Geschoren, de wei op, dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Geschoren, de wei op, dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 16:12

Dribbel is dus 2 weken geleden geschoren (ivm ziekte), volgende week gaat hij het land op.
Hoe zouden jullie het doen met dekens? 24 uur om houden? alleen snachts? dat ik hem dus savonds op leg en sochtends af haal? kijken naar het weer? als het goed weer is sochtends af halen, als het slecht weer is op laten? anders?
Alle adviezen ed zijn welkom Lachen

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

dekens en weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:18

wat voor een deken heb je?

Als je een new zealand hebt kun je die het beste met dit weer erop laten.
ook als er wat regen voorspelt is gewoon je deken laten zitten. heb je geen canvas deken waar een gevoerde deken zorg dan dat je paard een droge deken opkrijgt als hij de nacht in gaat. niet met een natte deken op stal zetten een beetje tocht en je paard is ziek. als het overdag rond de 17/18 graden of warmer is zou ik de deken er afhalen. koelt het 's nachts af naar 10 graden of minder dan een deken op. let op de haren van je paard, staan de haren rechtovereind dan heeft je paard het koud. succes

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 16:37

een zomer deken. hij blijft dag en nacht buiten.
Kan ik het beste een regendeken kopen en die opleggen er over heen?

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:49

er is mooi weer voorspeld, dus ik zou hem overdag geen deken opleggen, mijn paarden zijn hun wintervacht kwijt en gaan met mooi weer 24 de wei in. maar een geschoren paard zou ik bij temperaturen onder de 5 graden wel een zomer deken op doen.

En als de punten van zijn oren koud zijn ook, want dan heeft hij het ook vaak koud.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 17:09

Ik kijk altijd ff naar het weer. Word het lekker warm gaat het deken d'r af. Blijft het fris blijft Dennis z'n deken d'r op. Dennis staat 's nachts met een deken op. Dennis z'n deken is 200 grams(alle 3 zijn dat, inmiddels zijn ze allemaal niet waterdicht meer).
Zodra het regend pas ik op. Als het te koud is krijgt hij soms dekens op zodat hij niet snel nat word en als het wat warmer is gaat hij zonder naar buiten(zodat hij niet de hele dat een natte kledder om z'n lijf heeft).
's Nachts staat hij met 1 deken op buiten.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 18:36

dus ik kan het beste kijken of het lekker weer word sochtends, en dan zijn deken gewoon af doen. Blijft het fris zijn deken oplaten, en snachts zoiezo deken om ?
Als het bv een regenachtige dag is, wat dan? Ik heb nu maar 1 deken. Een zomderdeken. En een zelfgemaakt zweetdekentje dan. (die het ook prima doet!)
Kan ik dan het beste een regendeken kopen en die dan over zijn zomerdeken heen doen als het regenachtige dag/nacht word?

Ik heb echt helemaal geen ervaring met dekens enzo... Bloos

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 22:30

Hoi ,

ik zou als het kan gaan regenen die dag alleen een regendekentje opdoen,
om er 2 dekens op te leggen is dan wat overdreven voor een buitje , tenzij het erg koud wordt natuurlijk .

als het kouder is dan een graad of 8 (moet je even bekijken wanneer de pony het nog naar de zin heeft en wanneer 'ie het koud heeft ...)
het zomerdekentje op.

Moet je even leren aanvoelen , of er een koude wind staat of niet ,
dat scheelt ook erg , dus goed kijken naar je paardje en z'n oortjes voelen ,
dan weet je na een tijdje wel wanneer een deken nodig is en wanneer niet .
Als de mijne het koud heeft dan blijft ze zo heel zielig in een hoekje staan ,
zonder lekker te grazen of rond te banjeren , alleen maar zielig staan .
Of ze gaat voor het hek staan huilen dat ze naar binnen wil *LOL* .
Leg ik dan een fleeceje op dan gaat ze weer lekker buitenspelen *LOL* .

Succes !

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 22:58

Als het weer slecht is of koud is,dan zou ik het dek opdoen en anders niet!
groetjes julie Lachen