welke bodem het best voor buitenbak>ivbm regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

welke bodem het best voor buitenbak>ivbm regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 11:08

heyhey,
ik rijd dus altijd in de buiten bak bij het ondbreken van binnenbak Lachen
opzich geen ramp, lekker in de frisse lucht Tong uitsteken maar als het geregend heeft is het een ramp Scheve mond blubber, en hardstikke glad.
en al het zand (wat we nu hebben) stroomt natuurlijk weg, het stuk (de "bak") is nl hoger als de rest, maar als het geregend heeft stroomt het water plus zand weg.Met als resultaat dat het heeeel erg ongelijk is.
en onder het zand (weet dat is een ramp Scheve mond ) liggen alleemaal stenen enzooi, dus als we nog even verder zijn rijden we dus op stenen ipv zand .
Ik hoor nu over verschillende opties, kwa bedekking....
wat is nou het prettigste, makkelijkste en mischien goedkoopste?
wat te doen? het is trouwens dan alsnog aan de eigenaar van de "pension-stalling" maar toch vroeg het me wel af Lachen

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:10

Wij hebben een all weatherbak ofzo..
Werk hardstikke goed, je kan altijd rijden

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:39

Wij hebben ons weiland om laten maken naar een bak door de loonwerker. Er zat spuitzand onder het weiland. De loonwerker heeft het omgespit tot een meter of 3 diep. Dus kleigrond onderop gedaan en het spuitzand naar boven gehaald.
Na een flinke bui is de bak meteen weer droog. Echt perfect!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 17:19

lekker man, wil ik ook wel zal ns ff vragen of hj (de eigenaar) dat ook niet wil gaan maken, vast niet... zucht veeel werk

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:44

Wat voor ondergrond hebben jullie? Ik ben van plan om onze bak verticaal te gaan draineren, mss is dat voor jullie ook wel een oplossing.

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:46

Bij ons op stal hebben ze een achterberg bodum, met van die vilten dingen en de bak is gedraineerd. Is echt ideaal, echt onder alle weergetuiden prima te rijden, sneeuw ijzel of langdurige regen t maakt allemaal niks uit. Alleen vermoed ik dat t vrij duur is om z'on bak aan te leggen Boos!

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:29

Grote tapijtsnippers. Ervaring mee op een stal in het westland. Wordt wel nat maar loopt niet weg en het is over het zand heen te brengen. Was ook niet zo dure grap geloof ik.

knightloekieJarig

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:42

Ja klopt.. het zijn automatjes die versnippert zijn..
Waar ik van het weekend op concours ben geweest hebben ze dat ook!!
Echt super handig de bodem is niet nat en bevriest s'winters ook niet, dus je kan altijd buiten rijden.. OK dan!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:24

Als je het kunt doen zoals ik het hierboven heb beschreven ben je echt het goedkoopste uit. Het enige wat het je dan kost is een uurtje of 4 aan de kraan a 45 euro + het 'vlakmaak' apparaat. Met zo'n kleine 400 euro ben je klaar!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:29


roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:36

oke rhijnauwen bedankt voor de link, ik zal het even door geven aan de eigenaar wat en hoe, mischien word het dan wel wat Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:42

Bij ons op stal ligt een bodem van Agterberg. Ideaal! Hoe meer regen, hoe beter de bodem bijna is. Egaal, stabiel en absoluut niet glad.

http://www.agterberg.com/agterberg/pagina.php?page=34

En heel belangrijk: Mest opruimen, geen paarden losgooien en niet longeren!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:04

Margreet schreef:
En heel belangrijk: Mest opruimen, geen paarden losgooien en niet longeren!


Waarom mag je de paarden niet losgooien en longeren op die bodem?
Dan ben je toch al een groot deel van je functie van de bodem kwijt??? Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:29

Omdat de bodem is om op te rijden, voor longeren hebben we een longeercirkel (ook met bodem van Agterberg) en losgooien doe je in een paddock of op de wei.

Longeren en losgooien sloopt de boel, is heel normaal hoor dat dat niet mag op een dure bodem die niet van jou is. Als eigenaar zit je niet te wachten op paarden die kuilen graven en er de gaten in slaan met hun maffe bokkesprongen, van longeren wordt je bak uiteindelijk een heuvellandschap, steeds diezelfde volte schuift de hele toplaag naar buiten. En ja, natuurlijk mag je wel op een volte rijden, maar dat doet geen mens een half uur op dezelfde plek.
Bovendien is het ook nog eens hoogst irritant als jij wilt rijden en er is iemand aan het longeren of er loopt een paard los.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:43

oké...maar het heeft dus niets met het materiaal van de bodem te maken. Je kunt er wel op longeren of je paarden losgooien. Het is dus puur dat in dit geval de eigenaar het niet wil.
En oneffenheden kun je toch gewoon weer slepen? Dat moet je met elke bak, toch.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:55

Ja natuurlijk kan het wel, heel goed zelfs Haha! Maar de bodem gaat gewoon een stuk minder lang mee en met 90 pensionpaarden moet het gewoon goed zijn en blijven.

Tuurlijk moet hij gesleept, maar zo'n bodem bestaat uit meerdere lagen en als die gaan mengen door gravende paarden etc., dan wordt de kwaliteit een stuk minder. En een flink gat krijg je nooit meer echt lekker gelijk met de rest van de bodem. Het is juist zo fijn dat de bodem echt op ieder stukje hetzelfde is, totaal geen oneffenheden, paarden gaan daardoor echt fijner en een stuk zekerder lopen.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:06

idd met 90 pensionpaarden moet je de regels wel handhaven ja.
In mijn geval heb ik het over mijn spuitzandbodem, waar ik met mijn 2 paardjes gebruik van maak.
Beetje andere situatie ja...Ha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:13

Dat is niet te vergelijken nee Haha!