controllerhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

controllerhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 21:17

Jamaica is me op het moment (aan de hand) een beetje aan het uit proberen. Op zich niet zo erg, maar ze maakt zich verschrikkelijk sterk, waardoor is af en toe weinig te vertellen heb. Het weer van de laatste paar dagen (veel wind dus) maakt het er niet makkelijker op.
Is een controller halster misschien iets?
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:28

Problemen los je op met kennis en niet met materiaal, dat weet je toch? Als ze jou leiderspositie ter discussie stelt, dan moet je daar wat aan doen, geen bergen geld uit gaan geven voor materiaal wat uiteindelijk toch niet werkt.
Bedenk dat materiaal alleen maar een trucje is, niet meer en niet minder. Daarmee los je niks op, hooguit maak je sommige dingen iets gemakkelijker, als je weet hoe het moet, maar daar valt leiderschap zeer zeker niet onder.
concequent zijn, streng zijn en emotieloos zijn in dit geval de sleutelwoorden (daden!!).

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:36

Ben ik gedeeltelijk met je eens, Ikke. Ik heb zelf een heel braaf paard van 1,70 m, maar ze kan af en toe ontzettend lomp uit de hoek komen. En als ze het in haar bol heeft gebruik ik een hengstenketting waar ze zeer zeker respect voor heeft. Natuurlijk hoort je paard gewoon te luisteren, maar er blijven momenten dat ze gewoon onverwachts lomp zijn en voor dat soort momenten kan materiaal voor je eigen veiligheid (en die van je paard) héél nuttig zijn! Al is het een tijdelijke oplossing.

Stef: ik gebruik dus geen controller halster, heb daar verder geen ervaring mee, weet wel dat een hengstenketting IMO een steviger effect heeft.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:39

Een controller halster is een prima hulpmiddel.
Werkt alleen in als het moet en ontspant als jij/paard weer ontspant.

Maar net zo als alle hulpmiddelen(het woord zegt het al is het een hulpmiddel)Lost het het probleem niet op,maar kan het je wel helpen om het op te lossen.
Wij gebruiken het bij jonge paarden lukt prima.

succes

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:43

Ik heb in het verleden wel eens een Controller gehad , maar kan niet zeggen dat het nou echt invloed heeft/indruk maakt op een druk paard...

Hengstenketting maakt wel verschil !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:21

Beiden! Zowel een punt maken van jouw leiderschap, terwijl je het controllerhalster gebruikt. Dus, weer even terug naar simpele dingen die blijkbaar niet vanzelfsprekend zijn, maar het wel moeten worden. Daaronder valt het volgen van jou, lopen als jij loopt, stoppen als jij stopt en volgen als je een bochtje loopt. Als je toch bezig bent, gelijk ook maar het voor je opzij gaan en achteruit. Maak er een punt van dat ze haar aandacht bij jou houdt en doet wat je vraagt. Vraag het twee keer netjes (en zorg ook dat je het mogelijk maakt) en dan iets minder 'aardig', oftewel wat strenger. Je mag alleen streng zijn als je zeker weet dat Jamaica begrijpt wat je bedoelt en je dus kennelijk negeert. Nieuwe, onbekende dingen vragen wat meer geduld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 22:30

op het erf is ze braaf, is er eigenlijk weinig tot niks aan de hand.
Het probleem begint als we gaan wandelen (dus buiten het erf)
Ik heb dan een weg van 2 m breed ofzo, met aan beide kanten een berm van 1m, en daarna aan beide kanten een smalle sloot.
Deze weg dus:
Afbeelding
Het eerste stuk (langs de bak, zie rechts achteraan op de foto) gaat het meestal goed, als we voorbij de bak komen, begint het gedonder. Ze maakt zich sterk, en loopt langs me/over me/door me heen. ALs ik haar dan op haar flikker geef (flinke brul) kan ik een heeeeeeellll boos gezicht krijgen (oren plat naar achter) Als ze een tik (touw) op haar borst krijgt (omdat ze me voorbij loopt) wil ze weleens overeind gaan.
Ik wandel graag met haar, maar het is op dit moment gewoon geen doen, omdat ik na 10m een lamme arm heb van haar inhouden.
Ik heb ook geprobeert om elke x als ze me voorbij loopt een volte te draaien, dit zonder succes.
Ze maakt zich gewoon sterk, en heeft scheit aan mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:33

Mijn vriendelijke en geduldige oplossing zou zijn om haar eerst een hoofdstelletje in te hangen, voor de veiligheid. Daarbij zou ik ook rustig een zweep of iets dergelijks meenemen. Niet om haar te slaan natuurlijk, maar om mijn arm iets langer en iets sneller te maken. Zo te horen is ze vooral ongeduldig en moet ze dus leren dat ze moet wachten.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 23:09

Met Toscar had ik precies het zlefde probleem.. id erende me voorbij en dook de berm in (GRAS!) en dan kon ik trekken wat ik wil... het boeide hem niet! (hij maakt zich dan sterk... )
Ik wandel nu met een hengstenketting en heb nergens last van!
Ik vind het zo idiaal!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 07:38

Ik zou niet zo snel een controller halster gebruiken, want bij sommige pony's(bij alle die ik ken)gaat het neusgedeelte van het halster steeds hoger zitten als de pony trekt. Dan werkt het dus helemaal niet.
Misschien dat dit niet bij alle pony's/paarden gebeurt, maar ik heb er alleen nog maar negatieve ervaringen mee.
Ikzelf doe als ik ga wandelen een hengstenketting onderlangs meestal, maar als hij een keer sterk is en ik geen hengstenketting bij me heb doe ik een touw om z'n neus wat ook erg goed werkt.

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 08:01

Ik heb ook wel eens een pony begeleid met controllerhalster, maar dat hielp nou niet echt veel.
Hengstenketting is wel een goede oplossing, onderlangs doen, en als ze je voorbij wil lopen een flinke ruk geven. Ik denk dat je dat maar 1 of 2 keer hoef te doen en dan doet ze het niet meer.
Veel succes ermee!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 19:33

Ik ben het helemaal eens met Lovely ,

met daarbij nog de vraag of je haar voordat je "aan het werk" gaat eerst lekker uit laat etteren en spelen in de bak , dat kan ook een heleboel schelen ,
is alle vervelende energie eruit en kan ze zich lekker losjes op jou concentreren omdat ze toch al gerend en gedold heeft dus dat is dan op de weg niet meer nodig.....

Loopt ze dan niet braver met je mee als de ergste energie en looplust eruit is ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 20:04

Het kan wel schelen inderdaad als de ergste bubbels eruit zijn. Wellicht dat de boodschap dan ook beter overkomt omdat ze wat meer ontspannen is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 20:30

nee hoor, dat maakt helemaal niks uit

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:25

Een hengstenketting, en een controllehalster heb je niet nodig. Het paard probeert je gewoon te domineren, en daar moet je wat aan doen. Waarschijnlijk heb je het één keer getollereerd dat ze je voorbij liep, en dat is verkeerd. Loop voor het paard uit, en wanneer ze je voorbij wilt lopen stop je, draai je je om, maak je je breed door je handen te spreiden (het is dus raadzaam een lang touw te gebruiken). Desnoods zorg je ervoor dat ze nog een stap achteruit doet. Ze moet op jou wachten, en jij bent de leider. Op die manier werken moeder en veulen ook altijd in de kudde, en zo denken paarden. Jij bent een deel van hun kudde, en je moet zorgen dat je hoger staat dan je paard. Gewoon consequent blijven.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Wie is de leider?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 00:09

Ik hou dus helemaal niet van die z.g. stoere hulpmiddelen. De opmerking over de hengstenketting en er een flinke ruk aan geven (au!) doet me zeer!

Ikzelf werk volgens freestyle, vooral met (zeer gemakkelijke) grondoefeningen, gebaseerd op het natuurlijke leiderschap in de kudde. Kun je je pony heel goed leren dat jij de baas bent. Koop het boek van Emiel Voest of zijn video. Nog beter, ga eens naar een clinic.

Je hoeft geen idealist te zijn om hiermee te werken. Heus ik was ook best sceptisch. Maar na 1x clinic en thuis het geleerde uitproberen bij mijn eigen(zinnige) paard bleek dat de taal perfect wordt verstaan en werkt!

Pijn doen, hulpmiddelen die hier genoemd worden heb je niet nodig als jij je pony kunt verstaan en zeker niet te vergeten als hij jou verstaat.

Observeer maar eens een kudde pony's of paarden. Desnoods een hele week. Kijk wat de leider doet... gedraag jij je wel als een leider?

succes!!