kan het ook zo? of is dat slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

kan het ook zo? of is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:08

Ik krijg waarschijnlijk een haf als ik me examen haal.IK heb gelezen dat haflingers een hele dike wintervacht kunnen krijgen.En ik had het volgende in me gedachten

Zijn wintervacht laten houden.En goed uitstappen.En daarna met deken op stal.DE deken naar ongveer 15 min afhalen mis eerder ligt eraan hoe nat de deken is anders eerder.Daarna als het dier nog nat is met stro droog wrijven,En dan zogezegt weer naar huis,IK ga reacreatief mee rijden,

Zou dit kunnen of is het slecht?

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:15

Ik Doe precies hetzelfde alleen zet ik mijn paard eerst 15 minuten onder het solarium en daarna nog even met deken op stal totdat we naar huis gaan. Is wel handig als een paard een wintervacht heeft en je rijd ind e winter je paard in het zweet dat je een solarium hebt. En anders raad ik aan deken op en als je weg gaat een laag stro op je paard te leggen dit doe ik ook vaak als hij nog een beetje vochtig is!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:38

wat is solarium?? en waar kan ik dat kopen?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:44

Is een zonnebank voor je paard Lachen En koop je ook niet zomaar, hebben ze meestal op grote pensionstallen.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:44

weet je wel zeker da je toe bent aan een eigen paard?het is allemaal lief enzo,maar weet je hoeveel werk erin zit met dat w88 tot ie droog is etc.
een solarium is trouwens een warme zonnehemel die je paard sneller laat opdrogen,en zn spieren warm houd tijdens het opdrogen.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:46

wij doen annebel na de les ook altijd een zweetdekentje op, als we thuiskomen doen we die weer af. Maar als het echt koud is en ze is erg nat, dan krijgt ze 's avonds ook nog wel een dekentje op.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:49

Als ie echt bezweet is krijg je m met 1 zweetdekentje niet in 15 minuten droog. Ik had een arabier, en als die in haar wintervacht echt goed bezweet was, duurde het de hele nacht voordat ze droog was, en waren we 3 zweetdekens verder Scheve mond. Als je echt lekker wilt rijden zou ik m gewoon een deken opdoen 's winters Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:51

een stalgenoot van mij heeft een (harige Haha!) tinker, en die verslijt in de winter gerust 2 0f 3 zweetdekens eer ze een beetje droog is

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:54

voor de koudere dagen gebruik ik ook altijd een canvasdeken die gevoerd is met fleece. Het zweet komt daar ook op te liggen, maar die deken is wel warmer en fijner dan alleen een zweetdekentje vind ik

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:56

Maar waarom wil je zijn/haar wintervacht eigenlijk laten houden? als je een haflinger (of het maakt niet uit wat voor pony, als het maar een wintervacht heeft) uit wil stappen ben je daar écht wel lang mee bezig hoor Scheve mond

ik zou er dan gewoon een normaal winter deken op leggen.

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:57

Ik zou gewoon een winterdek opgooien. Als ze dan gezweet hebben gooi je hun zweetdeken op en zijn ze zo droog en als ze droog zijn doe je weer lekker hun winterdeken op Knipoog

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:33

Mensen als ze alleen recreatief rijd ga je daar toch geen dekens voor kopen ik train hard dressuur met mijn paard ook in de winter! En laat hem ook gewoon zijn wintervacht krijgen....daarom bied een solarium veel uitkomsten want na een half uur is hij al praktisch droog! Ik vind dat je alleen dekens op moet gooien als je wedstrijden rijd dan nog vind ik het niet nodig mja paarden worden zo veranderd door ons mensne. Mijn paard is nooit verkouden omdat hij gewoon nooit een deken op heeft en zomers en swinters in weer en wint per dag gewoon 7 uur op wei staat...ik begin echt niet aan dekens de kosten, onnatuurlijk en denk dat je dan altijd afhankelijk blijft van dekens omdat je je paard daarmee erg weers gevoelig maakt mja das mijn mening

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:36

En wat timalon zei dat je nog neit toe bent aan een paard dat vind ik ook dat heb ik je al vaker gezegt. Je weet niet eens wat een solarium is en bent zo onzeker je vraagt echt alles op bokt ik denk dat je er niet aan moet beginnen want in het echt is het wel een erge verantwoordelijkheid zo met die antwoorden lijkt het allemaal wel makkelijk maar dan nog in de praktijk en dat loopt echt altijd anders want ieder paard is verschillend!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:50

helemaal geweldig super manieer

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:32

Lisjuh als je geen solarium hebt heb je die optie van je paard daar een half uur onder zetten ook niet.
En zoals je zelf al aangeeft in je tweede niet zo aardige bericht is ieder paard anders, die van jou doet het goed zo en de ander niet.
Daarbij ken ik aardig wat mensen die niet weten wat een solarium is.

Ik heb ook een haf met een gigantische wintervacht, daarom heeft ze ook een deken op in de winter, scheelt een hoop vacht.
Met haar wintervacht aan het werk was geen doen, na 20 minuten alleen al longeren kon ik een half uur uitstappen en dan nog gingen er 2 zweetdekens doorheen op een avond, met een kwartier redt je dat echt niet.
Nu heeft ze een dekentje op, na het werk stappen we lekker uit, en indien nodig gaat er nog een zweetdekentje op.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:38

Lisjuh87 schreef:
En wat timalon zei dat je nog neit toe bent aan een paard dat vind ik ook dat heb ik je al vaker gezegt. Je weet niet eens wat een solarium is en bent zo onzeker je vraagt echt alles op bokt ik denk dat je er niet aan moet beginnen want in het echt is het wel een erge verantwoordelijkheid zo met die antwoorden lijkt het allemaal wel makkelijk maar dan nog in de praktijk en dat loopt echt altijd anders want ieder paard is verschillend!

Je mag toch wel een vraag stellen.. Scheve mond
Sorry, maar ik wist ook eerlijk gezegd niet >voordat ik op bokt kwam< niet wat een solarium is, heb het nog nooit gezien oid, zulk soort apparatuur hebben wij niet op onze manege.
Maar ik vind persoonlijk dat iedereen hier vragen kan stellen, zonder zo'n antwoord te verwachten.*niet gemeen bedoeld hoor..!*
Er bestaan geen "domme" vragen.. Lachen

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:49

Met mijn vorige haf deed ik het ook zo, maar mijn huidige haflinger krijgt een winterdek op omdat ik nu 's avonds les en hij wel 's nachts de wei weer op gaat. In de trailer terug naar stal krijgt hij dan een zweetdeken op en op stal gaat zijn winterdek op. Als ik overdag zou lessen dan zou ik gewoon mooi lang uitstappen, tot hij weer op temp. is en dan mooi de wei weer op. Zo gebeurt dat hier met alle pony's en we hebben nog NOOIT een ziek gehad wb verkoudheden oid.

EN kom nou toch? Je zou nog niet 'klaar' zijn voor een paard omdat je niet weet wat een solarium is? Ik vind het juist erg goed dat ze eerst allemaal informatie zoekt voor ze ergens aan begint. Beter dan al die mensen die niks durven/willen vragen omdat ze misschien wel voor 'dom' uitgemaakt zouden kunnen worden (en geloof me, er zijn een boel die dat denken).

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:02

Amulet schreef:
EN kom nou toch? Je zou nog niet 'klaar' zijn voor een paard omdat je niet weet wat een solarium is? Ik vind het juist erg goed dat ze eerst allemaal informatie zoekt voor ze ergens aan begint. Beter dan al die mensen die niks durven/willen vragen omdat ze misschien wel voor 'dom' uitgemaakt zouden kunnen worden (en geloof me, er zijn een boel die dat denken).


idd Scheve mond Weet nog goed toen ik mijn eerste eigen pony kreeg, wat was ik onzeker Haha!. Doe ik het zo wel goed? Word hij zo niet ziek? Wist niet wat me overkwam toen ze voor het eerst kreupel werd. Dat is toch normaal bij je eerste echte eigen paard?

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:09

Ik doe nooit anders met mijn haf. Werken, goed uitstappen en dan max. 30 minuten zn zweetdeken erom. Gat prima, hij heeft er nog nooit iets van gekregen. Je moet alleen even de tijd nemen om uit te stappen, want als je dat niet doet is het natuurlijk wél heel slecht Lachen
(maar dat is denk ik oud nieuws)

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:54

Onyx schreef:
Je mag toch wel een vraag stellen.. Scheve mond
Sorry, maar ik wist ook eerlijk gezegd niet >voordat ik op bokt kwam< niet wat een solarium is, heb het nog nooit gezien oid, zulk soort apparatuur hebben wij niet op onze manege.
Maar ik vind persoonlijk dat iedereen hier vragen kan stellen, zonder zo'n antwoord te verwachten.*niet gemeen bedoeld hoor..!*
Er bestaan geen "domme" vragen.. Lachen

Ze weet al dat ik dat vind ze is een penvriendin. Maar ze is zo onzeker over alles en vind het gewoon niet verstandig om een paard te koepn met zo weinig ervaring want alles vraagt ze op bokt het is verstandig eerst een leasepaard of verzorgpaard te hebben waar je veel mee mag!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:58

Amulet schreef:
Met mijn vorige haf deed ik het ook zo, maar mijn huidige haflinger krijgt een winterdek op omdat ik nu 's avonds les en hij wel 's nachts de wei weer op gaat. In de trailer terug naar stal krijgt hij dan een zweetdeken op en op stal gaat zijn winterdek op. Als ik overdag zou lessen dan zou ik gewoon mooi lang uitstappen, tot hij weer op temp. is en dan mooi de wei weer op. Zo gebeurt dat hier met alle pony's en we hebben nog NOOIT een ziek gehad wb verkoudheden oid.

EN kom nou toch? Je zou nog niet 'klaar' zijn voor een paard omdat je niet weet wat een solarium is? Ik vind het juist erg goed dat ze eerst allemaal informatie zoekt voor ze ergens aan begint. Beter dan al die mensen die niks durven/willen vragen omdat ze misschien wel voor 'dom' uitgemaakt zouden kunnen worden (en geloof me, er zijn een boel die dat denken).


Het is neit alleen om het solarium ze is een penvriend van me en ken dr ondertussen ook in het echt maar ze vraagt echt alles maar dan ook alles op bokt over voeren en alles (lees verder vorige bericht) Ik denk alleen maar aan haar zodat ze geen tegenvallers krijgt want in het echt gaat het echt niet allemaal zo als hoe de antwoorden op bokt zijn gegeven ik bescherm dr alleen maar voor de eigen bezorgdheid en onwetenheid...het is niet zo dat ik haar geen paard gun maar ik heb het zelf mee gemaakt en ik heb het geluk dat mijn moeder voor me naar me paard gaat en veel doet anders had ik het ook echt neit gered en ik wist al redelijk veel toen ik een eigen paard kreeg dus ik probeer dr alleen maar te beschermen!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:58

Lisjuh87 schreef:
Mensen als ze alleen recreatief rijd ga je daar toch geen dekens voor kopen


Scheve mond

Sorry hoor , maar ik struikel echt over deze opmerking! Ik rijd ook alleen maar recreatief , maar splash heeft ook gewoon een Zweetdeken , tussendeken ,zomerdeken, winterdeken en wordt ook gewoon geschoren !

Waarom ? Omdat het voor mij handiger is , en voor Splash lekkerder is , gewoon lekker droog , dekentje op en hup klaar is kees !

Ik vind die opmerking van jou echt nergens op slaan , sorry hoor ! Lips are sealed

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:58

Ik wil nu niet iedereen over me heen krijgen want het is goed bedoeld!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:00

SpLaSh_ schreef:
:\

Sorry hoor , maar ik struikel echt over deze opmerking! Ik rijd ook alleen maar recreatief , maar splash heeft ook gewoon een Zweetdeken , tussendeken ,zomerdeken, winterdeken en wordt ook gewoon geschoren !

Waarom ? Omdat het voor mij handiger is , en voor Splash lekkerder is , gewoon lekker droog , dekentje op en hup klaar is kees !

Ik vind die opmerking van jou echt nergens op slaan , sorry hoor ! Lips are sealed

Sorry maar ik vind het overal op slaan omdat het gewoon niet natuurlijk is sorry hoor maar das mijn mening. Ik wil komend jaar wedstrijden gaan rijden dan krijgt mijn paard ook een deken op maar voordat ik ze ga rijden dus nog echt niet

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:01

Lisjuh87 schreef:
Sorry maar ik vind het overal op slaan omdat het gewoon niet natuurlijk is sorry hoor maar das mijn mening. Ik wil komend jaar wedstrijden gaan rijden dan krijgt mijn paard ook een deken op maar voordat ik ze ga rijden dus nog echt niet


Sorry hoor , maar jouw logica snap ik gewoon niet !