Pony met weinig conditie/vraag over tölten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Pony met weinig conditie/vraag over tölten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 17:09

Ik rijd een bonte Shetlandpony-hengst van ongeveer 8-jaar.Hij is ontzettend lief en rijd lekker.Kan het zijn dat ie kan tölten? Want soms stapt ie echt supersnel,net niet in draf.En kun je dat eigenlijk aanleren ?

Maar het probleem is : hij zweet al na een halfuur.Hij is echt wel lekker dik enz,maar hij is na een halfuur stappen draven en een stuk galop al moe.Nu ga ik soms wel heerlijk crossen,maar daarna stap ik hem wel goed uit.Hoe kan ik hem een beetje in conditie krijgen ?

En hoe kan ik hem een beetje leren springen ? Balkjes stapt ie wel,maar springen daar loopt ie gewoon door...

Ps ik ben 13j,1.48m,en weeg 35kg...Kan ik nog op hem ?,?

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:14

nou je kan nog makkelijk op hem rijden lijkt me, je bent niet erg groot en zeker niet te zwaar, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot en breed die pony is.

Chanelletje

Berichten: 848
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Kartonnen doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:15

Volgens mij kunnen alleen Ijslanders tolten of heb ik nog niet genoeg boeken gelezen over paarden? Tong uitsteken

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:22

het kan heel goed dat hij kan tölten hoor, niet alleen ijslanders kunnen dat. Paarden met aanleg voor tölt kunnen het zeker leren. Veel dravers kunnen bijvoorbeeld leren tölten, maar ook arabieren tölten soms. Maar of het ook echt tolt is kunnen we zo natuurlijk niet bepalen. Het hoeft dus niet per se een ijslander te zijn, dus terug naar die boeken, Chanelletje Knipoog

Chanelletje

Berichten: 848
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Kartonnen doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:27

Ik was net blij dat ik ze weg kon doen Haha!

Wendy15

Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:48

Er zijn heel veel paardenrassen die kunnen tölten, maar het is er uit gefokt. Sommige paarden kunnen het leren, maar sommige ook niet. Er zijn geloof ik wel mensen die 'niet-ijslanders' intölten alleen ik weet niet waar. Als ik jou was zou ik er niet teveel op rekenen dat je shet kan tölten, maar proberen kan geen kwaad. Zolang je hem maar niet straft als het hem niet lukt.
Wat misschien leuk is om te lezen is het boekje 'rijden op ijslanders en andere gangenpaarden' daar staan behalve ijslanders nog meer rassen in die kunnen tölten en heel veel informatie over de gangen.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:18

Hier flakbij is een shetlandertje en dat tolt beter dan mijn ijslander. Er word trouwens nog een verzorgstertje voor gezocht. Het is zeer goed mogenlijk dat ie kan tolten maar het voelt wel anders aan als stap hoor. Meer een soort van golfbeweging. En je hoort een veel duidelijkere viertakt. Maar meestal moet je het weten om het echt goed te kunnen zien, deze shet kan ook schweinen en dat deed ze heel vaak maar degene die erop reed wist niet dat dat het was en voelde het verschil ook niet (schweinepas is ook een 2 takt gang)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:43

ik hoop dat de TS het niet erg vind, maar ik denk dat rydar ook kan tölten;
soms/steeds vaker gaat hij vanuit stap ineens heel raar bewegen, dan is de beweging niet naar voor/achter maar een beetje opzij denk ik.. in de ramen van het bejaardehuis ziet het er een beetje uit als een soort stap/draf. dus met zn voorbenen draven en zn achterbenen stappen. echt heel erg vreemd. zou dit tölt zijn of niet?