Wandelen met een tweejarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Wandelen met een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:07

Hoi,

Ik ben regelmatig aan het wandelen met mijn tweejarige ponypaard. Nu heeft ze behoorlijk het voorjaar in haar hoofd en kan ik haar bijna niet meer houden. Ik had haar tot nu toe steeds een gewoon halster om en een lang touw eraan waarmee ik dan soms (als ze erg parmantig deed) een steek om haar neus deed, zodat ik iets meer overwicht had.
Ik was donderdagavond ook weer met haar aan het wandelen, maar het was eigenlijk meer andersom, zij liep met mij Haha! Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Ik wil graag met haar blijven wandelen, maar weet niet goed hoe ik dat nu het beste aan kan pakken. Toch al een bitje in doen (ik vind haar eigenlijk nog wat jong daarvoor) of een kettinkje over haar neus? Hebben jullie soms ervaringen, tips hoe ik dit het beste kan doen? Ik wil haar graag al wat van de 'wereld' laten zien voordat ze over een jaartje echt beleerd zal gaan worden.

Alvast bedankt!
Groetjes,
Judith


Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:18

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen niet helemaal hoe je die ketting dan doet. Onderlangs? Of van de rechterkant van het halster over de neus door de linkerkant heen? Graag nog een kleine toelichting.

Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:21

He, daar had ik ineens al meerdere reacties. Ja, misschien moet ik toch nog eens wat vaker op het land gaan oefenen. Ze staat trouwens wel meteen stil als ik dat doe. Ik steek mijn linkerhand omhoog en maak een duidelijke halthoudbeweging en dan staat ze meteen stil. Maar ze is inderdaad niet helemaal op mij geconcentreerd. EEn bit wil ik idd liever nog niet indoen. Dus een kettinkje onderlangs (nu snap ik het geloof ik) en nog wat meer oefenen, dat ze weet dat ik de baas ben. Kan ik iig weer aan de slag. Bedankt!

Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 21:43

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me nu al voorgenomen om komend weekend (ik zie mijn paarden helaas alleen in het weekend, nog wel) weer eens in de bak te gaan oefenen!
Ik vind het trouwens best wel eens moeilijk hoor zo'n jong paardje. Het is toch een hele verantwoordelijkheid die ik op me genomen heb. Maar ik vind het wel prachtig om te zien hoe ze groeit en hoe ze zich ontwikkelt. En het gaat behoorlijk goed, maar als ze erg enthousiast wordt, heb ik nog geen tegenantwoord zal ik maar zeggen. Daar ga ik zeker aan werken!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 09:41

Hoi Julie,

En hoe zou je haar dan even laten lopen, even een paar minuten aan de longeerlijn? (heb ik nog nooit met haar gedaan) of bedoelde je wat anders?

Overigens ga ik zeker weer eens even de videoband van Pat Parelli van vrienden lenen. Zijn werkwijze sprak mij zeker wel aan.

Judith


Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 09:57

Nee, dat was ik ook niet van plan hoor, maar ik vroeg me af wat Julie bedoelde. Ik ben me ervan bewust wat dat voor schade aan kan richten. Over het algemeen lijst mijn paardje erg goed, alleen nu in het voorjaar is ze wat joliger, wat wel logisch is natuurlijk. En dan kom ik er dus achter waar het nog aan schort. Ik ga gewoon lekker met haar in de bak aan de slag en hoop dat ik daar met wandelen langs de weg ook voordeel van heb. Ik vind het alleen als ik langs de weg loopt best wel vervelend als ze achter me loopt, want dat kan ik niet zien wat ze uitvoert (de bedoeling is van niks natuurlijk). In de bak lijkt me dat heel goed uitvoerbaar, maar langs de weg weet ik het niet.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 16:24

Hoi Carola en anderen,

Ik ben echt niet van plan rare (paardonterende) dingen te gaan doen hoor. Ik heb zowiezo de tijd om haar nieuwe dingen te leren, maar het zou soms zo makkelijk zijn als er iemand was aan wie ik altijd kon vragen of ik het goed deed. Ik wil graag op de (een) NH manier aan de slag, maar ook dan weet ik niet altijd of ik het goed doe en of het normaal is hoe mijn paardje reageert. Ik ga haar iig nog niet longeren, een bit in hangen of iets van die aard hoor. Dat lijken mij zeker niet de juiste manieren om dit voor elkaar te krijgen en die zal ik dus ook niet gaan gebruiken. Taliesin is echt wel heel leergierig en ik zal dit dus gewoon op een andere (paardvriendelijke) manier aan moeten pakken.

Groetjes,
Judith


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 76 bezoekers