Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 15:45

Waar kan ik die halen?
En wat moet je er voor leren?
En wie weet wat de kosten er voor zijn?

Het is voor regio Leiden.

Groetjes Femke

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 16:04

Dat zou ik toch ook wel graag willen weten want ik kan alleen maar buiten rijden Huilen want wij hebben geen bak. En als ik dat bewijs heb kan ik veel vereder rijden en dat is wel fijn.
Regio Oss

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 16:06

Mischien wel bij de plaatselijke manege ofzo!

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 16:12

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaalt op de manege (de eenhoorn in Blokker NH)waar ik ook altijd les heb, je moet een heel boekje uit je kop leren, ik weet niet precies meer wat het koste......

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

uhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 16:35

Je kan een curcus ruiterbewijs doen bij mijn manege.10 lessen en dan het examen en dan heb je hem.Maar het kost best duur ongeveer 100euro

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 17:23

Maar ik heb eeb eigen paard!
Dan kan ik hem toch op mn eigen paard doen?
Kan er niet iemand bij mij op de boerderij komen dan?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 10:04

Je moet meerdere mensen bij elkaar verzamelen willen ze bij je aan huis komen. En dan nog moet de lokatie geschikt zijn: er moet een bak zijn, en een beetje hindernis materiaal. En bovendien moet het vlak bij een een iets drukker dorp zijn, zodat je ook buiten kunt lkaten zien dat je de verkeersregels kent. Bij het koetsiersbewijs was 8 het minimum aantal personen die je moest hebben.
Wat je kunt doen is even op de site van de srr kijken (stichting recreatie ruiter, daar komen de examinatoren weg). Op hun site staan de examens van de komende maanden, mischien is er 1 bij jou in de buurt, waar je je bij aan kunt sluiten.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 10:09

Ik heb het in een week op een ponykamp gehaald. Ik kreeg van tevoren het theorie boek thuisgestuurd, zodat we dat al door konden kijken. We hebben daar toen nog een aantal theorie en praktijk lessen gehad.
Het was daar wel goedkoop, ik dacht 100 gulden.
Maar hoe duur het met een eigen paard is weet ik niet, en het verschild ook heel erg per manege.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 11:52

Je kan het beste even op hun site kijken, die staat op paarden.pagina.nl en daar staat ook een lijst van examenplaatsen en data. Dan bel je op naar die manege, en vraag je of je erbij mag. Als ze zeggen dat het goed is, bel je op naar SRR en dan geef je dat door. Dan krijg je na overmaking van een bep. bedrag je theorieboek toegestuurd en na verloop van tijd een examenoproep.

Ik vond het niet echt een moeilijk examen, zowel in theorie als praktijk. Ik heb het 30 maart in Tilburg gehaald.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 12:05

Wat moet je dan allemaal weten?
En wie weet de exacte kosten ervan?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 13:52

De kosten verschillen per manege. Ik moest rond de f350,- betalen. Dit was 6 jaar geleden en ik reed met een pony van de manege. Ik kreeg ong. 8 praktijklessen en 8 theorielessen.
De praktijklessen zijn gewoon een soort manege lessen.

Het volgende staat op de site van stichting ruiter en recreatie.
http://www.nhs.nl/srr
Het theoretisch examen bestaat uit een test met 35 meerkeuze-vragen, waarvan er minimaal 28 goed moeten worden beantwoord. De vragen gaan over:
Het exterieur van het paard en de benamingen daarvan.
Verzorging zoals drenken, voeren, hoefbehandeling, hoe te handelen bij verwondingen en ziekten.
Harnachement, benamingen en eisen waaraan dit moet voldoen.
Verkeersregels en rijden op de openbare weg.
Verbodsbepalingen in het terrein.
Wensen van terreinbeheerders over het gebruik van ruiterpaden en wegen.
Ruiteretiquette (omgangsvormen tussen ruiters en met anderen).

Het praktisch examen bestaat uit een rijproef op een buitenterrein van minimaal 3000 m3 en een rit over de openbare weg, al of niet in combinatie met een ruiterroute. Kandidaten die in de rijproef onvoldoende behalen voor beheersing van hun paard/pony of voor twee verrrichtingen matig behalen, worden niet toegelaten tot de rit over de openbare weg en zijn voor het praktisch gedeelte afgewezen.

Tijdens het praktisch examen wordt beoordeeld of de kandidaat:
Correct omgaat met het paard/pony.
Op de juiste wijze op- en afstijgt.
Een bevestigde zit heeft.
Stap, drag, galop beheerst.
In verlichte zit kan rijden.
Hindernissen tot 60 cm kan springen.
Paard/pony veilig langs vreemde voorwerpen, langs een auto of door een nauwe doorgang kan sturen.
De regels voor het rijden op de openbare weg in praktijk brengt.
Zowel individueel als in een groep kan rijden.

Op het examen zijn geen hulpteugels toegestaan, behalve een losse martingaal, en mag alleen met een gebroken of rubber trens worden gereden. Alleen knopsporen met een tand van maximaal 4 cm zijn tijdens het examen toegestaan. Een meer uitgeberid overzicht van het toegestane harnachement tijdens het examen is opgenomen in het instructieboek. Voor Western ruiters kan het examen aangepast worden aan de stijl van Western riding, mits de Western kandidaten zich als groep opgeven bij de Stichting Recreatieruiter. Zie hiervoor de Speciale Regels ten behoeve van het Examen Ruiterbewijs voor Groepen Ruiters in Western Stijl. (meer info)

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 15:17

Thank you!!!!!!!!! Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:50

Ik heb hem op stal het reelaer in raalte gehaald! kosten voor een weeken (met of zonder eigenpaard) incl. afsluitende buitenrit overnachtingen etc. was 320 gulden (vond ik eignlijk rijkelijk veel...)

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:32

Ik moet 30 juni op voor mijn ruiterbewijs. Ik heb dit geregeld via Manege de Waterberg in Arnhem, en ik betaal € 84,-- voor:

- Vier theorielessen
- Eén praktijkles
- Het theorieboek
- Huur van het paard
- Examen zelf

Als je met een eigen paard deelneemt, kost het niet veel minder, ik geloof dat het € 15,-- scheelt, maar dat weet ik niet zeker.
Het boekje krijgen we tijdens de eerste theorieles op 7 juni.

Houd er wel rekening mee dat de prijzen nogal verschillen, maar dat had je al gemerkt waarschijnlijk aan de diverse bedragen die genoemd worden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:53

Het examen kost geloof ik nu 45 euro ofzo, maar dat moet je even op de site van de SRR nakijken.
theorievragen kun je vinden op:
www.geocities.com/yosemite/1581/index2.html

Ik kan er wel geld voor gaan vragen, zoveel mensen als ik al het bestand met vragen heb laten downloaden of gestuurd heb.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:14

hoi femke, de papieren kan je gewoon krijgen bij jeanne d ark, dat is toch wel bekend bij je, of heb je zitten slapen Slapen want vanity heeft de papieren al die gaat ook de ruiterrijbewijs op guus halen, ook snoocky,julius,nikkie,buddy en de anderen, hebben al zo`n formulier opgehaald, het is in de les tegen iedereen verteld.
maar er zijn er nog genoeg ze liggen op het tafeltje bij de snoep. de preciese kosten weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik dacht ongeveer 50 euro, maar dat weet ik niet zeker hoor Party!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 11:43

sorry dat ik et zeg~
maare het ruiterbewijs bha flauwe kul mán! Misselijk Lips are sealed

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:15

hoi fem op internet staat onder www.ruitersport.nl een lijst met plaatsen waar er dit jaar voor het ruiterbewijs kan worden gereden.je kan 't in ieder geval bij J' D'arc doen.groetjes chantal

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 09:46

parouscha schreef:
sorry dat ik et zeg~
maare het ruiterbewijs bha flauwe kul mán! Misselijk Lips are sealed


Tja... ik zou willen dat méér mensen het ruiterbewijs hadden Scheve mond , zou een hoop ellende sparen!!!!