Rubber staltegels ervaringen en waar verkrijgbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Rubber staltegels ervaringen en waar verkrijgbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 23:07

Wij zijn op zoek naar rubber staltegels of rubber op rol voor in onze nieuwe boxen.
Wie heeft hier al ervaring mee?
Zowel positief als ook negatief.
En waar hebben jullie de tegels of rol gekocht, en wat voor prijskaartje hing eraan? (mag ook via PB Knipoog )
Ik weet dat enige tijd geleden ook iemand hier op Bokt rubber staltegels aanbood maar ik kan dat topic niet meer vinden Boos! (somebody help!!)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:15

Je moet ff met imker PB-en. Die weet je er vast meer over te vertellen.

En verder denk ik bij rubber op een rol aan de zogenaamde veematten. Deze worden wel glad van urine. Dit in combinatie met ijzers wil ik niet graag in mijn stal hebben.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:44

Of Renske20, die heeft dacht ik ook rubber in de stal liggen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:04

Ik heb ze idd, nu alweer bijna 5 jaar!
ik ben er super tevreden over! 2x per jaar haen we de matten uit de stal en spuiten we de boven+onderkant schoon met hoge druk spuit, ook de stal van binnen en de afvoer naar het riool spuiten we schoon, dan na een maand of 2 spuiten we de matten schoon terwijl ze in de stal liggen, en tillen we een mat op om met de slang bij de afvoer te komen en doe door te spoelen en dan is het weer helemaal schoon&fris

volgend jaar willen we nieuwe matten, de microgaatjes die erin zitten, waardoor alle urine de afvoer in loopt die onder de matten ligt, raken langzaam aan verstopt(je kan er t beste ook geen stro/vlas etc op doen dan loopt de urine haas niet meer weg omdat die gaatjes verstoppen, ik heb alleen in de winter wat stro liggen en bij Q ligt er altijd een beetje in t midden, die plast nml niet graag op de matten)
en de matten beginnen nu wat te slijten
als Imker ze volgend jaar nog verkoopt, bestel ik ze bij haar! heeft verschillende maten en diktes etc
je kan het beste de rubberen tegels kopen, daar loopt de urine dus doorheen(afvoer onder de matten is dus wel handig) en die worden niet glad, rubber op een rol laat niets door en wordt wel glad, daar moet dus wel vlas/stro op en dat is meer alleen bedoeld als bescherming zodat ze als ze het stro wegschoppen niet op beton liggen.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:08

Wij hebben ze nu ook alweer een aantal jaar en ze bevallen prima!
Wij hebben de tegels van 1m2 , die laten urine door,dus onze paarden staan altijd met droge voeten.
Tevens werken ze isolerend, omdat er een luchtlaagje onder de tegels zit.
Je hebt veel minder mest en je hebt er idd weinig onderhoud aan.
Wij maken altijd de stal helemaal schoon als de paarden naar buiten gaan (zomers) en dan komen de matten ook van z'n plaats.
Heel belangrijk is dat de matten helemaal vlak liggen, bij 1 box bij ons was er een randje en daar slijten de matten enorm van.
Ons bevalt het zo goed dat we nooit meer anders willen!

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:39

Maar als je die matten gebruikt is het dan zo dat je geen strooisel meer gebruikt?

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:46

[quote="Unity"]Je moet ff met imker PB-en. Die weet je er vast meer over te vertellen.

Heb net even imker gePBt, ben zeer benieuwd!! Schijnheilig

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:35

De bekende drainage-tegels (50x50) blijken niet te voldoen.
Alleen de dikste kunnen worden gebruikt en zelfs die worden in no-time gesloopt door je paard.
Een schrapend paard heeft binnen 24 urr een tegel volledig doorgesleten.
Het rubber is daarvoor te zacht en te poreus.

Je kun het nabootsen door er zelf even met werkschoenen op te schrapen.
De rubber vezels laten dan al los.

Maar bij een super braaf paard werkt het misschien wel.........

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:39

Wij hebben Granuflex drainagetegels en daar is niks mee aan de hand hoor Verward. Ze zijn alleen ontzettend duur, maar liggen nu al weer 6 jaar in de stal en als je ze schoonmaakt ( Schijnheilig ) zijn ze zo goed als nieuw. Ze zijn alleen wel loodzwaar en niet te tillen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:44

monkey schreef:
Maar als je die matten gebruikt is het dan zo dat je geen strooisel meer gebruikt?

Ben ik ook benieuwd naar!

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 22:20

Helaas nog geen reactie van Imker terug gehad Schijnheilig

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:31

wij gebruiken idd geen strooisel, in het begin een rot gezicht, maar:
de paarden krijgen als ze op stal staan de hele tijd hooi dus vervelen zich niet.
Ook liggen ze gewoon op de matten, hun maakt het niks uit!
En het is beter voor hun hoeven ze staan n.m. altijd droog!
Ideaal systeem dus! ook voor paarden met allergie

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:34

Wij gebruiken wel gewoon strooisel. De matten zijn vrij zacht, dus daar ligt het niet aan, maar ze blijven altijd wel een beetje vochtig aan de bovenkant. Dus zelf vind ik het geen fijn idee dat ze dan een beetje op een 'kliederboel' komen te liggen, waar je met stro absoluut geen last van hebt. Maar je zou die matten dus ook zonder strooisel kunnen gebruiken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:42

CGJ12 schreef:
De bekende drainage-tegels (50x50) blijken niet te voldoen.
Alleen de dikste kunnen worden gebruikt en zelfs die worden in no-time gesloopt door je paard.
Een schrapend paard heeft binnen 24 urr een tegel volledig doorgesleten.
Het rubber is daarvoor te zacht en te poreus.

Je kun het nabootsen door er zelf even met werkschoenen op te schrapen.
De rubber vezels laten dan al los.

Maar bij een super braaf paard werkt het misschien wel.........


Quentin schraapt heel veel, en ook destiny doet het, maar dan altijd op 1 plaats, beide hebben ijzers, en nu na ruim 4 jaar bijna 5 jaar, zie ik pas de 1e slijtage plekken

heb tegels van 1x1 meter en de dikte weet ik niet precies, ze waren iig erg prijzig en komen uit belgie, zijn loodzwaar als ze nat zijn, maar ik vind ze super!
maar voor zover ik weet verkoopt Imker precies dezelfde, voor een betere prijs(al is de prijs overal gelukkig wel wat gezakt de laatste paar jaar)

ik gebruik dus in principe geen stroostel, dat verstopt de microgaatje sin de matten die de urine doorlaten, met als gevaolg dat de urine er heel langzaam of zelfs niet helemaal doorheen zakt, en je toch nog een natte vieze bodem overhoudt. zeker de eerste maand/2 maanden na het schoonspuiten is de stal altijd kurkdroog, ook vlak na het plassen!

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:01

Helaas heeft Imker nog steeds niet gereageerd op mijn PB Huilen , weet iemand misschien hoe ik verder nog in contact kan komen met haar?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:10

Renske20 schreef:
Quentin schraapt heel veel, en ook destiny doet het, maar dan altijd op 1 plaats, beide hebben ijzers, en nu na ruim 4 jaar bijna 5 jaar, zie ik pas de 1e slijtage plekken

Ik zal wel weer een fout merk hebben gehad.........

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:13

Ik zit ook te denken over rubber matten (ik vind ze wel erg duur). Krijgen de paarden geen drukplekken als ze op die matten liggen?

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 23:44

Heb imker gesproken ondertussen.
Gaan in onderhandeling! Haha!