veulen hier wel of niet stallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

veulen hier wel of niet stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 09:47

Ik zit dus met een "dillema" want als ik dus een veulen bij Hendrik zou stallen zou dat inhouden dat hij er 's winters alleen uit komt als ik er ben, niet dat Hendrik zegt oh mooi weer hij kan wel een paar uurtjes in de bak, nee dat doet hij niet...
Dan komt er nog bij dat ze zomers bij hem niet dag en nacht de wei op gaan, nu heb ik dan wel de mogelijk om haar bij johan in de kudde friezen te zetten, maar ben bang dat de friezen dr niet willen opnemen omdat ze anders is....

Mijn vader wil haar dus wel bij Hendrik hebben omdat Bonanza daar ook staat en ik toch niet zal stoppen met Bonanza...

Nu kan het ook zijn dat ik eventueel de keuze zal hebben om haar bij Pietrick te stallen waar ook andere veulens zijn...

Bij Hendrik ook wel, maar dan alleen de 1 jarige en de 2 jarige + bonanza's veulen..

Oh ja, ze zal zomers wel in een kudde komen...


Wat zouden jullie doen? Bij Hendrik stallen en dan 2 vliegen in 1 klap (bon) of iets anders zoeken en maar heen en weer vliegen...



Gr. Maaike

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:40

Hoi,

Ik denk dat ik ervoor zou kiezen om mijn veulen wel bij leeftijdsgenootjes te zetten. Zeker als hij dan ook nog eens meer buiten komt. Hij kan immers nog lang genoeg op stal staan en contact met andere paarden is voor een veulen heel belangrijk.
Mijn paard heeft als veulen (hij was toen niet van mij) altijd alleen gestaan en nu is hij een beetje "contactgestoord". Hij moet niks van andere paarden weten. Soms is dat wel makkelijk. Als een ander paard raar doet dan doet hij niet mee. Maar een paard is toch een kuddedier.
Dat je dan op en neer moet rijden is natuurlijk wat minder en maakt de keuze weer wat moeilijker. Veel succes en laat me even weten wat je hebt besloten

groetjes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 10:47

ja dat is zo, ik heb het er net ook een tijdje met Ineke2 overgehad en toen bedacht ik me dat er ook nog altijd een opfok bestaat Haha!

En toen dacht ik weer aan Vanda's die hun ponies in een bos hebben staan, ik heb dr net ge Pb't en bel dr vanavond of dat eventueel wat is Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:41

Ik zou ervoor kiezen om je veulen tussen leeftijdsgenootjes te zetten. Desnoods kun je er niet dagelijks heen, maar ik zou mijn veulen (en dat doe ik nu ook) de gelegenheid willen geven uit te groeien tot een sociaal paard.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:35

Mijn veulen was in Friesland ingeschaard, ik woon in Velp (bij Arnhem) dus ga je er niet dagelijks heen, maar des te leuker is het om eens in de maand ongeveer te kijken hoe ze groeien enzo.
Je kan er toch nog niet veel mee doen, dus laat d´r maar lekker met leeftijdsgenootjes spelen!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:20

Je hoeft niet bang te zijn dat ze niet opgenomen word in een kudde friezen. Udinde staat nu ook in een kudde van voornamelijk friezen. Dat geeft geen problemen terwijl ze toch echt anders is. Ik geloof niet dat paarden kijken naar kleur en vorm *LOL*
Ik zou kiezen voor degene waar ze het meeste buiten komt met meerdere paarden. Ik vind dat belangrijk voor een veulen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:27

als ie swinters met nog een veulentje in een stal staat de hele winter op stal kan weinig kwaad, zomers lekker in een groep naar buiten, met friezen of kwpners maakt volgens mij niet echt uit.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:30

jantina schreef:
Ik geloof niet dat paarden kijken naar kleur en vorm *LOL*


Hier is wel eens onderzoek naar gedaan o.a. door Machteld van Dierendonck. Het schijnt dat paarden wel meestal als beste kameraadje een paard uitzoeken dat op ze lijkt qua maat, leeftijd en ook vaak kleur. Zo trekken ijslanders veel meer naar elkaar dan naar andere paarden. (De top 3 van Sef, 1 ijslander, 2. haflinger en op 3 de shet) Maar het gaat meestal prima met andere rassen hoor.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 16:31

vanda's schreef:
als ie swinters met nog een veulentje in een stal staat de hele winter op stal kan weinig kwaad, zomers lekker in een groep naar buiten, met friezen of kwpners maakt volgens mij niet echt uit.


Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind dat een veulen ook in de winter goed de ruimte moet hebben en als het even kan zoveel mogelijk naar buiten moet kunnen. En met leeftijdsgenootjes is ook heel belangrijk voor de sociale contacten.
Zeker, in de zomer vind ik het ook het beste als ze in een kudde met leeftijdsgenoten in het land staan, maar je moet ze dan in de winter niet opsluiten hoor.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:58

Als je de mogelijkheid hebt om haar in een vrije,blije kudde met leeftijdsgenootjes te gooien dan zou ik dat zeker doen !

Dat is voor het beestje lijkt me toch het fijnst en je geeft haar nog even lekker de vrijheid , sociaal leren zijn is ook belangrijk.

Al laat je haar daar voor een jaartje stan en zet je ze dan bij Bonanza...

Dan is ze ook wat groter en beter in staat contact te leggen en eventueel
van zich af te bijten !

Een jaartje of wat is toch wel te overzien ?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 21:07

ja, jullie hebben allemaal wel gelijk Lachen

ik heb zonet met mijn vader erover gehad en die heeft al een weide waar ze in de zomer 6 maandjes kan staan, dan zou ik haar eventueel 's winters wel bij Hendrik kunnen stallen en dat ik hem gewoon vraag of hij haar zowieso elke dag eventjes losgooit, ook al is de bak keihard lijkt mij dat ze zelf wel om hun benen denken en anders maken ze maar eens een sliding, daar leren ze wel van vind ik Knipoog

maargoed bedankt voor de reactie's Lachen

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:31

Cassidy schreef:
Ik zou ervoor kiezen om je veulen tussen leeftijdsgenootjes te zetten. Desnoods kun je er niet dagelijks heen, maar ik zou mijn veulen (en dat doe ik nu ook) de gelegenheid willen geven uit te groeien tot een sociaal paard.


Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:12

Wij hebben het veulen van vorig jaar ook op een opfokbedrijf in Friesland en gaan daar ongeveer 1 x per maand kijken.
We zien hem dus niet zo vaak maar ik vind het zelf de beste manier omdat hij leeftijdgenoten om zich heen heeft veel beweegt.
De kosten vallen goed mee, ik betaal 250 euro voor 4 maanden en dat is incl. voer, bekappen, ontwormen en inenten.
Evt. extra DA kosten komen hier nog bovenop maar daar heb ik gelukkig nog niet mee te maken gehad Haha!