Paard is ongehoorzaam, zowel voor de kar als onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Paard is ongehoorzaam, zowel voor de kar als onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 20:39

Hallo allemaal
Mijn pony, Tornado, is erg ongehoorzaam voor de kar en onder het zadel, hij wil steeds harder, en dan pakt ie het bit vast, en dan kun je eigenlijk niks meer beginnen, ook wil hij bijna niet stappen, dan dribbelt ie heel erg, vooral voor de kar.
Ik heb Tornado nu vanaf de zomervakantie, ik kan merken dat ie onder het zadel vooruit gaat, maar voor de kar is ie nog net zo koppig Scheve mond !
Heeft iemand dit zelf ook meegemaakt, of een goede tip??
Alvast bedankt

Groetjes Van Mariette ( belinda )

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:52

nou ik heb het OP tornado meegemaakt :d
vloog ie dr ook nog ff met me vandoor.. Ik ga helemaal met je mee eigenlijks, hij is ook vrij sterk en verrekte koppig, wat is bon dan lief he Knipoog

Ik zou hem veel longeren en dan vooral overgangen, of hem een tijdje longeren voor het rijden.... Misschien wil een tijdje emt martingaal ook wel helpen, ben je wat sterker...
Voor de kar meot je mij neit hebben, weet je vader het wel?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:26

Opnieuw opvoeden ?
Gehoorzaam maken op stem , nauwelijks in de mond zitten .
Als je zelf tegendruk geeft wordt de mond steeds taaier , blijf je eruit dan wordt 'ie gevoeliger voor je hulpen ....

Evt. een Ho - riempje om de nek ,
= broekriem of beugelriem om het breedste deel van de nek ,
dan kun je hierop terugnemen en hoef je niet zo erg in de mond te zitten .
Werkt heel goed bij sommige paarden Knipoog .

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 21:49

Hoii
Ik wil hem best wel longeren, maar dan doet ie zo verekte dom, maar als mijn pappie het doet, durft ie niet zo dom te doen!!
We zijn er nu ook al mee bezig om hem opnieuw op te voeden, maar hij is al 7 jaar, dus we moeten nu erg ons best doen!!
Er zit arabisch bloed in, en hackney, dusse, waar het vadaan komt weet ik wel z'on beetje!! Haha!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:02

Belinda schreef:
Hoii
Ik wil hem best wel longeren, maar dan doet ie zo verekte dom, maar als mijn pappie het doet, durft ie niet zo dom te doen!!
We zijn er nu ook al mee bezig om hem opnieuw op te voeden, maar hij is al 7 jaar, dus we moeten nu erg ons best doen!!
Er zit arabisch bloed in, en hackney, dusse, waar het vadaan komt weet ik wel z'on beetje!! Haha!


Hier geef je eigenlijk zelf al het antwoord. Als ie bij je vader niet of nauwelijks rare dingen doet en bij jou wel, dan zul je de oplossing bij jezelf moeten zoeken en niet in je paard. Om de ene of de andere reden neemt je paard je niet serieus, hij beschouwd je niet als z'n leider. Je moet dus aan jullie verstandhouding werken, zorgen dat ie je weer als leider gaat zien.
Paar tips: cocequent zijn in wat mag en niet mag. Fout gedrag onmiddellijk straffen, goed gedrag belonen, dit alles zonder verdere emoties.
Lees Centered riding van Sally Swift ISBN 9789038410562, daar staan hele nuttige dingen in, ook hiervoor, al staat het er niet direct in, pas de tips die ze geeft maar toe.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:05

hij is idd beter geworden, want hij beet je zo lek, nu soms nog wel Knipoog
Misschien meot jij wat strenger worden marriet...

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 18:18

Anna-Jelly schreef:
hij is idd beter geworden, want hij beet je zo lek, nu soms nog wel Knipoog
Misschien meot jij wat strenger worden marriet...



Nou, nou nou, zo kan ie ook wel weer hoor!!
Hij heeft nog maar 3 of 4x gebeten, en dan nog niet eens door!!

Bedankt voor de tips, meer zijn altijd welkom!!