omgaan met andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

omgaan met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 00:24

Jamaica is erg moeilijk naar andere paarden toe. Ze kan niet met en niet zonder ze.
Met hon gaat het nog redelijk, die is NOG de baas, maar ik weet niet hoelang dat nog gaat duren.
Ruinen laat ze geen spat van heel (tenzij ze hengstig is).
Toch zou ik haar graag in een groep hebben, maar ik durf het gewoon niet.
Kan ze leren met andere paarden om te gaan? Of moeten we dit maar accepteren?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 09:11

Voor zo'n dominante merrie is denk ik de beste optie haar met drachtige merrie's in de groep te zetten. Die bijten het beste van zich af en gaan 'automatisch' een stap omhoog in de rangorde omdat ze drachtig zijn.

Uiteraard zou ik haar niet direkt met zwaar drachtige merrie's zetten, aangezien ze waarschijnlijk in het begin flink terug zal 'vechten'.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 09:41

tja, die hebben we dus niet (drachtige merries)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 09:43

Mijn paard (ruin) heeft bij een merrie gelopen die niets van andere paarden moest hebben. Soms lukt het wel, maar dat is uitzoeken. ten eerste moet de wei groot genoeg zijn zodat ze voldoende ruimte hebben om ieder hun weg te gaan. Die van mij is merriegek en als je ziet hoe hij dat doet, geweldig. Heel voorzichtig, eerst in de buurt blijven en dan stiekum kijken onder het grazen, hij neemt er rustig een paar dagen de tijd voor. Dan kijgt hij weer een klap, had in het begin de hoefadrukken (ze is vierkant beslagen) in zijn borst staan en de bijtwonden op zijn kont. Na 2 weken dikke maatjes. Als je haar eerst met een draad ertussen naast een groepje paarden zet en kijken wie aandacht komt zoeken. Ze zal selectief zijn, maar sommigen zijn vasthoudend en blijven toch proberen om kontakt te maken. Wel is het zo dat je haar misschien maar met 1 paardje kunt zetten. Die van mij werd zo beschermend dat er geen ander in de buurt meer mocht komen. Er onstonden 2 kuddes, de wei was groot genoeg. Hij stelde zich heel onderdanig op, de merrie was de baas, hoewel ik een vrij dominante ruin heb, maar vrouwtje was de baas, andere ruinen mochten niet meer in de buurt komen. Hij stond toen op een plek waar heel veel paarden en weides waren, dat was een voordeel. trouwens ze stonden ook naast elkaar in de stal, misschien dat dat ook uitmaakt.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 11:15

Tos kwam ook bij een dominante merrie te staan, een drachtige shetlander, Echt prachtig om te zien hoe die shet de baas was en Tos liet zijn hoe!
In het begin wou ze niks van zijn speelpartijtjes weten...
En nu? Staat ze hem hinnikend op te wachten, altijd ff knuffelen en ff spelen!

Ik zou het een proberen...

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:15

ik wel een beetje hetzelfde probleem met guido.
hij staat nu helemaal alleen en dat vind ik best zielig en zou ik best een shetje voor hem erbij willen hebben. maar van veel paarden moet hij gewoon niets hebben. bij mn vorige stal stond hij wel altijd met andere paarden maar dan was het vaak dreigen van hem naar die andere paarden toe (oren in zn nek enzo als ze dicht bij hem kwamen, hij deed verder niets hoor, alleen dreigen) met 1 paardje kon hij wel altijd goed opschieten! dat was een best grote zwarte ruin, best een sulletje naar andere paarden toe maar heeeel lief.

ik heb ook wel eens gehoord dat paarden naar andere paarden toe trekken met dezelfde kleur (heel vaag dus of het echt waar is vraag ik me af) maar guido (is zelf zwart) kon dus alleen goed opschieten met die ene ruin (ook zwart) dus misschien zit er toch een kern van waarheid in?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 14:16

Dan heb je best een groot probleem....

Want er zijn verschillende opties, maar daar moet je altijd andere paarden bij 'gebruiken' en ik persoonlijk zou nou nooit mijn paard voor zulk soort dingen in bruikleen geven.
Risico is me veeels te groot.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 17:48

dat is inderdaad het probleem sjuimpje...
Ik snap het volledig hoor, zou wat zijn als jij behulpzaam wilt zijn, en mijn pony vervolgens jou paard aan gruzelementen slaat....