Probleempje: hoe oud is ze??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Probleempje: hoe oud is ze??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 17:43

Vorig jaar rond deze tijd (22 september) kocht ik een Shetlander; Kyra. Kyra heeft een tatoeage, we hebben haar papieren alleen nog niet kunnen achterhalen, waardoor haar leeftijd voorlopig dus niet helemaal zeker is.

Volgens de man die haar bracht was ze 2,5. Echter binnen een week werd mij al door meerdere mensen verteld dat ze ouder was, een vermoeden dat ik zelf ook al had. We hebben toen bedacht (na het bekijken van haar tanden, haar bouw enz) dat ze ongeveer 3 zou zijn. Dat betekend dat ze nu 4 is, en als ze vorig jaar inderdaad 2,5 was is ze nu 3,5.

Vandaag was diezelfde dierenarts er weer. Eigenlijk voor mijn andere pony, maar ze moest ook even naar Kyra kijken ivm bulten op haar gezicht. Die blijken door het wisselen te komen.
Dus nu is ze volgens de dierenarts ineens 2,5 Scheve mond. Wat betekend dat ze vorig jaar 1,5 moet zijn geweest terwijl ze haar toen al uitgebreid had nagekeken en dus dacht dat ze 3 was. Dat vind ik sowieso wel een erg groot verschil.

Ze zei wel dat ze twijfelde vanwege Kyra's bouw. Kyra is namelijk redelijk fors gebouwd, was ze vorig jaar ook al. Qua bouw dus duidelijk al redelijk volwassen om het zo maar te zeggen.

Het probleem is dus dat Kyra sinds een paar maanden onder het zadel is. Inmiddels wordt ze 2 à 3 keer per week bereden door een meisje. Als ze 2,5 zou zijn moet dit natuurlijk onmiddelijk stoppen, dat weet ik. Maar ik kan gewoon niet geloven dat ze nu pas 2,5 is. Ik denk dat mensen die haar kennen dat ook niet geloven.

Ik kan helaas geen recente foto van haar plaatsen ivm het gebrek aan een digitale camera. Maar het laatste wat ik wil is mijn pony verpesten.. Ik hoop dat jullie goed advies voor me hebben.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:50

mmm, zo vlug mogelijk proberen om haar werkelijke leeftijd te achterhalen mbv haar tatoeage
verder, hoe laat wisselen paarden?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:50

Vraag het je DA even, die kan het meestal goed zien aan het gebit.

Gaat dit niet, is er vast iets te vinden op internet, wat je moet kunnen zien met het gebit en bij welke leeftijd dat hoor. Dat is wat minder betrouwbaar en duurt langer, de DA ziet het binnen 5 min.

Onze Smid kan het btw ook goed zien!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:50

Ik vind het wel heel raar dit. kun je niet ook nog een anderedierenarts bijhalen en vragen, wat zij denk hoe oud jou pony is. ik weet niet hoor. maar een 1,5 jarige pony als vorgie jaar moet je toch duidelijk kunnen zien dat het nog een jonge pony is ?

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 17:57

QuijoSavan schreef:
Vraag het je DA even, die kan het meestal goed zien aan het gebit.

Dit was dus mijn dierenarts.. Mijn hoefsmid zei vorig jaar dat hij het wel kon zien. Volgens hem was ze al 5! Nou, dat kon dus sowieso niet..

Horsewisper, wat jij zegt dacht ik inderdaad ook. Mijn andere pony is nu 1,5, en Taia van Pril85 is ook ongeveer 1,5. Die zijn echt wel anders (qua bouw, maar ook qua gedrag) dan Kyra was vorig jaar.

Op zich klopt het wat de dierenarts zegt, met wat ze nu wisselt zou ze 2,5 moeten zijn. Maar net als bij mensen kan het toch ook bij paarden zijn dat ze laat wisselen. Verward

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:59

Ik zou het risico niet willen lopen,het kan toch nooit kwaad om nog even te wachten met rijden?(of stop te zetten in dit geval)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:00

Ze kunnen tot hun 5e jaar precies achterhalen hoe oud ze ongeveer zijn, dus ik vind het maar banketstaaf wat de dierenarts jou vertelde. IK zou nog een dierenarts laten kijken.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 18:04

Tulandro schreef:
Ze kunnen tot hun 5e jaar precies achterhalen hoe oud ze ongeveer zijn, dus ik vind het maar banketstaafkoek wat de dierenarts jou vertelde. IK zou nog een dierenarts laten kijken.

Ja hè. Dit is de makkelijkste tijd om leeftijd te herkennen. Het kan toch niet dat ze zich zo erg vergist. Verward

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:01

Tot 8 jaar kunnen ze goed aan de hand van het gebit bepalen hoe oud je pony is. Als ze volgens meerdere deskundigen nu met wisselen op 2,5 jaar zit zou ik dat maar aanhouden. Het wisselen kan iets schelen maar geen jaar! Zou dan het zekere voor het onzekere nemen en niet meer rijden tot ze ouder is om problemen te voorkomen.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 23:17

Volgens iedereen was ze vorig jaar al ouder dan 2,5 (wat gezegd was toen ik haar kocht), dit is juist de eerste keer dat ze jonger wordt geschat. Door dezelfde persoon die haar vorig jaar duidelijk ouder vond lijken dan 2,5.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:49

Als ze vorig jaar 1,5 was kon je dat echt nog wel zien, dan zijn ze nog heel veulenachtig...

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:26

Rond deze leeftijd is het idd juist het makkelijkst te zien aan het gebit hoe oud ze is. Als je zelf in haar mond kan kijken kan je het zelf ook zien.
Kijk of ze nog veulen tanden heeft of grote. Als ze ze allebei heeft zie je heel duidelijk het verschil. De voorste tanden worden bij 2,5 gewisseld, de middelste bij 3,5 en de achterste bij 4,5.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:32

misschien kan je er een tandarts naar laten kijken?

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:42

als ik jou was zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen, zolang je niet precies weet hoe oud ze is zou ik gewoon een tijdje stoppen met rijden , want voor het zelfde geld is ze wel pas 2 en half.
mijn shethengst zag er met 2 jaar ook al heel volgroeid uit, als ik ermee buiten liep zijden mensen zelf van waarom zit je er niet op Verward
dus het kan best dat ze tog nog jong is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:37

Kun je via een inspecteur van het stamboek, de gegevens die bij het tatoeagenummer horen niet achterhalen, dan weet je meteen alles.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:01

verona schreef:
misschien kan je er een tandarts naar laten kijken?


hier ga ik in mee, ik zou er voor de zekerheid een tandarts naar laten kijken

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:23

wisselen binneste 2,5 middelste 3,5 buitenste 4,5 tanden doen er zo'n 2 jaar over om te vullen, met 8 is alles gevult en is ie aftands of te wel wordt het moeilijker en minder nauwkeurig om te kijken.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 11:59

Kitten schreef:
Kun je via een inspecteur van het stamboek, de gegevens die bij het tatoeagenummer horen niet achterhalen, dan weet je meteen alles.

Tja, daar ben ik al een hele tijd mee bezig om er één te laten komen. Helaas is het stamboek niet zo snel in deze dingen.. Scheve mond

Maar ik snap de dierenarts ook niet echt, want ze had het over de kiezen. Dus dan is ze toch niet 2,5 Verward Maar ik laat er gewoon een goede dierenarts of tandarts naar kijken, bel er maandag gelijk achteraan.

Kyra heeft trouwens al wel wat gewisseld.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:10

Ik zelf heb ook een shetlander sindkort en ik wou dus nagaan via zijn tatouagenummer of hij in het bestand stond..via het stamboek had ik binnen 3 dagen een antwoord terug en konden zijn mij precies vertellen hoe oud hij was, zijn afstamming etc...zodat ik wist dat hij dus wel ingeschreven stond en het papier dus klopte!
Shetlander van een vriendin is een jaar oud en is echt enorm fors, iedereen denkt dat ze al een jaar of 4 is, qua grootte en bouw...maar ze is echt pas een jaar oud!!
Wisselen kan ook pas veel ouder, vines was 4 toen ze ging wisselen.....

het ligt er dus maar aan of jij een rijpe of een groene pony hebt!
Als jij je tatouage goed kunt lezen, zou ik gewoon nogmaals via de mail bij het speciale vragengedeelte voor registratie, een vraag doen of ze die pony in het bestand opzoeken!!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:17

Niet mee rhet zadel erop leggen, en hem 2 jaar niet meer berijden, en naar de opfok brengen(of gewoon in het land zeten)... Kan die alles weer even der uit gooien..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:24

Ik zou in ieder geval voor de zekerheid het rijden even stop zetten.
Je kan indd een tandarts laten komen, maar volgens mij is de leeftijd aan de hand van het gebit bepalen altijd giswerk. Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen, want ieder paard is anders. De één is nu eenmaal wat sneller dan de ander 'rijp'.
En misschien zou je nog een keer bij het stamboek kunnen informeren?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:29

Amethyst schreef:
Ik zou in ieder geval voor de zekerheid het rijden even stop zetten.
Je kan indd een tandarts laten komen, maar volgens mij is de leeftijd aan de hand van het gebit bepalen altijd giswerk. Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen, want ieder paard is anders. De één is nu eenmaal wat sneller dan de ander 'rijp'.
En misschien zou je nog een keer bij het stamboek kunnen informeren?

helemaal mee eens, gewoon nog even op de wei zetten.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:13

leeftijd aan de hand van gebit is idd giswerk. met wisselen is het makkelijker, maar zeker niet nauwkeurig. heb al zo vaak verkeerde conclusies gezien. een fjord die 8 zou zijn gezegd door ervaren persoon bleek 11, mijn paard 11 a 12 geschat door een tandarts terwijl hij bijna 16 was.
ligt er maar net aan hoe snel een gebit slijt en hoe het wisselen gaat. lijkt mij dat een paard ook later kan wisselen.. of dat de kies net niet genoeg zichtbaar is(gebeurt bij kinderen ook vaak zat dat ze een dubbele rij tanden of uist een verborgen kies hebben die later pas komt)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:20

ik zou maandag toch maar weer het stamboek opbellen of er een mail heen sturen. Ze moeten in de computer kunnen zien welke pony het is en hoe dat ze is, daar voor ben je de controleur niet nodig. Gewoon die lui zelf daar in Zutphen.

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:29

ik zou het rijden laten zitten, tot je weet wat haar echte leeftijd is..
en ik zou ook het stamboek opbellen, ze zouden inderdaad moeten zien hoe oud de pony is en welke pony het is.

succes!