in de buik trappen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:12

Ik heb mijn paard ook weleens een schop verkocht. Bloos Met de wreef van mijn voet en mijn scheenbeen (dus groot oppervlak) onder haar buik. Dat was nadat ze mij tot bloedens toe in mijn zij had gebeten bij het aansingelen, ik heb haar daarna spreekwoordelijk alle hoeken van de box laten zien, en ze heeft het nooit meer gedaan.

Denk je dat je paard of pony onder de indruk is van een zacht "foei" met opgeheven vingertje? Als ze gemeen tegen je doen moet dat met dezelfde vaart ook terugkomen, anders is er na verloop van tijd geen land meer met dat paard te bezeilen.

Liever mijn paard één keer goed hard bestraft (en dan meteen als hij of zij verkeerd is geweest) dan dat ik in het ziekenhuis belandt...)

Je suis Charlie.



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:43

Terugbijten lijkt me ook niet echt slim. Ik denk dat je een gerichte trap sneller kunt plaatsen dan een paard terug te bijten.

Ik denk ook dat er een heleboel mensen het feit dat ze een paard bijten gewoon lopen te verzinnen. Zo onder het oogpunt: Oog om oog, tand om tand?

Gewoon uit reflex een gemikte schop met de zijkant van de voet of de wreef van de voet, knietje of iets dergelijks heeft dezelfde en zo niet méér impact dan bijten, en het scheelt een hoop tandartskosten of een gebroken neus als het paard in zijn schrik met zijn hoofd slaat of een rare beweging maakt. Met een heel dominant paard maak je ook nog kans dat je in je gezicht teruggebeten wordt...

Schoppen is veel veiliger...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:03

odis schreef:
Over dat bijten: Je hoeft niet perse met je tanden te bijten. Als je met je vingers even een velletje van je paard beetpakt en een stukje omdraaid of hem flink knijpt, dan voelt dat hetzelfde als bijten. Bijten doen paarden onderling ook naar elkaar.

Even over dat schoppen. Als mijn paarden wat uithalen, kunnen ze ook een schop krijgen. Maar dan krijgen ze 1 goeie en niet een paar achter elkaar.

Mijn pony is door de fokker net zolang in z'n buik getrapt, tot hij door zijn benen zakte en op de grond lag. Boos! En dat moet heel wat geweest zijn, want hij geeft zich niet zo gauw over.
De vorige eigenaar van m'n pony heeft het een hele tijd toegestaan dat hij tegen hem opsprong en zijn hoefen over zijn schouders legde, om zo lekker geknuffeld te worden.
met een veulentje is dat nog te doen, maar als er op een gegeven moment 200 kg. tegen je opspringt, vindt je dat niet meer zo leuk. Hij heft advies gevraagd aan de fokker en die zou het hem wel even afleren. Dit is wel gelukt, maar dat is ook het enige. Hij had dus van die legerschoenen met stale neusen aan en heeft hem gewoon net zolang getrapt tot hij op de grond lag.
Met als gevolg dat hij als hij zich door mensen bedreigd voelt, erop los mept en bijt.
Dus kijk wel uit dat je niet te ver gaat.

voor de rest vindt ik dat je een paard best mag afstraffen door hem een schup te geven. Er zijn nou eenmaal paarden die niets om een tik geven en die dit nodig hebben.


Dit is dus typisch een geval dat om een opvoedingsfout recht te zetten er heel hardhandig opgetreden moet worden.
In het geval van jouw pony zal het de keus tussen de correctie geweest zijn, of de slager....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ok dit is serieus niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:12

celinde schreef:
ik heb mijn paard al van jongs af en en hij is heel erg lief daardoor geworden.


Juist omdat jij je paard en je paard jouw al zo goed kent en jij haar waarschijnlijk hebt opgevoed en min of meer konsekwent bent geweest zal ze precies weten wat ze aan je heeft en hoever ze kan gaan.
Met paarden die heel dominant zijn en die je niet zo goed kent (mijn paard kende ik wel heel goed maar ze blijft me af en toe toch verrassen) zijn af en toe hardere maatregelen nodig.

En, en dit is niet alleen mijn mening, met een paard die heel dominant is en bloedlink uit de hoek komt valt er met Natural Horsemanschip in gevaarlijke situaties weinig te beginnen.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers