warm de omgevingstemperatuur is.
Maar 1x per week staart wassen doe ik zeker niet.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:58

Per week???

Lijf en manen was ik in principe niet, alleen voor een keuring misschien, maar dan nog het lijf en de manenkam niet met shampoo. Of het moet om medische redenen (huidprobleem oid) zijn.
De staart.. 4 keer per jaar misschien? En ook dan niet de staartwortel.

En ik heb nog een schimmeltje ook ;)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:02

Lijf was ik eigenlijk nooit... Benen en staart (onder de staartwortel) was ik alleen voor wedstrijden. 1x per jaar was ik z'n staartwortel met betadineshampoo als ik het idee heb dat hij gaat schuren en jeuk heeft meestal door de vliegen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:04

Ik was hem nooit, alleen goed poetsen.

Als het erg warm is (zomer) dan spuit ik hem wel eens lekker nat en spoel al het zweet eraf, da's alles.

Staart was ik wel eens, is ook af en toe nodig.

Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:06

Megamutsj schreef:
Was mijn paard alleen in de zomer, en dan meestal maar 1 keer.. Soms wel helemaal afspoelen met water als het heel warm is in de zomer. Maar dan niet met zeep :)

Hier hetzelfde

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:06

Na het rijden, als Jody bezweet is, spons ik haar af met water zonder zeep. Of als het heet is, even afspuiten.
Echt wassen doe ik eigenlijk alleen de avond vóór het scheren, omdat een schone vacht veel beter te scheren is.

De staart was ik een paar x per jaar.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-09-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:06

Lijf 1x per jaar. Manen alleen als het vet blijft na de wedstrijden, en dan als er lange droogte is anders doet de regen het. (vlecht met wax) staart en voetjes alleen voor wedstrijd en dan nog niet altijd. Heb nl niks wit :P

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:07

hihi per week??? ik was hem 2x per jaar ofzo..

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:08

Ik was hem dagelijks, maar dat is op doktersvoorschrift. Hij heeft een heel vette huid en als ik dat laat zitten, krijgt hij jeuk, en gaat hij schuren. Dat geeft wonden, jeuk etc. Om het te doorbreken moet ik zijn vacht dus zo vetvrij mogelijk houden.
Maar dat is dus niet normaal. Ik gebruik ook een bepaald soort zeep. Dat is aan een stuk, geen shampoo waar allerlei chemische toevoegingen inzitten om het te laten ruiken en schuimen en kleuren.

Verder spoelen we dagelijks het zweet van de paarden. Ze gaan heelmaal onder de (koude) spuit, met uitzondering van erg gure dagen, dan doen we alleen de benen en onder het zadel met een spons.
Maar dat is dus om zweet weg te spoelen en kan zonder zeep.