Al 2 weken hengstig ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:24

Tzou kunnen (heb erover gelezen) dat je met een zogenaamde 'pismerrie' zit (klinkt stom); dat wil zeggen dat ze hengstig lijkt maar eigenlijk (bijvoorbeeld in aanrkaing met een ander paard) "nijdig" wordt en daarom pist...dat is dus geen hengstigheid maar gewoon tja zoals het woord zegt...PISnijdig...(en verder kan ze heel lief lijken hoor,tis niet dat ze alles en iedereen dan in elkaar trapt ofzo)ik weet natuurlijk niet of dat met jouw paard het geval is, mar heb er ooit zo 1 gekend dus het bestaat wel...
wat het ook kan zijn..
In de winter wordt een merrie normaal niet hengstig omdat het dan koud is en vroeg donker (dat is niet gunstig voor haar veulen en haarzelf), als het weer weer warmer wordt en de dagen langer zijn treedt de hengstigheid weer op.Het zou dus ook kunnen dat het in de stal bijvoorbeeld onder invloed van een halogeenlamp ofzo te lang licht is en in vergelijking met de tijd van het jaar ook te warm.(Fokkers passen licht en warmte vaak toe in de stallen zodat de merries eerder hengstig worden en dus vroger gedekt kunnen worden wat een vroeg veulen opleverd en ze hun merrie op tijd opnieuw kunnen laten dekken).
Als het lente wordt komt de cyclus dus weer in gang, dit kan (net als bij vrouwen die net beginnen te menstrueren) heel onregelmatig beginnen maar op termijn komt dit goed.(bij een paard wel vlugger dan bij mensen hoor).
Tkan dus aan allerlei factoren liggen, zo bijvoorbeeld ook aan een cyste op 1 of beide eierstokken...(maar nu niet meteen het ergste denken) deze cystes zijn over het algemeen ook goed te verwijderen naar het schijnt.
Dit is hetgeen ik gelezen heb over hengstigheid enzo bij merries.Als de hengstigheid nou echt nog langer aanhoudt zou ik toch maar eens de veearts raadplegen.Die kan een echo maken waar de eventuele cyste dan op te zien is en ook of ze wel degelijk hengstig is en het misschien degelijk over de zogenaamde pismerrie gaat.

Om een lang verhaal kort te maken vraag het ook eens aan je VA,die weet er ongetwijfeld meer van.
Succes ermee,

gr Laura


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:45

hihi idd ja.. mij merrie had dat in het begin ook dat ze veel en lang hengstig stond (tja ze noemt dan ook "Foxy Lady" de naam zegt genoeg).Bij haar kwam het omdat ze jaren alleen in een wei had doorgebracht en toen ik ze kocht kwam ze op een stal te staan met wel 70 paarden en pony's..nou dat vond onze dame wel heel erûg prachtig met het resultaat dat ze dus de eerste weken constant hengstig was net als de jouwe (k denk toch dat het daar aan lag) Nu is het echter helemaal gedaan en komt het netjes om de 21 dagen (nou ja nu niet want ze is in blijde verwachting Haha! Haha! )

Ik geloof wel dat het goed zou komen, alleszins ik hoop het voor je

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 36 bezoekers