onzin of de waarheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

onzin of de waarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 11:48

Lachen gisteren is mijn paard voor het laatst bij de homeopatische arts geweest van de marel voor haar chronische bronchites,nu zegt hij tegen mij dat enten onzin is en niet moet doen bij zulke paarden worden ze juist ziek van!!en nu!!ik rij ook wedstrijden is toch verplicht om 2x per jaar te enten??klopt dit verhaal emara is wel een keer ziek geweest van de enting maar normaal nooit wat nu? Verward

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:57

Emmmm ik weet het niet hoor. Maar als alle paarden ziek werden van enten zouden ze het echt niet verplichten. Op wedstrijden dan vooral ook. Het is juist een preventie tegen ziektes. Ik ent mijn paardje altijd in, ik moet er niet aan denken dat hij al die enge ziektes oploopt, alleen omdat ik niet wilde inenten. Ik zou mijn paardje juist inenten en niet naar die homeopatische arts luisteren. Had hij er dan een goede verklaring voor waarom hij vond dat je je paard niet moest inenten?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 12:03

nou hij zei dat je dan de ziektes inspuit en dat deze paarden er gevoelig voor zijn...maa rik ent wel hoor

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:05

Als je wedstrijden wil blijven starten , MOET je enten.
Dus dan ben je meteen van het dilemma af....

Met enten breng je de ziekmakende stof in het lichaam van het paard ,
waardoor je hem een beetje ziek maakt zodat hij afweerstoffen aan gaat maken. Het KAN echter verkeerd uitpakken en ipv een bijna onmerkbaar "griepje" dat het dier dan JUIST ziek wordt door de enting...

Natuur-artsen enzo hangen vaak de theorie aan : de diren komen in het dagelijks leven genoeg met die ziekmakende stofjes in contact om ZELF al die antistoffen aan te maken , door een injectie vol met de ziekmaker te geven kun je juist het paard ziekmaken , onnodig risico.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:08

Die entingen zijn naar mijn idee veilig hoor! Ze spuiten óf de anticellen tegen de virussenin óf een verzwakte of dode versie van de ziektecellen. Het lijkt mij sterk dat je paard daar ziek van wordt. Maar zeg nooit nooit. Misschien dat je paardje er gevoelig voor is, maar dan zou ik haar juist inenten. Als ze zo gevoelig is voor alles, zal ze veel sneller toegankelijk zijn voor echte viruscellen. Gewoon ervoor zorgen dat je paardje een goede weerstand heeft wanneer je haar inent.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 12:10

inderdaad maar het is nou tijd weer voor haar in oktober,en ze heeft gisterne nog gehoest en nu??moe tik dan wachten

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:12

Als ze één keer heeft gehoest maakt het niet zoveel uit hoor. Je moet dat zelf bepalen, jij kent je paardje het beste. Maar als er echt snot uit haar neus komt en ze blijft hoesten, zou ik er nog even mee wachten.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:57

VValar schreef:
Emmmm ik weet het niet hoor. Maar als alle paarden ziek werden van enten zouden ze het echt niet verplichten. Op wedstrijden dan vooral ook.

Dit is een drogreden VValar. Autoriteitsargument Knipoog. Regelementen zijn opgesteld door mensen die denken dat dàt het beste voor een paard is. Maar niet iedereen deelt dezelfde mening. Bijvoorbeeld bitten. Bij een dressuurwedstrijd moet je met bit rijden. Maar met een bit kan je ook veel kwaad doen (kàn) maar waarom mag je niet bitloosrijden? Omdat dat dan fout voor je paard zou zijn? En een bit goed? Alleen omdat het in de regelementen zo staat? Ik rijd bitloos (halster, stalhalster vaak) en je gaat mij niet vertellen dat je met een stang en trens je paard geen pijn doet als je er ruw mee omgaat en een stalhalster dat je daarmee je paard heel veel pijn doet en hem "verpest" (maar dat is een subjectief begrip). Dat ik met mijn halstertje mijn paard benadeel. En nu niet met verzameling aankomen (als je dat al wou Knipoog ). Mijn paard loopt best goed verzameld, gewoon aan de losse teugel. Daarnaast gaat het nu over een bit (zonder daar en discussie over te willen beginnen) en niet over verzameling.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:05

wat raar dat die zoiets zegt Verward.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:50

Als je wel eens een paard met tetanus gezien hebt neem je het risico van de enting graag op de koop toe lijkt me.
Vind het ook vreemd dat een homeopaat zoiets zegt, hun motto is toch "het gelijke met het gelijke genezen" (of zoiets Verward )en ik vond enten daar altijd aardig in de buurt komen. Ik denk dat deze meneer een beetje aan het freestyle-homeopaten is geslagen ofzo.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:02

ja inderdaad..

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:24

pmarena schreef:

Natuur-artsen enzo hangen vaak de theorie aan : de diren komen in het dagelijks leven genoeg met die ziekmakende stofjes in contact om ZELF al die antistoffen aan te maken ,
door een injectie vol met de ziekmaker te geven kun je juist het paard ziekmaken , onnodig risico
.


Eigenlijk wel raar, want homeopatische geneesmiddelen worden gemaakt van een verdunning van de ziekteverwekker (similiaprincipe of zoiets?).

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:29

EbbyT schreef:
Dit is een drogreden VValar. Autoriteitsargument Knipoog. Regelementen zijn opgesteld door mensen die denken dat dàt het beste voor een paard is. Maar niet iedereen deelt dezelfde mening. Bijvoorbeeld bitten. Bij een dressuurwedstrijd moet je met bit rijden. Maar met een bit kan je ook veel kwaad doen (kàn) maar waarom mag je niet bitloosrijden? Omdat dat dan fout voor je paard zou zijn? En een bit goed? Alleen omdat het in de regelementen zo staat? Ik rijd bitloos (halster, stalhalster vaak) en je gaat mij niet vertellen dat je met een stang en trens je paard geen pijn doet als je er ruw mee omgaat en een stalhalster dat je daarmee je paard heel veel pijn doet en hem "verpest" (maar dat is een subjectief begrip). Dat ik met mijn halstertje mijn paard benadeel. En nu niet met verzameling aankomen (als je dat al wou Knipoog ). Mijn paard loopt best goed verzameld, gewoon aan de losse teugel. Daarnaast gaat het nu over een bit (zonder daar en discussie over te willen beginnen) en niet over verzameling.


Eemmm waarom jij nu in ene een voorbeeld van een bit of bitloos rijden erbij haalt, is voor mij een godsverlslagen raadsel Verward Maar idd over die beslissingen maken heb je wel gelijk; vaak maken mensen die totaal niks met paarden te maken hebben/ verstand van hebben, beslissingen over de paardjes in paardenland. Met bitloos rijden heb ik totaal geen ervaring dus je hoort er mij ook niks over zeggen Lachen
Maar wat ik wel weet is dat inenten een preventie is tegen ziektes. Ik ent mijn paardje zeker in omdat ik weet dat ik hem daarmee vele nare ziektes kan besparen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:36

Misser schreef:
Eigenlijk wel raar, want homeopatische geneesmiddelen worden gemaakt van een verdunning van de ziekteverwekker (similiaprincipe of zoiets?).


Het fijne weet ik er niet van (homeopathie) maar ik vrees dat je nu toch het een en ander door elkaar haalt Lachen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:37

lageveld schreef:
Het fijne weet ik er niet van (homeopathie) maar ik vrees dat je nu toch het een en ander door elkaar haalt Lachen


nee echt, heb ik vorig jaar geleerd bij m'n studie...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:42

Nou, een verdunning/verzwakking van een ziekteverwekker heeft met enten te maken. Homeopathie met verdunningen van andere zaken. Tenminste.. zo heb ik het altijd begrepen.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 11:49

dus gewoon laten enten???2x per jaar??

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:51

Het similiaprincipe luidt iets in de trant van Similia similibus curenter (mijn Latuin ZUIGT dus er staan vast een hoop fouten in) en das vrij vertaalt het gelijke met het gelijke genezen. Volgens mij heeft misser gelijk, ik heb een keuzevak alternatieve geneeswijzen bij dieren gevolgd en daarin werd het zo uitgelegd.
Arsenicum is een vaak gebruikt goedje in de homeopathie, dat is echt een ziekmaker maar in een sterke verdunning zou het juist de verschijnselen van een vergiftiging moeten tegengaan. Zo werkt t similiaprincipe:je zoekt iets in het repetorium dat in normale sterkte dezelfde verschijnselen als de ziekte geeft, dan verdun (en schudt! dat schijnt dan ook weer heel belangrijk te zijn) je het heel vaak, dan dien je t toe en dan zou het diertje weer helemaal gezond moeten worden. Ik snap er nog weinig van en waag me er dan ook zeker niet aan.
Ik denk dat Lageveld fytotherapie bedoelt, daarbij worden planten ed gebruikt ter genezing van ziektes, soms ook in een lagere verdunning maar dan wordt het similiaprincipe niet (bewust) toegepast. 9 van de 10 mensen haalt deze twee vormen van natuurgenezen door elkaar en denkt dat ze als ze in de winkel een tubetje vvan VSM kopen ze een homeopatisch middeltje in handen hebben, vaak genoeg is het echter fytotherapie.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:27

als je paard thuis staat en niet van het erf afkomt (en je ook nooit vreemde paarden over je erf hebt), tja, dan is het je eigen keuze. Maar als je je paard vervoert, met andere paarden in contact laat komen of wedstrijden rijd MOET je IMO enten. Je kan het IMO echt niet maken tegenover andere paardeneigenaren om dat na te laten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:10

Dus enten is eigenlijk homeopatisch ?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:08

Ik weet het niet, ik vind homeopaten met hun 10000000000X verdunnen een beetje vaag. Chemisch gezien, heb je dan op een gegeven moment een oplossing waar geen enkel molecuul van de werkzame stof meer in zit......
En inenten heeft wel degelijk een werking, net als niet al te sterk verdunde homeopatische oplossingen Lachen. Je lichaam maakt antistoffen aan tegen de ziekte. Je kan er wel ff beetje grieperig van worden, idd.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:30

Bij enten worden er antistoffen gemaakt, bij homeopathie is dit niet aangetoond.

Stephanietje

Berichten: 3
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:33

Het is net als bij mensen. Je krijgt bij een inenting een cocktail van bepaalde ziektes (bijv. DTP) ingespoten, waarna je lichaam zelf antistoffen aan gaat maken.
Enten is dus zeker GEEN onzin!!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:47

Citaat:
Het is net als bij mensen. Je krijgt bij een inenting een cocktail van bepaalde ziektes (bijv. DTP) ingespoten, waarna je lichaam zelf antistoffen aan gaat maken.
Enten is dus zeker GEEN onzin!!


Idd, het is gewoon zodat het paard zelf de anti-stoffen aanmaakt.

Sommige paarden zijn er helaas iets gevoeliger voor dan andere, die hebben gewoon een paar dagen extra rust nodig (normaal 1 dag) zodat het lichaam het kan verwerken.

Als je merkt dat je paard er meer last van heb dan de andere is het misschien handig om 2 x per jaar te enten. Dan zijn alle anti-stoffen nog niet verdwenen en heeft ie er minder last van om ze weer opnieuw op te bouwen.
(wel ff met de DA overleggen hoor)

PS. ik vind het erg onproffesioneel van een homeopaat om te zeggen dat entingen slecht zijn voor het paard. En ik denk dat je dan erg in de problemen komt qua stalling als je je paard niet ent, er zijn weinig stallen die paarden zonder enting op hun erf laten..

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:42

VValar schreef:
Eemmm waarom jij nu in ene een voorbeeld van een bit of bitloos rijden erbij haalt, is voor mij een godsverlslagen raadsel Verward .

Omdat dat het enigste is waar ik verstand van heb wat betrefd de regelementen van wedstrijden. Heb laatst een zeer onofficieel springwedstrijdje gereden en mijn paard en ik hebben me daar toch een lol gehad mede vanwege dat we op de 2e hindernis al uitgebeld werden Lachen. Om een beetje mijn mentaliteit te schetsen Knipoog. Maar ga maar weer lekker ontopic veder want ik bazel maar wat over bitloos en dit gaat over entingen.