Hoeven en de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:54

Een paard in de wei beweegt meer als een paard op stal. Dus de bloedtoevoer is groter, en dus groeien de hoeven sneller.

Het vocht dat van buiten in de hoef komt is juist goed. De hoef is een heel mooi mechanisme, dat zelf vocht kan opnemen en uitstoten. Als je gaat teren en vetten, verstoor je dat mechanisme. Niet doen dus. Alleen als je DA of hoefsmid het zegt moet je het wel doen, anders echt niet.

Ammoniak dat in een hoef komt is veel schadelijker. En ieder paard dat op stal staat krijgt enige ammoniak binnen, hoe schoon de stal ook is.

Ik heb juist ervaren dat paarden die altijd buiten staan veel en veel sterkere hoeven hebben. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het paard niet 24 uur per dag / 7 dagen in de week tot de kogels in de blubber staat en nergens een droog plekje in de wei heeft.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:23

Dat vind ik nogal moeilijk om vanaf hier te kunnen zeggen hoor. Ik denk toch dat alleen een hoefsmid dat kan zien.
Let vooral op de stand van de hoeven (niet te stijl / plat), dat is heel belangrijk. Dat moet echt goed zijn en vooral niet teveel veranderen, anders krijgen de gewrichten en pezen meer te lijden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, lovelance, SemrushBot en 171 bezoekers