rubber stalmatten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 19:30

Ik wil hier even mijn verhaal kwijt over rubber stalmatten die ik vorig jaar voor een hoop geld heb gekocht.
Mijn pony is wat gevoelig voor stof in hooi en stro en om te voorkomen dat dit zou uitdraaien op dampigheid,(ze knijpt een beetje na met ademen), maakte ik eerst altijd het stro in haar stal vochtig. Voordat ik haar kocht liep ze praktisch dag en nacht buiten maar dat kon bij mijn pensionstal niet.
Toen hoorde ik vorige lente van die waterdoorlaatbare rubber matten en dit leek mij het ei van columbus, er zaten wel wat gaten in de stalvloer naar de gierput en dus zei de verkoper dat het makkelijk kon.
Enfin, ik ze gekocht en het beviel aanvankelijk goed, de pony vond het volgens mij ook niet vervelend en aangezien ze iedere dag ook een aantal uur buiten kwam leek het wel goed zo.
Tot mijn grote schrik kregen we in de zomer een gigantische vliegenplaag op stal en die kwamen dus allemaal uit die matten, het krioelde van de maden en eitjes!!
Dus eruit met die matten en weer opvochtig stro. Ik maakte ze trouwens iedere week schoon met de slang en eens per maand met de hoge druk.
Wie heeft ook zo n ervaring??

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 20:55

Jee, zeg wat een verhaal, om meteen jeuk van te krijgen!
Ik had al eens gehoord dat stalmatten onhygienisch zijn; jouw verhaal bevestigt het alleen maar.
Ik zat serieus te overwegen om ze ook aan te schaffen, nu niet meer dus!
Tip: probeer de matten te slijten aan mensen die rubber matten voor onder de glijbaan of schommel willen...

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 21:05

Wat vervelend zeg!!Lijkt me echt heel erg vies als je merkt dat er beesten uit die matten komen.
Bij ons op de manege hebben we ere geen last van.Wij hebben ze tegen sommige wanden van stallen voor als de paarden daar tegen aan trappen en tegen de wanden van de poetsplaats.
Gelukkig heeft Ling ze niet bij haar stalletje.
Ik krijg bij dit verhaal gewoon rillingen over m'n rug!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 21:52

Een van de boxen bij mij op stal is ook bedekt met matten. En degene die er in staat vind het ook waardeloos. Een stinkbende, Het sijpelt er tussen door en het blijft onder de matten plakken. een ideale plek voor larven(kan je wel goed mee vissen!). In de traieler of op de spuitplaats zijn ze wel handig.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:13

Ja... daar had de 'uitvinder' blijkbaar niet aan gedacht. Wel erg voor je, want zo'n matten zijn niet wat je noemt geodkoop (daarom heb ik ze ook maar laten staan)
Maar nu zit je nog met je probleem, niet? Nat stro is doenbaar, maar eht kan misschien handiger... Iemand een idee? Er zullen wel meer mensen met zo'n probleem zitten?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 10:26

Ik heb inmiddels een tamelijk ingrijpende oplossing gevonden
, we zijn nl van stal verhuisd.
Op mijn vorige stal wilde de beheerder absoluut niet dat er houtkrul in de stallen kwam, ook niet als ik ze zelf af zou voeren, en dus bleef er maar een oplossing over.
Ik heb eerst het nodige onderzoek gedaan naar krul, voordat iedereen begint te roepen dat het ook heel stoffig is, het gaat bij hooi en stro vnl. om de sporen van bepaalde schimmels en dus niet om gewoon stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 11:38

hoi
waar Kawa eerst stond ,stond ie ook op matten.En dat beviel ook niet. Alle plas sijpelde ertussen en ging lekker zitten stinken aan de onderkant.Dan lijkt me een rubbere gietvloer wel een oplossing daar kan nix tussendoor.Maar dat is harstikke duur en dus nix als je je paard in een pensionstal hebt staan.Verder over de krullen,Kawa staat op beuken zaagsel.Dat is superfijn en bij goede kwaliteit stoft dat absoluut niet en doordat het van beuken is gemaakt blijkt het ook beter te zijn als gewoon zaagsel of krullen.En men schimmeltje blijft er veel zuiverder op en dat is ook heel erg fijn Party!!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 12:41

Hoi.
Het gaat gelukkig heel goed met mijn pony en de omstandigheden op deze stal zijn ook veel beter, op stal zit een open nok in het dak, en in de lente en zomer gaan ze al heel vroeg naar buiten, soms al om half zes en dan tot een uur of negen in de avond, dus
dat is super voor de beestjes.
Verder hebben ze flinke stukken land tot hun beschikking met precies genoeg gras, dus ik ben dik tevreden!