ijzers snel kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

ijzers snel kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 19:58

Mijn Welsh A pony Boy waar ik mee men, raakt elke keer zijn ijzers kwijt. Hij staat overdag op het land en 's nachts binnen. Vandaag is hij zijn rechter voor én achterijzer kwijt geraakt. Rechtsachter is een gedeelte van de hoef ook afgescheurd. Hij wordt warm beslagen en omdat hij kleine voeten heeft, kunnen er niet meer dan 5 nagels in. Ik wil hem niet de hele dag binnen houden om zijn ijzers eronder te houden, dus hij gaat gewoon naar buiten.
Iemand nog ideeen om de ijzers er onder te houden?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 20:05

Raar zeg, mijn welsh a pony met (zou je denken) dezelfde kleine voetjes staat ook 4kant op ijzers en dag en nacht buiten en die heeft er de eerste keer ruim 3 maanden op gelopen!
Toevallig is de laatste keer 1 ijzer er al na 1 week afgevallen...

Kan het niet aan de smid liggen?!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 20:30

Springschoentjes kunnen iets helpen , iig voor de voorijzers , die aftrappen wordt dan iets lastiger.

Of je neemt geen ijzers meer , maar hoefschoentjes , net als ik Knipoog .

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:49

Als je je pony niet te lang op de ijzers laat staan, dus ongeveer 1 keer per 6 a 8 weken beslaan, dan kan je je smid vragen of hij de ijzers ietsje minder ruim legt en een klein stukje van de takken afknipt. Het helpt bij Fabienne prima Lachen

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:52

Een paard bij ons op stal is zaterdag beslagen en is gister zijn ijzer alweer kwijt geraakt, hoe hij dat doet? Ik heb geen idee.. Hij staat ook 's nachts binnen en overdag buiten.. Ook was hij eerst vrij snel datzelfde ijzer kwijt, die andere blijven wel goed zitten...

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

ijzers met dubbele lip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:44

Mijn paard verloor zijn ijzers ook heel snel.
Nu wordt hij zowel voor als achter beslagen met ijzers met 2 lipjes i.p.v. eentje. (met dubbele lip)
Ook zijn de ijzers die hij nu heeft lichter.
Nu zitten de ijzers veel steviger en kan hij er (voor zijn doen) best lang mee.
Gemiddeld 10 tot 12 weken.
Als je veel op de weg rijdt kun je je smid ook vragen of hij er hard metalen puntjes in wil zetten (in de ijzers).
Daardoor slijten de ijzers minder snel. (dit zijn midiapuntjes of zoiets)

Succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 11:49

Bedankt voor de reacties. Ik zal de smid eens vragen of hij er andee ijzers onder wil zetten.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:50

Toen m'n paardje nog jong was, en net aan het werk, verloor ie ook om de 2 weken z'n ijzers. Hij was nog zo scheef als een banaan, en had totaal geen evenwicht. Daarbij kwam ook nog dat ie gigantisch ruim loopt, en met z'n achterhoeven erg ver in de voorsporen treedt.
Maar na een paar maanden ging het al stukken beter. Hij is lekker recht en heeft evenwicht. Nu verlies ik echt nooit meer een ijzer. (even afkloppen Haha! )

Probeer dus je paardje goed in evenwicht te krijgen, en lekker in balans. Dat scheelt heel erg veel volgens m'n smid, en dat heb ik ook zelf gemerkt.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 12:01

Probleem met mijn pony is inderdaad ook zijn bouw en zijn gangen. Hij is van voren vrij smal en van achter wijd. Ook loopt hij erg ruim, dus hij klapt sowieso al in zn voorijzers. Het ligt niet eens aan het rijden, want dan raakt ie ze niet kwijt. Alleen als hij in de wei loopt.