vrachtwagen in zicht = stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

vrachtwagen in zicht = stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 19:52

Ik reed laatst op mn verz fjord buiten, op t fietspad naast een redelijk drukke weg. Komt er een paar 100 meter verderop van voren een vrachtwagen aan, Shico ziet dat, wil stil gaan staan en omkeren. Op zo'n moment kom ik niet meer door met mn benen en een zweep heb ik eigenlijk nooit mee omdat ik die nooit nodig heb. Uiteindelijk heb ik m een paar rondjes laten draaien en toen kon ik weer gewoon verder rijden, de vrachtwagen was toen al voorbij. Hetzelfde gebeurt met grote trekkers die vlaklangs komen (iig op de weg, wel genoeg afstand om te passeren). Als een trekker in t weiland rijdt maakt t niet uit wanneer ik erlangs rij met Shico.
Toen ik m net reed vond ie vrachtwagens enzo ook al wel eng, maar liep gewoon door. Tegenwoordig dus niet meer. Ook voor de wagen schijnt ie vreemd te doen, de eigenaar gaat als ie een vrachtwagen/trekker ziet al op t fietspad rijden met de wagen ipv op de weg.

Heeft iemand enig idee hoe dit een beetje normaal op te lossen is?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 20:22

Ik ken het probleem, bij Tiko gaat het vooral om trekkers.
Hij gaat stilstaan en wil omdraaien, dat lukt hem meestal ook wel en rent dan weg tot ie uit de buurt is. Als ik hem op een erf zet, zodat hij ernaar kan kijken kan de trekker op 10 cm afstand langs rijden en is er niets aan de hand.
Ik zou niet weten hoe je dit op moet lossen, sorry.
Maar ben wel benieuwd naar antwoorden, heb dus ook dit probleem.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 20:24

nou dat probleem heb ik dus ook.. mijn pony gaat voor een vrachtwagen springen (met d'r kont) lekker gevaarlijk dus...
Ik doe het zo dat ik een inrit inga als ik een vrachtwagen zie aankomen. dan langzaam steeds iets dichter naar de weg toe. Maar of dit een goede manier is... want soms heb je geen inrit en dan wordt ze echt hysterisch en laat ik de vrachtwagen zachtjes gaan. Maar die hebben soms ook zand in hun ogen volgens mij..

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 20:34

Rena heeft ook wel eens dat ze iets eng vindt , maar dat komt dan doordat ze te weinig heeft gewerkt Haha! .

In principe reageert ze dan hetzelfde als die van jullie .

Zorg er iig voor dat ze NIET wegrennen.
Blijven staan en kijken is prima , maar er mag niet gedraaid en gemutst worden.
Ga eventueel als je de mogelijkheid hebt even in de kant of op een oprit staan.
Probeer de rust te bewaren en doe zelf ook net alsof er niks aan de hand is.

Dan zal het waarschijnlijk steeds beter gaan en op een gegeven moment maken grote voertuigen nauwelijks nog indruk.
Marena geeft er nu ook niks meer om (behalve dan als ze te weinig heeft gelopen) en wilde voorheen ook hard weggalopperen.

Eerst dat verbieden , de rest volgt vanzelf.
Even stilstaan is geen ramp , eigenlijk wel zo veilig .

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 20:55

hmm ken het probleem
maar magned draaid zich om (reageerd niet op teugels,benen, zweep nix!)
en gallopeerd heeeel hard weg!
hopen dat je blijft zitten (ze gaat echt in blinde paniek er van door)
nu heb ik het veel geoefend door bij een ander paard te rijden (met een ander paard)
die niet bang is
dus magned is nu al een stuk minder bang (ook als ze alleen is)
ze gaat nu of in een drafje of een redelijke gallop (nog uit te zitten)
dus er is vooruitgang!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:10

Jeddah vond het eerder ook eng, wij wonen sinds een jaar in een 'boeren-dorp' dus heel veel trekkers e.d.

Mijn opossing was, zover het mogelijk is:

Zelf heel goed vooruit kijken en als je een trekker/vrachtwagen (in de verte) ziet, aandraven. In draf erop af dus. Als het paard mag draven dan is hij er 'sneller' voorbij, en denkt ie: dat viel wel mee..!

Jeddah laat ik nooit stilstaan en kijken, dat is veel gevaarlijker dan het paard in beweging houden.

Een aantal keer in draf erlangs, dan weer een keer in stap, dan in draf, ga zo maar door tot je paard gewoon in stap erlangs gaat.

Ze moeten zo wie zo leren, DOOOR te lopen, niet stilstaan, niet omdraaien.

Succes!

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:17

Dat had ik ook met mijn vorige verzorgpaard. We reden samen naar het bos (met een vriendin) en reden een heeel klein stukje op de weg en jaahoor, er komt een trekker aan. Nou, de paarden helemaal snuiven en reageerden ook nergens meer op. Dus daar gingen we, in galop over het asval Frusty , ik was een weggetje in geslagen maar mijn vriendin was daar telaat mee dus die galoppeerde rechtdoor en ging later een paadje in. Hoor je in een keer zo´n keiharde hinnik en komt die vriendin er weer aangalopperen. Was echt leuk om te zien joh! *LOL*
Maarja, ervan wegrennen helpt niet want dan denkt je paard op een gegeven moment dat het echt gevaarlijk is. Je kan dan beter op een oprit gaan staan, zo dicht mogelijk bij de weg en hem proberen daar te houden.

Ik blij dat sjors er niet bang voor is, Ik ging gister met het karretje en ik moest ook langs een trekker op een heel smal weggetje, en hij gaf er nix om. Was wel goed van hem! Lovers

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 11:25

Goldie is vet bang voor bussen en vrachtwagens, gaat ie telkens stijgeren
en omkeren op haar achterbenen, trekkers vindt ze niet eng, maar dat komt omdat ze een tijdje op een boerderij heb gestaan en daar rijden nogal veel trekkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 14:46

Als ik iets groots tegen kom, dan zet ik haar op de dam/oprit/breedste plaats van de berm. Ik let ook altijd goed op wat er aan komt en ik kijk, of het eng is (vindt mijn paard het eng?) en ik zet haar dus op een veilige plek, ik draaf ook wel eens naar die plaats als de berm erg smal is. Gewoon uit voorzorg, omdat ze er wel eens van geschrokken van is (1 keer van een vrachtwagen) ik ben met toen rotgeschrokken, en ik vond het heel eng, en ik neem sindsdien het zekere voor het onzekere, vaak is het nergens voor nodig en wil ze door lopen, maar ik wil het echt niet nog eens meemaken.
Maar voor het oplossen van het probleem, ik denk toch dat je gewoon moet oefenen, dus hem veel laten wennen aan dat grote verkeer. Als je geen boer persoonlijk kent, ga er dan op 1 af, leg uit wat er aan de hand is en vraag of je eens mag langs komen en dat hij je dan helpt met oefenen zodat je vz-fjord het niet meer eng vindt. Ik denk dat hij je best wel eens wilt helpen op een tijdstip dat hem uitkomt, want ook boeren vinden het eng als zo'n paard ineens raar gaat doen omdat ze het niet willen laten verongelukken en weet ik veel wat. Hetzelfde geldt voor vrachtwagenchauffeurs maar of je daar iemand voor kent?