Widiapuntjes

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:20

Sjuimpje schreef:
Nope, geen enkel materiaal is zo duurzaam als het gewone standaard ijzer.
Rubber zou ook wat kunnen zijn, ware het niet dat dat ook stroef is waardoor je dus weer dat frictie probleem hebt.

Mocht je wat tegenkomen hoor ik het graag, ik heb die friezen liever vandaag zonder widea lopen als morgen!

Toch wel hoor, widia namelijk. Nee, zonder dollen, je kunt widia ook laten lassen, zoals je gewoon ijzer kunt lassen, zo kun je ook een las leggen met widia op het ijzer. Voordeel hiervan is dat ze niet op spikes lopen, want dat is het probleem met widiapunten.
Overigens, als een paard scheef loopt zou ik hem liever iets scheef op het ijzer hebben, dan die stand proberen te corrigeren, dat geeft vaak meer belasting en slijtage op de gewrichten dat dat het voordelen geeft in de beweging, een paard is nou eenmaal gebouwd zoals ie is gebouwd en daar kun je op latere leeftijd meestal niet zo heel veel meer aan doen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:22

Zonder ijzers trainen zal toch gauw een jaar of twee in beslag nemen. Het duurt immers ongeveer een jaar voordat hoef vanaf de kroonrand naar het loopvlak is.
De eerste keer dat ik mijn paard meenam naar zee was ik na twee weken uitgereden, ze had achter geen ijzers en had haar hoeven zover afgesleten dat ze op de stralen liep. Ik hoefde maar een paar honderd meter over de harde weg, thuis nooit een probleem maar daar dus wel.
Dat een ijzer de hoef 'bij elkaar houdt'is eerder een nadeel dan een voordeel, de pompende werking van het hoefmechanisme wordt erdoor verslechterd, dit weegt natuurlijk niet op tegen het voordeel van de geringe slijtage, maar goed is het niet.
Je kunt je smid vragen om een widiarupsje op het ijzer te leggen, een laagje widia op het gewone ijzer. Widia lasstaven zijn niet extreem duur, als je dan ook een dunner ijzer neemt, dan heb je ook nog eens minder gewicht aan de benen hangen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie