Info over stalcontainers (oa. voor- en nadelen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Info over stalcontainers (oa. voor- en nadelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 22:23

Hallo iedereen!
Ik ben op zoek naar de voor en vooral nadelen van een stalcontainer.

Wij hebben onze paarden nu namelijk binnen in een boerderij staan, 3 ruime boxen(3 bij 4 ofzo) in de boerderij zelf, dus ze staan nooit met hun kop meteen in de wind. Het hooi, voer, zadels, hoofdstellen, ed hangt ook allemaal mooi binnen. Verder is het altijd lekker koel in de stallen, stinkt het niet echt en er is veel ruimte om op te zadelen binnen. Naast de boerderij is een fijne bak, met goede bodem en mooi groot.

Nu is er alleen 1 probleem: mijn neef(de eigenaar van de boerderij sinds kort..) wil de paarden eruit hebben. Maar hij stelt samen met zijn vader(die ook 2 Friese paarden heeft..waarvan 1 op stal..) voor om achter het bedrijf van mijn oom stalcontainers te zetten. Maar achter dat bedrijf is een klein bos, en daarom heen onze weilanden(naja van m'n oom dan..), waar totaal geen verlichting is.. Hij stelt dus dan ook voor om er 3 containers neer te zetten. De eerste voor zijn eigen Fries, een container van 6 bij 3 ongeveer. De tweede voor mijn paarden, 6 mtr lang en waarschijnlijk 2,40(!!) breed, met 2 boxen erin, en de derde container voor hooi ed. Ook komt er dan verlichting en water. De bak blijft waar hij nu is, dus achter de boerderij.. Lachen

Maar ik vind dit dus totaal geen goed plan. Ik wil het liefst mijn paarden in de boerderij hebben, maar opzich snap ik mijn neef dan ook wel weer, dus daar leg ik me maar bij neer.. Maar stalcontainers.. Scheve mond . Mijn oom vindt dit de ideale oplossing omdat de containers heel verplaatsbaar zijn en je zo een compacte stal hebt, maar ik zie alleen maar nadelen:

1. De boxen voor mijn paarden zijn veeeeel te klein, mijn paard is namelijk rond de 1,65 en dan is een 2,4 bij 3 m box veel te klein!
2. Containerstallen zijn onhandig, er komen wel staldeuren in, maar dan staan ze dus meteen met hun kop in de wind. Hier worden ze verkouden van(er staat daar redelijk veel wind meestal, omdat het van de weilanden komt..). Dit houdt dus in dat de deuren dichtmoeten.
3. Je krijgt hierdoor een container die snikheet wordt met 2 paarden met dikke winterdekens op..
4. Die stallen ontzettend beginnen te stinken..
5. Je geen ruimte hebt om je paard buiten z'n stal (binnen, uit de wind) op te zadelen.
6. Je alles niet bijelkaar hebt en je dus telkens heen en weer moet lopen..
7. Met het bos erachter, ga ik me niet veilig voelen!
8. Er loopt niet een weg oid langs de containers dan, dus dan moeten we elke keer als we op wedstrijd gaan, door het bos lopen> handig voor de net witgewassen voetjes.. Scheve mond .

Ik ben dus helemaal tegen de containers, ik zie veel liever een hok gebouwd achter ons huis(waar een volleybal veld is, van ongeveer 30 bij 30, die nooit gebruikt wordt..) Maargoed mijn oom heeft dit nu dus in zijn hoofd en ik zou heel graag nadelen van jullie willen horen, zodat ik mijn oom over kan halen!

Ik hoop dat iedereen hele nare ervaringen met containers heeft! Knipoog Positieve reacties zijn ook welkom, misschien kunnen jullie en mijn oom me er dan alsnog enthousiast voor maken..
En ook zou ik graag willen weten wat voor containers er allemaal zijn, zijn er misschien ook containers met grotere stallen? En een opzadelruimte en een zadelkamer en afspuitplaats? En wat die ongeveer kosten, misschien kan ik dan een berekening maken van de kosten van een container en dat vergelijken met de kosten van een hok achter ons huis!

Alvast bedankt voor de reacties! Clown

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770



marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 22:36

wkoekoek schreef:
Eenvan onze paarden heeft als jaarling en tweejarige bij een trainer in een container gestaan. Hij was toen nog hengst en ze deden hem niet zo vaak naar buiten omdat ie uitbrak. Het is nog steeds aan hem te zien, hij staat met zn achterbenen onder zich. Scheve mond Geen goede ervaring dus Boos!
Iemand bij ons uit het dorp had een container neer laten zetten voor haar paarden, maar die heeft er een verhoging voor moeten maken omdat de instap veel te hoog was. Ik heb geen idee of dat bij alle containers zo is, of dat je ze ook in kan graven (wat me geen leuk klusje lijkt... Schijnheilig ).

Ik zou ook liever een paar gewone stallen hebben als een container hoor En zeker als je het gewend bent. Gelukkig hebben wij nu vier vaste stallen.

Ja ik heb ze dus ook 1000x liever in een gewone vaste stal!
Voor ons zou een verhoging maken, jammergenoeg geen probleem zijn, het bedrijf achter ons is namelijk een bedrijf dat veel in riolering, slopen, bouwen, enz enz doet. Uitgraven is dus een kleine moeite hier. Knipoog Heb je misschien enig idee wat jullie en zij voor die containers kwijt waren? En heb je daar ook een vergunning voor nodig?

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 09:50

PhiaBink schreef:
Het enige voordeel is de aanschafkosten.
Nadelen zijn er veel meer. Ik heb op een manege gewerkt waar ze houten stallen en containers hadden. In de zomer snik heet en in de winter ijskoud. Veel condens in de winter en je paard zakt heel snel door de vloer door de werking van de ammoniak. De drinkbakken zijn in no time bevroren.
Zonde van het geld om een container aan te schaffen.

Bedankt voor je info! Naar zulke antwoorden ben ik op zoek, want dan heb ik goede argumenten tegen! Haha! Het nadeel is dat wij ze niet hoeven aan te schaffen, dat doet mijn oom, want hij kwam met het plan.. Maar ik heb liever een betere plaats voor mijn paarden dan een container! Lachen
Op marktplaats kon ik geen containers vinden, daar heb ik gister nog naar gezocht.. Onder welk kopje moeten ze dan staan?

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 10:19

Bedankt voor de links. Lachen Een paar daarvan kunnen er nog mee door, maar een box van 3 bij 2,4 vindt ik echt te klein!! Ik zal vanavond even met mijn pa overleggen of hij echt geen stal wil bouwen! Haha!

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 16:10

Debo schreef:
ik heb een container waar gewoon 1 grote box van is gemaakt en daarachter nog een opberg plaats voor hooi,stro zadel enz..

iedeaal!

[image]

Hmm opzich lijkt dit een leuke stal, maar meer een schuilstal.. En die paarden van mij lopen beide in de sport. De ene pony gaat zaterdag naar Belgie(verkocht), maar dan komt er straks weer een nieuw jong paard in.. die gewoon lekker binnen moeten kunnen staan..
En jouw pony lijkt ook kleiner dan 1,65 dus die past er waarschijnlijk makkelijker in.. Knipoog Niet raar bedoeld hoor, maar volgens mij gebruik jij hem voor andere doelen, waar hij idd wel heel geschikt voor kan zijn..Lachen

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 16:12

eponaschatje schreef:
ehm wij hebben ook een container maar de urine kan gewoon weg, mijn vader heeft gaatje van ong 1 cm doorsnee door de bodem geboord en erliggen krullen in het nadeel vindt ik de temperatuur maar verder zijn ze best ok.

Huh, als je een gaatje in de bodem hebt waar de urine door loopt, waar komt het dan terecht? Scheve mond Je mag het volgens mij niet rechtstreeks in de sloot laten lopen, dus dan moet je daar weer iets op bedenken..

Ik heb uit jullie reacties gelukkig veel negatieve dingen gehoord, wat ik zelf nog niet eens bedacht had, dus iedereen heel erg bedankt! Nog meer reacties zijn altijd welkom!! Haha! Ik hoop zo dat het gaat lukken om een alternatief te bedenken.. want dit is volgens mij echt knudde! Scheve mond

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:18

Vandaag kreeg ik de nadere info en opzich valt het mee, afgezien het feit dat ze in container staan.. Ze komen in een L vorm te staan, 2 containers met 3 boxen, en nog een container voor zaagsel, hierom heen komt een hek en er komt verlichting, water en elektriciteit. En dit is ook een tijdelijke oplossing gelukkig dus dan valt het mee! Waarschijnlijk staan ze er alleen deze winter ofzo in, en in tussen tijd wordt een ander hok gebouwd, het zij door mijn oom of door mijn pa. Valt het dus allemaal weer mee! Lachen Zaterdag worden het zand betegelt, en komen de containers er al! Het bedrijf wordt een beetje opgeruimt achter(waar de containers komen) en zo kan ik er langs met mijn paarden als ik naar de bak wil en ook als ík op wedstrijd wil, kan de trailer er rechtstreeks heenrijden. Opzich nog prima geregeld dus! Ik maak zaterdag wel even een foto en die zet ik hier dan wel neer, kunnen jullie ff beoordelen! Haha! Tong uitsteken

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Fiesta14, Poldermenner, YandexBot en 106 bezoekers