Endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carlijn_oud

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-01 18:23

'k Wil misschien endurance gaan rijden, wie rijdt er endurance en heeft er info over? Ik wil o.a weten:
- hoe ik mijn pony het beste kan trainen
- hoe je zo'n endurance rit het beste kan aanpakken? (hoe lang stap je, draaf je, gallopeer je)
- hoe ik er achter kom waar er wedstrijden zijn.
Merci beaucoup! Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 22:01

Kijk maar even op http://www.DER.nl da's de site van de Dutch Endurance Riders. Daar staan ook telefoonnummers van kontaktpersonen.

Of zet even een oproepje op Horses op het westernforum voor Baudy.

Grtz, Sonja

Carlijn_oud

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-01 22:06

Bedankt! Haha!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 22:40

Beste Carlijn,
er is een goed boek over endurance (in het engels): "Endurance start to finish" van Marcy Pavord. Alles wat met endurance te maken heeft wordt erin behandeld.
Petra Kolen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 10:03

Hallo,
Je moet veel draven, echt veel draven, dat is goed voor de conditie, en het moeilijke is dat je moet draven in 1 tempo. Dan is het het minst vermoeiend voor het paard.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 10:31

Neem een draver!!!! Uithoudingsvermogen, veel lucht, en ze willen altijd voor je werken!!

Carlijn_oud

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 15:02

Is wel gaaf, maar ik heb helaas geen tijd/geld voor 2 paarden, en Pepper doe ik nooit weg!

Carlijn_oud

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 17:14

Citaat:
Op 2001-05-05 22:01, schreef Sonja:
Kijk maar even op http://www.DER.nl da's de site van de Dutch Endurance Riders. Daar staan ook telefoonnummers van kontaktpersonen.

Of zet even een oproepje op Horses op het westernforum voor Baudy.

Grtz, Sonja


Ik ben op http://www.DER.nl geweest, maar dat was een site voor internaten of zo Verward Huh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 19:56

moet je in die eerste klasse niet heel erg langzaam rijden omdat daar een tijdslimiet is zodat je niet te snel over de finnish komt? of lijkt dat alleen maar zo.
ik zou ook wel endurance willen gaan rijden maar de meeste wedstrijden zijn niet echt in de buurt van mij.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:07

d
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn_oud

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 18:47

Bedankt voor het goede adres! Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 20:14

de nieuwste site is http://www.geocities.com/endurancenl (wordt vermoeiend he), maar die van Janna zou ook best eens hetzelfde kunnen zijn.
Naja, endurance is echt een vak apart, als ik je hier allemaal tips geef enzo, dan nog heb je m niet gereden.
In principe rijdt je alleen maar draf en galop. Alleen voor p/a en finish (in klasse 1, in klasse 2 is p/a een vetgate) stap je je paard echt geod op adem, omdat je anders geen hartslag van 60 hebt.
Klasse 1 is een max van 15 km/h, en kawa: rijd dat maar eens! VAlt vies tegen, we hebben een keer 15km/h gereden, maar we hadden 10 km extra gereden, dus ging ons gemiddelde toch wel ietsjes omlaag. De minimale snelheid is 9 km/h.
In klasse 2 en hoger is er geen max (winnaars rijden daar meer dan 20km/h over een parcours van 50 km tot 80 km) en de minimumsnelheid is 10km/h
Ik heb al ergens anders 2x een verhaal neergezet over training, eentje was gepost door aglaranna, en een andere door iemand die ook endurance wilde rijden. Ga het nu niet over doen. Staan beiden op paardenpraat. Dat van mij is dus een reactie op iem vraag...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 11:14

d
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 11:42

hoi
mij lijkt ook dat je met een vlot paard heel makkelijk 15 km per uur haalt als max.lekker stukje draven en je gaat al 20 km p/u dus laat staan galoperen.Het is misschien anders met wat kleinere ponies maar Kawa loopt in het bos echt niet rustig.ik vraag me iegenlijk wel af of ik mag starten want die stress kip heeft bij de start denk ik de hartslag al te hoog liggen Scheve mond\

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 11:57

g
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 20:56

naja, ik rijd misschien toch wel rustiger dan ik dacht... Wij halen meestal de 15 km/h wel, maar heel veel mensen neigen tot stappen, en daar verlies je heel veel tijd mee. Dat gaat nl echt langzaam. Een drafje ligt rond de 10 a 15 km/h heb ik geleerd. Een galopje ligt tegen de 30-40-50 ligt eraan wat voor racerd je hebt.
In de klasse 2 gaat het nu echt onwijs hard. Bij Katwijk waren Jan Buitenhuis, Dirk Nieuwenhuis en nog iemand met een gemiddelde van boven de 25 km/h rond gereden, en t was best zwaar! Die paarden werden dus ook allemaal afgekeurd, de uiteindelijke winnaar had een snelheid van iets meer dan 15km/h...
wijs gezegde: it's not the distance that kills the horse, but the speed. En dat is een waarheid als een koe, dus je kunt sowieso beter wat langzamer aan rijden dan je paard slopen!

Carlijn_oud

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 21:17

Als ze een beetje te houden is tenminste: ze kan behoorlijk racen en dan houdt ze ook niet snel weer op! 't is te hopen dat ze zich een beetje rustig houdt! Maar 't zal allemaal wel lukken hoop ik, ik zie wel!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 09:43

d
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 20:15

Hoi,

Met mijn pony Navy zou ik ook Endurance gaan rijden.
Zij is half Arab/half Draver.
Helaas heeft zij aan beide voorbenen hoefkatrol, en kan dus niet meer zo veel aan.
Ik trainde haar altijd gewoon in de bak, 5 minuten stappen, 10 minuten draven, 5 minuten galoperen, en dat herhalen, elke keer wat langer.
Ook ging ik twee keer per week naar buiten, 1 X per week niet zo lang en 1 x per week, op zon of zaterdag een dagritje, en dan bleef ik wel een paar uurtjes weg.
En tsja.. toen zou de grote dag komen.. 9 april.. helaas was ze toen kreupel en was die wedstrijd afgelast door MKZ..
Maar voor de meeste info kan je het beste naar http://www.geocities.com/endurancenl gaan, stond er al bij, maar ik wou ff zeggen dat ik dat de beste vind!
Greetings..

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 20:46

ja janna, ik kan wel raden denk ik! Ik sta soms met grote ogen te kijken hoe het er aan toe gaat. Gelukkig blijkt het niet algeheel normaal te worden beschouwd. Ook bij de vet. keuringen. Verbazingwekkend gewoon, maar ja, je leert het vanzelf.
Onze Herc sleept met zijn achterbenen (korte broekspier, artrose etc), werd hij heel vaak op afgekeurd. In Katwijk 2x dezelfde arts en hij werd goedgekeurd. Dus wij hebben gevraagd of je niet ergens een aantekening kan krijgen (in je paspoort oid) dat je paard gewoon apart is. Want zoals het nu gaat is het ook niet altijd even eerlijk. En dan komen er een paar die bijna iedereen kent, en dat paard loopt gewoon helemaal niet geod, wordt zo geodgekeurd. Ach ja... Ik weet voor mezelf wat het waard is!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:21

d