Bouwen jullie wel eens parcours?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Bouwen jullie wel eens parcours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 18:22

Bouwen jullie wel eens een parcours op bij de manege, ponyclub of ergens anders? En waar letten jullie dan allemaal op?
Of is er mischien iemand die meer weet over een parcoursbouwerscursus of die zelf parcoursbouwer is?

Ik vind parcoursbouwen zelf heel leuk en heb vandaag tijdens de wedstrijd door onze rijvereniging ook geholpen met het parcoursbouwen.
Dat was echt leuk omdat het best een groot en druk bezocht concours is! Lachen

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 18:24

Ja bij ons komt altijd zo`n mannetje en die meet alles uit enz.
En dan moete wij het neer zette
wel Koe werk Haha!:D:D

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:39

Toen ik nog in de eerste springles reed verzon ik vaak het parcours voor de les en ik let op wedstrijden ook altijd wel goed op.
Ik let er zelf meestal op dat de afstanden tussen de combinaties goed kloppen(dus niet alleen de dubbels, maar ook andere lijntjes!) en eventueel op verschillende aantallen gallopsprongen te rijden zijn. Dat de hindernissen goed aan te rijden zijn vanuit de wendingen, dus geen onhandige constructies waardoor paard en ruiter in de training het vertrouwen kwijtraken! (een enkele keer een lastig aan te rijden hindernis kan, maar niet voor ruiters op B-niveau)
Verder vind ik het altijd wel handig als de hidnernissen van twee kanten gesprongen kunnen worden. Dan kun je meer variëren(zeker in de les) en hoef je minder hindernissen neer te zetten Haha!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders kun je verder vragen hoor. Dit zijn gewoon wat dingen die me zo te binnen schieten...Party!! (ik zet ook meestal wel een hindernis op een diagonaal of schuine lijn zodat je van hand kan veranderen *LOL* anders krijg je zo'n één-kant-op-parcours Haha! )

Ik help trouwens wel vaak op concours met bouwen, een aantal van mijn tips komen ook van een parcoursbouwer, de rest van mijn instructrice *LOL* Informatie over een cursus parcoursbouwen kun je eventueel proberen te krijgen via de KNHS, het kon ook ergens anders, maar ik weet niet meer waar Verward

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:59

Iki sluit me bij bovenstaande ideeen aan , en ik deed er zelf vaak nog een wat scheef dubbeltje bij , zeg maar een beetje op de 2 takken van een gebroken lijn , zodat je zowel de 2 hindernisjes als een dubbel kunt nemen , als elk van de 2 apart.

Apart is recht op het midden aanrijden , samen is weer iets moeilijker omdat je dan als het ware schuin over de hindernis springt , maar wel in een rechte lijn de 2 sprongen neemt Verward

Hoop dat ik het een beetje handig uitleg , wou dat ik het even kon tekenen ,
is veel simpeler Haha!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

parcours bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 22:16

Ik begrijp een beetje dat jullie er nog niet zo heel ervaren in zijn.

Bouw eerst eens een b parcours. Lees maar een wat b dressuurproeven door, je zult zien dat je bijv. grote voltes moet kunnen rijden en nog gee kleinere, dat betekent dat je die lijnen ook in een b parcours kunt gebruiken om je hindernissen zo te zetten dat de wendingen altijd zo genomen moeten worden dat een b paar/pony dat moet kunnen. Hoeveel de afstanden in meters moet zijn versschilt erg per soort pony of paard ( a,b,c,d,e of paard) er zijn vuistregels voor maar dat weet ik niet zo goed te vertellen, wij doen een dubbel of in uit een beetje op gevoel, maar ja je weet hoe je eigen paard loopt en voor een ander kan dat juist net te moeilijk zijn. maar goed in de wedstrijden moeten alle e's groot en kleiner toch hetzelfde parcours nemen. dat betekent dat je van je eigen pony dus moet weten hoeveel galopsprongen hij per 10 meter maakt, en dat je zo dus weet of je hem vooruit of terug moet rijden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 23:59

ik ben niet zo;n springruiter, maar soms bouw ik samen met een vriendin bv 3 hindernissen op...

Maar dan nemen we ze allemaal voor zich, dus niet echt een parcours.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-02 16:37

Dit is het l+aatste parcours wat ik laatst bij de bak van mn rijvereniging heb opgezet. (hij staat er nu nog omdat bijna niemand anders parcoursen bouwt Haha! )
Nummer 6 is een hekje en nr 7 is een soort muurtje met een balk erboven. De rest is gewoon allemaal met balken

Afbeelding

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

boekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:11

hoi, wij hebben op stal een springtuin waar we met begeleiding vna een instructeur een regelmatig een ander parcour neerzetten. ik heb het boekje van marinus vos, daan nanning en christel ter horst "Parcoursbouw & springtraining" gekocht erg leerzam. er staat voor elke klasse twee verschillende parcoursen in met neerzet tips en variaties.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 21:47

Dat boekje heb ik ook *LOL* maar ik heb daar nog nooit een parcours uit opgebouwd...kijk altijd gewoon wat ik wil bereiken/oefenen en bouw daar een parcours naar op. Of ik kijk naar het niveau in de les Haha!