waar worden paarden dikker van.. biks of muesli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

waar worden paarden dikker van.. biks of muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 14:08

Ik voer Car nu als ik heb gereden 3/4 kg biks en 1kg muesli en (zonder haver van Havens). Dit is allemaal extra (ik voer hem bij, omdat hij nogal snel mager wordt in de winter) Hij krijgt heel veel kuilgras(3x per dag) en een kilo biks(klinkt weinig idd, maar ze krijgen krijgen genoeg kuilgras, Ik hoorde dat er meer volume in biks zit, ik vroeg me dus af of ik niet beter meer biks en minder muesli moet geven om hem dikker te maken.
Zal ik dit doen of is het zo goed??

gr kathelijn

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:16

Biks zal beter aanzetten tot het dikker worden dan meusli.
Kan niet helemaal goed beargumenteren waarom, maar in praktijk is het wel zo.

nog dikker maakt het vaker op de dag voeren, dus dezelfde totala portie, maar dan verspreid over meerdere voermomenten. Dat wil echt helpen. en gras he...dat is een zalige dikmaker Vork

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 14:34

ja, ze gaan binnekort weer naar buiten dag en nacht, maar dan kan ik maar 1 keer per dag voeren, zal ik dan net zo veel geven??
Ik ga het straks gelijk aan de boer vragen of hij Car s'ochends mijn halve kilo biks erbij kan geven en s'middags nog een keer, dus dan krijgt 2 kg biks.En na het rijden nog eens een kilo meusli en een halve biks?
gr kat

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:44

In Muesli en draversbrok van havens zit zowat de zelfde voedingswaarde. Ik heb tijdens Indoor Brabant een heel gesprek gehad met de vertegenwoordiger van Havens, omdat ik ook draversbrok en muelsi voerde, hij vertelde mij het volgende:

Er zit nagenoeg geen verschil in brok en muesli. De consument wil graag een product wat er apeteitelijk uitziet, en herkenbaar is. (Maisvlokjes, granen, gerst etc...)
Draversbrok is gewoon muesli die door de blender en de persmachine is geweest. Maar omdat muesli er "lekkerder" uitziet als gewone brok, betaal je meer voor muesli. In Kruiden-reform-muesli zit meer melasse voor geur en uiterlijk van het voer. Muesli zonder haver is eigenlijk ook hartstikke krom, omdat de haver niet extra energie geeft. dat was vroeger zo, toen de schillenpaarden er nog waren. Toen was er nog geen brok en gaf de eigenaar zijn paard keukenrestjes en TOEN was haver een energieleverancier. De tegenwoordige voedersoorten voldoen in alle voedingseisen, dus haver is in principe overbodig.

Ik voer nu dus alleen nog muesli voor de lekkerigheid, omdat ik nog wat zakken had staan en die nog op moesten...

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 14:49

En mais, helpt dat wel om dikker te worden?? En welke soort, poeder??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:00

Mais kun je best bijvoeren, ik zou dan kuilmais van de boer halen.
Of slobber geven 's avonds....

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 15:15

ik geef Car 2 keer in de week 1,5 kg slobber.Je kan bij de dierenzaak van dat poedermais kopen, is dat wat?
Laatst bijgewerkt door carlosje op 11-04-02 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:17

Hmmm, Dat ken ik niet, ik wil het ook wel eens weten. (niet dat ik het nodig heb, maar gewoon voor de weet...)

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 15:20

IK ga zaterdag ff langs om te vragen, waar het precies voor is en of het helpt, natuurlijk zeggen ze ja, maar ja


gr kathelijn

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:35

Als je em dikker wilt hebben ken je em het beste lucerne voeren.4 handjes per dag en een klein beetje muesli erdoorheen...helpt perfect,en ik weet het! Pling

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:17

Dat maispoeder is maismeel en daar kan je je paardje erg goed dikker mee krijgen. Maismeel zet flink aan en ze krijgen niet zon dikke hangbuik als van ruwvoer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:43

4 handjes lucerne is helemaal niks.
Als die van mij lucerne krijgen (ik koop afwisselend een zak lucerne, en daarna weer een zak havervrije muelsi) krijgen ze zeker een halve emmer.

Verder is inderdaad kuil/snij mais een goede "diktemaker"