Rijden met Sedalin, hoe werkt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rijden met Sedalin, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:46

Wie heeft daar ervaring mee? Nee, Pablo gedraagt zich weer maar ik ben nieuwsgierig.
Toen Pablo erg gek was tijdens het opbouwen was de DA er niet echt happig op om Sedalin te gebruiken. Heb ik dus ook niet gedaan.
Laatst is er een fris springpaard gevallen nadat hij werd gereden met Sedalin. Tuurlijk kan een paard altijd vallen maar ik hoorde om me heen dat het best door de Sedalin heeft kunnen gebeuren.
Vandaag reed een meisje een 4 jarige met 6 streepjes Sedalin omdat hij anders te gek was. Paard was nu wel te hanteren maar ik vroeg me af of het nu wel echt veilig was (meisje reed ook nog zonder cap maar ze kan ook wel goed rijden maar dan nog. Maar goed dit doet er niet toe. Het gaat ook niet over dat meisje maar over het effect van Sedalin).
Hoe zijn jullie ervaringen?
Stel dat Pablo nou weer een blessure krijgt en rustig aan moet doen en dan weer zo hysterisch wordt zou ik toch wel een verdovingsmiddeltje willen gebruiken maar alleen maar als het veilig is.
En werkt het trouwens ook nog verschillen per paard? Ik hoorde namelijk ook van gevallen van paarden die gewoon door de Sedalin heen vochten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-02 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:52

Ja dat kan door Sedalin gebeuren ja... Sedalin zorgt dat het paard rustiger word, en als een dier of mens rustig wordt, wordt de concentratie en de kracht dus ook minder...
Ik vind het erg gevaarlijk om met sedalin te gaan rijden, een mens onder de pijnstillers of medicijnen mag toch ook niet achter het stuur...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:52

Ik ken een pony die altijd een half streepje sedalin kreeg voor de bosritten. Er gebeurde niets schokkend met deze pony, maar was erdoor precies te hanteren en anders te druk. Ik denk niet dat het goed is om echt veel te geven, maar de gevolgen daarvan ken ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:57

De enige keer dat ik met rijden Seadalin heb gebruikt is toen wij Anky gingen huldigen.
Heel veel paarden, heel veel mensen, veel muziek vlaggen enz enz.
En nog erger heel lang stilstaan in de drukte.

Ik heb Kawa toen 3 streepjes gegeven en hij was mooi rustig maar niet half dood.

Verder gebruik ik met (in)rijden nooit sedalin.
Kan me voorstellen dat het met scheren en die dingen wel makkelijk is.
Maar met rijden als je ook nog eens prestatie van je paard vraagt weet ik niet of het wel zo goed is.
Ik ga eerst zo wel op vreemde plekken oefenen waar wel een goede omheining staat. Zo leert je paard ook al op vreemde plekken komen.

Verder vraag ik me af waarom dat meisje zo hard sedalin nodig heeft op een normale plek.
Als je je paard anders niet aan kunt, kun je hem naar mijn idee beter laten staan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:10

Sedalin tast het reactievermogen aan, én zorgt ervoor dat de spieren slapper worden (het hart is ook een spier!).

Heftige inspanning met Sedalin lijkt me dus niet verstandig, omdat het hart dat niet aan zou kunnen. De kans op een hartaanval is behoorlijk groter.

Springen met sedalin zou ik niet doen. Ook niet omdat het reactievermogen minder is, en je dus de kans hebt dat het paard de voorbenen niet weer op tijd 'uitvouwt'. Plus daarbij een zwakker hart...

Nee, persoonlijk zou ik niet écht gaan rijden met sedalin. Het kan wel een keertje, zoals Kawa zegt, maar het echte werk toch zonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:35

runningkawa schreef:
Verder vraag ik me af waarom dat meisje zo hard sedalin nodig heeft op een normale plek.
Als je je paard anders niet aan kunt, kun je hem naar mijn idee beter laten staan.


Dat meisje heeft morgen concours bij ons. Omdat het paard op zijn vorige wedstrijd (en tevens 1e wedstrijd) erg gek deed is ze nu vandaag al gekomen om hem alles te laten zien. Het was voor dat paard dus voor het eerst dat hij bij ons op de manege kwam.

Ik weet niet of ze morgen met de wedstrijd ook sedalin gaat gebruiken Maar het gaat ook niet over dat meisje (ze zit niet op Bokt en kan niet haar verhaal vertellen) maar over Sedalin.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:48

Ik zou er nooit aan beginnen. Zodra ik rustgevende middelen moet gebruiken (zowel voor mezelf zenuwen, of voor het paard) is voor mij de lol er af. Doe mij maar puur natuur zolang dat verantwoordelijk is.

Ik kan het mij in jouw geval wel wat voorstellen, en toch zou ik het niet gaan doen. Verder ken ik van 1 meisje een verhaal dat ze met Sedalin had gereden (was nodig voor eerder dierenartsbezoek), zij vond het zo wel 'lekker rustig' (dat paard is wel een bommetje) en had er geen nadeel van................... Het is maar wat je iwlt denk ik dan Verward

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:57

Ik zou er nooit aan beginnen tijdens het rijden iig.
Met scheren oid okay, da's prima.
Maar het werkt dus versuffend én spierverslappend.
Dan lijkt t me niet goed om dan een paard wel aan t werk te zetten.
Het paard is wat verdoofd dus ook de concentratie, reactievermogen en kracht nemen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:10

Als je Sedalin nodig hebt om op je paard te blijven hangen, is het tijd voor een keuze uit twee mogelijkheden:
1. leren rijden op een ander paard
2. andere hobby zoeken.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:19

Even jullie mening: Mijn paard gaat braaf de trailer in, maar dan begint de ellende Scheve mond : hij kan zich heel slecht stabiliseren en is bij de laatste keer in de trailer gevallen. Nu zijn we zover dat ik hem wel weer in de trailer krijg, maar ik durf nog steeds niet te gaan rijden, omdat ´ie bij het staan in de trailer al helemaal onrustig wordt. Zouden jullie het met Sedalin proberen? Gewoon dat ´ie rustig staat, of denken jullie dat ´ie dan juist "wiebelig op de benen" wordt Verward . Ik heb het gevoel dat ik nog maar één kans heb om het te proberen; als het dan weer fout gaat, krijg ik hem misschien nooit meer die trailer in en dat kan ik hem nog niet eens kwalijk nemen Scheve mond !!!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 12-05-02 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 08:58

Valt Sedalin niet onder doping wanneer je wedstrijden gaat rijden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:27

marieketencate schreef:
Valt Sedalin niet onder doping wanneer je wedstrijden gaat rijden???


Dat vraag ik me ook af. En als het onder doping valt zou het de volgende dag dan wel al voldoende uit het bloed verdwenen zijn?

Als ik het zo lees zou ik Sedalin wel gebruiken tijdens het scheren als een paard dat eng vind. Op de trailer weet ik niet. Zou het misschien toch een beetje eng vinden omdat je niet kan zien wat er in de trailer gebeurt.
Ik weet ook niet wat ik zou doen als Pablo weer een blessure krijgt en dan rustig moet opbouwen. Ons probleem is dan niet of ik wel blijf zitten want dat doe ik wel (even afkloppen *klop* *klop*) maar dat hij veel teveel gekke sprongen maakt terwijl hij rustig aan moet doen. En met gekke sprongen bedoel ik echt kris kras door de bak heen vliegen en bokken en daarna een lekker noodstop. Ook al krijgt hij dan nog amper krachtvoer, op een gegeven moment gaat er bij hem een knop om en wil hij gewoon bewegen.
Maar om zo mee te aan rijden om echt mee te rijden zal je mij iet zien doen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:42

Ik zou ook geen sedalin op de trailer gebruiken. De concentratie en het evenwicht van het paard verminderd toch. Dat lijkt me zeker niet goed.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:52

Sedalin valt onder de doping in de sport. Veel mensen denken van niet. Een hele tijd geleden heeft er een artikel over in de paard en sport gestaan over een man die sedalin had gegeven voor het scheren voor de keuring. De keuring was 2 of 3 dagen later, maar toch werd het paard positief getest. De man wist dus niet dat het verboden is.. Was best en interessant artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:50

Die keer dat ik Kawa Sedalin had gegeven was dus thuis in de stal.
Je moet Sedalin ook altijd geven als je paard nog rustig is, niet als hij al nerveus is, dan werkt het averrechts.

Dus daarna moest hij ook nog ongeveer 3 km in de trailer.Omdat wij natuurlijk wisten dat hij wat suffig was hebben we nog rustiger gereden dan normaal.
Kawa staat anders altijd rustig op de trailer zonder neiging tot omvallen.
Bij aankomst gekeken hoe het met Kawa ging en hij stond zo breed met de achterbenen als maar mogelijk was. Puur om het evenwicht te kunnen bewaren.

Dus of het verstandig is voor een paard dat anders vaker moeite heeft met zijn evenwicht..?

ff offtopic,
Wij hebben verder met een paard dat altijd heel nerveus was op de trailer heel veel kleine stukjes gereden.
Auto tanken, paard mee.
kleine boodschap, paard mee
De trailer hing toen bijna standaard achter de auto en bij alles werd het paard geladen.
In het begin ging laden ook niet zo snel, maar na een tijdje wandelde hij er zo op.
En kwam er na flink wat ritjes geoefend te hebben ook weer normaal af.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:17

Ik zou ook nooit gaan rijden met Sedalin. De enige keer dat ik het mijn paard gegeven heb was omdat hij geschoren moest worden. Mijn instructrice adviseerde mij om hem de dag erna heel rustig te gaan rijden omdat hij nog naweeen kon hebben van de Sedalin. Op de trailer zou ik hem er ook niet wat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:41

Toen ik verleden jaar Lois dik 2 maanden op rust had staan ivm een blessure heb ik de eerste paar keer dat hij onder het zadel ging wel Sedalin gebruikt. Het idee er achter van mij was dat hij vooral rustig moest blijven stappen onder het zadel en maximaal 100 meter mocht draven. De eerste keer heb ik niet meer dan 1 streepje gegeven. Het risico van het gebruik van Sedalin is dan erg klein en dat vond ik zeker opwegen tegen het risico dat hij zichzelf opnieuw licht zou blesseren doo reen paar rare sprongen die hij zou kunnen maken onder het zadel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:08

Sedalin is een spierverslapper!!!! Dus niet raadzaam om dit te gebruiken als je echt wilt rijden! Wel bijvoorbeeld na blessure als je alleen mag stappen. Voor zaken als trailer e.d. is een lichte verdoving met sedalin best te doen.
Voor wedstrijden staat Sedalin inderdaad op de lijst van verboden middelen!!!!!!
Denken jullie er ook aan dat je paard een aantal uren geen eten mag na verdoven met sedalin! Omdat het de spieren verslapt is ook de darmwerking minimaal onder verdoving met sedalin!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 07:59

SEDALIN IS DOPING, dus is het niet eerlijk tegenover anderen als jouw paard wel erg rustig en braaf z'n proef loopt. Bovendien tast het het reactievermogen aan, dus als het paard uitglijdt of struikelt is de kans op blessures groter.
Ik zou het paard eerder alleen losrijden op zo'n wedstrijd en niet direct officieel starten. Dat paard moet alles nog leren. En als ze dat geduld niet heeft, moet ze maar een andere hobbie gaan zoeken.
Rijden met Sedalin is hetzelfde als midden in de nacht wakker gemaakt worden en dan een marathon moeten rennen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:52

carola schreef:
Sedalin tast het reactievermogen aan, én zorgt ervoor dat de spieren slapper worden (het hart is ook een spier!).

Heftige inspanning met Sedalin lijkt me dus niet verstandig, omdat het hart dat niet aan zou kunnen. De kans op een hartaanval is behoorlijk groter.

Springen met sedalin zou ik niet doen. Ook niet omdat het reactievermogen minder is, en je dus de kans hebt dat het paard de voorbenen niet weer op tijd 'uitvouwt'. Plus daarbij een zwakker hart...

Nee, persoonlijk zou ik niet écht gaan rijden met sedalin. Het kan wel een keertje, zoals Kawa zegt, maar het echte werk toch zonder...


jep, maar als je een paard weer moet opbouwen na kreupelheid laat je deze toch geen zware arbeid verrichten. Dat is de eerste tijd toch alleen maar rondjes stappen en draven..

Ik weet zeker dat de werking per paard verschilt, ik heb eerst sedalin gehad in zo`n spuit. Ik gaf haar op het laatst gewoon een hele spuit en ze rodeode er dwars doorheen. Hetzelfde met de muisjes, daar gaf ik ook op een gegeven moment het maximale aantal scheppen.. het mocht niet baten. Het is wel zo dat Flair toen zonder sedalin nog gekker was, met sedalin kon ze af en toe nog een half rondje zonder gekke sprongen lopen.

En weer iemand anders die ik ken geeft haar paard 1 streepje en het paard is zo sloom als wat.