Geven zemelen energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Geven zemelen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 21:53

Omdat ik Lyca graag wat lekkers wil geven als ze gewerkt heeft dacht ik zelf aan zemelen. Maar aangezien madam nogal een hitte pit is mag er dus absoluut geen engergie in zitten.
Ze kreeg altijd 1 en een half kg biks en dat is nu naar 1 gegaan+ 1 kg (biksschep) kruidenmelanche(zonder energie) met lucerne erdoor.
Wat is jullie ervaring ermee?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:58

Nee.
Zemelen (ALTIJD nat voeren!) is niets anders als buikvulling. Er zit niets in. Ze maken het paard niet dikker, niet energieker, maar er zit ook niets in van vitamientjes of mineraaltjes. Ik geloof er dus niet in. En lekker lijkt het me ook niet voor een paard.
Waarom ga je geen lekkere kruidenmusli geven, waar weinig energie in zit, en weinig vet? Vraag anders gewoon je fouragehandelaar eens om advies.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 22:02

Ze krijgt sowieso al kruiden melange. En dan nog lucerne.
Wanneer ze nog steeds zo energie vol blijft gaat ze waarschijnlijk op nog minder biks en meer kruiden melange.
Dat er niks in de zemelen zitis niet erg. Maar ik denk opzich dat paarden het wel lekker vinden anders zouden ze het niet op eten. Kieskeurige eters. Knipoog

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:18

Lucerne geeft paarden meer energie Knipoog

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:19

Stop eerst maar eens met die lucerne dan! Daar zit me toch een hoop eiwit (energie) in! En lucerne is heel erg koliek- en slokdarmverstopping-opwekkend.... Lucerne is echt troep gewoon... Ik weet het helaas uit eigen ervaringEN.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 22:33

Is het echt zo dat lucerne energie geeft?

Namelijk toen we op jumping adam waren was daar ook zo'n ventje die bij zo'n voer kraam hoorde en die vertelde dat lucerne juist geen engergie geeft. Omdat het gewoon een zeer goed gedroogt gras is.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:38

Jah, lucerne geeft echt energie en vervangt tegelijkertijd ook een klein beetje de functie van hooi, alleen dan met energie en het is veel duurder dan hooi!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 22:39

Oke, Lyca krijgt nu dus geen lucerne meer.
Maar nu krijgt ze dus 1 kg biks. Kan ik dan het beste ern nog 1 kg kruiden melange ( zonder energie) erbij voeren?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 23:39

Van zemelen worden ze wel dikker en het werkt laxerend. Heel prettig voor paarden die koliekgevoelig zijn door verstopping. Het vult ook de maag en is daardoor heel goed bruikbaar voor paarden die laag in het krachtvoer staan.
Als extraatje is het dus prima om te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 00:55

Zemelen moeten inderdaad goed nat zijn. Niet vloeibaar, maar goed nat tot op de bodem. Om het lekker te maken geef je er wortels of appels bij, zit ook niks in, vooral wortels kun je veel voeren.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 08:40

Zemelen worden door paarden graag opgenomen en zijn zeer eiwitrijk. Evenals haver is calcium:fosforverhouding erg ongunstig. Bij het voeren van grote hoeveelheden zemelen is de verstrekking van voederkalk dan ook een eerst vereiste. Zemelen hebben een laxerende werking. Ze bevatten niet de vitaminen A en D.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 10:30

hup van die lucerne af Knipoog
Hoeveel heb je dr zaterdag daarvan gegeven, toen had ze wel aardig wat??

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:13

Ik kan het wetenschappelijk niet onderbouwen ,
maar heb eerlijk gezegd nog nooit gem,erkt dat paarden van Lucerne meer energie krijgen , dus ik ga ervanuit dat de voedings/energiewaarde
ervan vergelijkbaar is met gras en hooi .....

Maar hoe kom je erbij dat de kruidenmelange energie-arm is ?
Welke is dat dan ?

De kruidenmuesli van Havens bijvoorbeeld is ideaal om een paard behoorlijk energiek van te krijgen *LOL* ......

Misschien is dat de stiekume boosdoener ??

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:06

He,had hier een heel bericht staan en nu is het weg??? Nog eens proberen.

Ik vind lucerne echt supervoer! Er zitten wel vrij veel eiwitten in, maar die worden pas in de darm afgebroken zodat je geen 'eiwitbom' ineens in het lichaam krijgt.
En over de zemelen, wij voeren wel zemelen bij om de cacium/fosfor verhouding recht te trekken. Zemelen inderdaad altijd eerst goed nat maken.
Voordeel van lucerne is verder dat ze krachtvoer en ruwvoer tegelijkertijd krijgen, dus dat de opname in het lichaam veel gelijkmatiger is.
Ik ken heel veel paarden die lucerne krijgen, ik heb meegedaan aan een simpel onderzoekje omdat ik als jury natuurlijk heel veel paarden op concours zie, niets wetenschappelijks ofzo, maar daarin ben ik 1 paard tegen gekomen wat er dikke benen op van kreeg en verder alleen goede berichten.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 19:29

Ik heb nu het foldertje van pavo voor me neus liggen. Ik zal even typen wat daar staat.

Pavo kruidenmelange; eigenschappen:
- veel energie uit plantaardige olieen
- rijk aan gepofte grane, dus licgt verteerbaar
- rijk aan verschillende kruiden
- met extra vitamine A en E
- maakt paarden niet fel

Pavo Stimix;eigenschappen:
- laag eiwitgehaalte
- veel voedingsvezels
- maakt paarden niet fel
- zonder haver
- zeer smakkelijk
- ook geschikt naast kuilgras.

Ik voer zelf de Pavo Stimix. Ook een soort van kruiden melange.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:16

Tja , je omschrijving van de Stimix klinkt idd niet erg felmakend.....

Misschien dat mensen die dit (wel eens) gevoerd hebben daarover meer kunnen vertellen ?

Ik weet wel dat van Havens de slobber en kruidenmuesli vaak onderschat worden want daar zit meer energie dan je zou denken ...

Pavo weet ik verder niet dus kan ik ook niks zinnigs over zeggen .
Wellicht een andere bokker ? Knipoog

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:05

carola schreef:
Nee.
Zemelen (ALTIJD nat voeren!) is niets anders als buikvulling. Er zit niets in. Ze maken het paard niet dikker, niet energieker, maar er zit ook niets in van vitamientjes of mineraaltjes. Ik geloof er dus niet in. En lekker lijkt het me ook niet voor een paard.
.

Nou Laiser vind het anders heerlijk hoor!

Ik geef Laiser na het rijden altijd slobber. Een mayobekertje zemelen, wat granenmix erbij en óf een appel óf een wortel. Maar ook zonder die extraatjes maak ik Laiser er blij mee.
Ik maak het ook altijd goed vochtig. Op deze manier hoop ik dat alle droge etensresten zich niet kunnen gaan ophopen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:49

Ik voer altijd stimix aan de paarden die weing mogen doen of erg druk zijn, bevalt goed. Maar aan de andere kant voer ik ook luzerne en dat bevalt me ook heel goed. Met zemelen in grote hoeveelheden moet je uitkijken want je kunt wel kalk bijvoeren om de calcium fosfor verhouding kloppend te krijgen maar dan voor je vaak teveel kalk en teveel fosfor.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:59

littleroosie schreef:
Oke, Lyca krijgt nu dus geen lucerne meer.
Maar nu krijgt ze dus 1 kg biks. Kan ik dan het beste ern nog 1 kg kruiden melange ( zonder energie) erbij voeren?


Ik wil niet moeilijk doen, hoor, maar ook ik kruidenmelange zit gewoon energie, kijk maar eens op de zak. Je kan het beste gewoon teruggaan op onderhoudsbrok. Daar zit de minste energiewaarde in, evt. kun je dit nog aanvullen met vitaminen en mineralen (kun je in een potje kopen).
Dat er in kruidenmelange geen energie zit is echte ONZIN.