Wat is beter???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Wat is beter???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 21:23

Wat is het beste voor de rug? Een onderlegger van schapenwol (niet volledig sjabrak, enkel bovenste deel, dus voor boven je sjabrak te leggen) of een gelpad? Voor als je een paard hebt met een gevoelige rug...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:50

Een gelpad is over het algemeen dikker en daardoor kan het zijn dat jouw zadel niet meer gaat passen. Let daar wel op als je een gelpad wil kopen. Daarom zou ik een schapenbontje doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:22

Wat beter is voor de rug ?? een passend en goedliggend zadel.

Ik ben heilig overtuigt dat met een goed zadel en goed rijden al die rommel niet nodig is. Als je je zadel moet gaan corrigeren met dit soort dingen moet je je eerst afvragen waarom je het eronder wilt doen ?

En paard met een goed gereden rug kan je prima dragen en als je ernaast ooknog goed begeleid wordt moet het niet nodig zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 00:23

Prisca schreef:
Wat beter is voor de rug ?? een passend en goedliggend zadel.


Ik ben het hiermee eens, als het zadel goed past moet je ook zonder schabrak e.d. kunnen rijden.

Dat doe ik met Jeddah, helemaal niets eronder. Je moet het zadel wel heel vaak schoonmaken, maar het rijdt heel fijn en een schabrak veranderd de ligging van het zadel alleen maar....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:12

Prisca schreef:
Wat beter is voor de rug ?? een passend en goedliggend zadel.

Helemaal mee eens. Een zadel moet kaal het best liggen. Geen gerotzooi, gewoon zadel op en aansingelen. Dan moet het perfect liggen. De ruiter erop zodat je kan zien hoe het dan ligt, of het niet scheef ligt, niet te ver doorzakt dat er geen ruimte meer is.

Gelpad en schapenvacht is om de klappen op te vangen toch?
Als het zadel goed ligt dan ligt het aangesloten en klappert het in geen enkele gang. Of het moet de ruiter zijn die in het zadel bonkt. Dan kan je beter de ruiter zitlessen laten nemen!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:15

Idd: een goedpassend zadel.

Ik rijdt overigens wel met een schapenwollen schabrak, maar dat is omdat ie kale plekjes kreeg van de randjes van normale schabrakken. Het is gewoon superzacht, maar helpt niet tegen schokken oid.

Gelpads vind ik alleen nuttig bij manegepaarden die veel hobbelende ruiters moeten doorstaan. Dan wil het nog wel wat verlichten. Helaas ken ik slechts één manege waar ieder paard een gelpad had.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:15

bij ons op de manege hebben ze anders wel gelpads voor de manegepaarden, omdat ze anders steeds de rug stuk hebben. nu dus nooit meer.
Je kunt nog zo'n goed passend zadel jebben, maar als de ruiter de boel verziekt of verkeerd zadelt, dan heb je er niets aan. Ik vind zelf een gelpad ideaal.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:41

Helemaal niet meer rijden zou het allerbeste zijn natuurlijk Knipoog
Oke, persoonlijk zou ik eerst naar een ander zadel kijken en anders een gelpad eronder doen.
Mijn ponyhad altijd een gevoelige rug, maar daar is met een goed zadel al veel verbetering in gekomen.

Mirjam

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:57

germie schreef:
bij ons op de manege hebben ze anders wel gelpads voor de manegepaarden, omdat ze anders steeds de rug stuk hebben. nu dus nooit meer.
Je kunt nog zo'n goed passend zadel jebben, maar als de ruiter de boel verziekt of verkeerd zadelt, dan heb je er niets aan. Ik vind zelf een gelpad ideaal.


mhhhh gel pads onder manegepaarden ?? Nou vraag me af hoe lang die bij de paarden blijven want die dingen zijn best gewild??

Bij ons hebben ze idd geen gelpads maar goed liggende zadels. Ieder paard wordt gecontroleerd in de bak (bijbeginnende ruiters).- Paarden worden goed in de gaten gehouden. Dus ook daar vin IK gelpads onzin en veels te veel geld kosten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:11

ook tegen jatten hebben ze wat gevonden: Voordat je je paard zadelt kijk je in de map om te zien hoeveel het paard al gelopen heeft. Die manegepaarden mogen maximaal 2 uur per dag, en op woensdag en zaterdag 3 uur, maar dan max. 2 uur per dagdeel.
Dus als je je meldt in de kantine van ik neem dat en dat paard, dan krijg je een gelpad mee, en die moet je na afloop weer inleveren. Het wordt wel eens vergeten, maar gelukkig is dit nog zo'n manege waar je rustig je Daalemanzadel een uur ergens kunt laten hangen. Er rijden maximaal 6 in de les, dus je kunt altijd nagaan wie z'n gelpad vergeten is in te leveren. Ideaal gewoon, want de problemen dat als iemand niet helemaal goed zadelt zijn opgelost.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:34

Prisca schreef:
Wat beter is voor de rug ?? een passend en goedliggend zadel.

Ik ben heilig overtuigt dat met een goed zadel en goed rijden al die rommel niet nodig is. Als je je zadel moet gaan corrigeren met dit soort dingen moet je je eerst afvragen waarom je het eronder wilt doen ?

En paard met een goed gereden rug kan je prima dragen en als je ernaast ooknog goed begeleid wordt moet het niet nodig zijn.


Dat is niet helemaal waar hoor Pris. Mijn paard heeft een prima passend zadel, maar is van nature gevoelig op de rugspieren. Dat is al zo vanaf het moment dat ie zadelmak was. Ik rijd dus met een (volledig) schapevacht.

Ik rijd mijn paard netjes over de rug en wordt daarin ook heel goed begeleid. Hij wil zijn rug ook prima gebruiken, maar reageerde niet goed op "gewone" zadeldekjes.

En volgens mij ging de vraag hier over een paard met een gevoelige rug. Niet over een slecht passend zadel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:50

nee ze vraagt wat beter is schapenwol of gelpad en verder niets over een gevoelige rug ??. Dus zeg ik wat ik vind hihii.

Idd pava je paard kan idd gevoelig zijn op de rug maar ik denk als je een paar jaar verder bent het probleem oom voorbij is omdat de spieren vaak moeite hebben.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Wat is beter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:05

Brendahorseslover schreef:
Wat is het beste voor de rug? Een onderlegger van schapenwol (niet volledig sjabrak, enkel bovenste deel, dus voor boven je sjabrak te leggen) of een gelpad? Voor als je een paard hebt met een gevoelige rug...



Jawel Pris, ze heeft het wel over een gevoelige rug. Even mieren....... Haha!

Je hebt gelijk dat je je mening geeft hoor en ik ben het ten dele ook met je eens. Ik denk alleen dat het bij mijn paard niet over gaat.... Hij is over zijn hele lijf gevoeliger op de spieren en qua huid ook trouwens. Maar dat schijnt schimmels eigen te zijn. Maar dat geeft niet, met schapevacht doet hij het ook prima.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:13

Op Duvel rijden we op aanraden van de dierenarts ook met een gelpad. Niet omdat het zadel niet goed past, maar omdat hij 2 bindweefselbultjes op zijn rug heeft op de plek waar de kussens van je zadle liggen. Ze zijn ingespoten, maar slechts gedeeltelijk verkleind. Hij heeft er op zich geen last van (denken we, want hij is er niet gevoelig op en heeft er ook geen drukkingen door) maar om te voorkomen dat hij er misschien last van zou krijgen, konden we beter met gelpad rijden. En dan beter een gelpad dan een schapenvacht of ander bontje, want de gelpad verdeelt de druk het beste, volgens hem.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:26

Marije_jiplover schreef:
Op Duvel rijden we op aanraden van de dierenarts ook met een gelpad. Niet omdat het zadel niet goed past, maar omdat hij 2 bindweefselbultjes op zijn rug heeft op de plek waar de kussens van je zadle liggen. Ze zijn ingespoten, maar slechts gedeeltelijk verkleind. Hij heeft er op zich geen last van (denken we, want hij is er niet gevoelig op en heeft er ook geen drukkingen door) maar om te voorkomen dat hij er misschien last van zou krijgen, konden we beter met gelpad rijden. En dan beter een gelpad dan een schapenvacht of ander bontje, want de gelpad verdeelt de druk het beste, volgens hem.


Er zit een heel groot verschil tussen een schapevacht en "een ander bontje" (lees: synthetisch bontschabrak). Een echte schapevacht verdeelt de druk wel degelijk heel goed en bezit bovendien spierontspannende eigenschappen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:28

Behalve dat uit een schapenvacht ook linolzuur vrij kan komen en als je dat op de blote rug van je paard hebt liggen, kan dat heel vervelende irritaties geven.

Maar goed, de dierenarts zei dat een gelpad de druk het beste verdeelt en daarom hebben wij die gekocht en dat bevalt prima.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:47

Tuurlijk, dat je doet wat de DA aanraadt, dat snap ik zeker. Maar ik heb me juist laten vertellen dat de schapevacht de kans op huidirritaties juist vermindert Verward Vandaar mijn reactie.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:13

Er bestaan ook "genezende" gelpads. Heb ik ook gehoord. Wel onwijs duur (300 piek of zo) maar ze schijnen echt te werken. Een paard met een kapotte rug (in de zin van wondjes) kun je dat goed rijden.

Een goed passend zadel is natuurlijk nummer 1, maar als dat okee is en er wordt op een juiste manier gelest, dan kan ik me voorstellen dat je een gelpad gaat proberen als hij een gevoelige rug blijft houden.
In principe vind ik dat je elk paard met alleen een zadel, een dekje en een hoofdstel met een normaal bit zou moeten kunnen rijden!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:16

germie schreef:
bij ons op de manege hebben ze anders wel gelpads voor de manegepaarden, omdat ze anders steeds de rug stuk hebben. nu dus nooit meer.
Je kunt nog zo'n goed passend zadel jebben, maar als de ruiter de boel verziekt of verkeerd zadelt, dan heb je er niets aan. Ik vind zelf een gelpad ideaal.


ja, bij manege aarden vind ik het super! als die eens worden verkocht krijgt een ander dat zadel waarschijnlijk weer en zal dat misschien iets minder passen.

ik ga verder ook voor een goed passend zadel! Lips are sealed

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:24

bij een manege waar ik lange tijd heb gereden,hebben niet alle paarden gelpads, maar sommige paarden wel(ongeveer de helft) omdat die toch een iets gevoeligere rug hebben.er loopt daar echt heel veel volk rond,en bij mijn weten is er nog niets gestolen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:59

Bij ons op de manege hebben de paarden die wat gevoeliger zijn een gelpad. Een aantal heeft een schapenbontje en de rest een gewoon shabrak.

Ik denk dat een gelpad bij een goed passend zadel niet nodig is. behalve als het paard gevoelig is.

Julius was juist heel gevoelig. Maar die werd al gek als ie een gelpad zag. Als je dat op zijn rug legde. Schudde hij het eraf voordat je met het zadel in zijn buurt was. Nog een tijdje geprobeerd met het gelpad tussen het zadel en het shabrak maar dat was ook zo'n gedoe.

Daarna gewoon gereden zonder gelpad. Geen enkel probleem meer gehad.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 20:28

Okay, bedankt voor jullie antwoorden (ik heb weer veel nieuws geleerd Haha! )

Ik vroeg dit overigens niet voor mijzelf (ik heb niet eens een eigen paard Verdrietig ) maar voor iemand die ik ken. Zij vroeg dit aan mij en aangezien ik geen antwoord wist (en zij geen bokker is Knipoog ) heb ik het hier voor haar gevraagt!