Zweetdeken zelf maken? patroon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:11

Ik heb er toevallig vorige week eentje gemaakt, een knalrode, afgezet met blauw band en ik vind 'm zelf erg goed gelukt, zeker voor de eerste keer. Een foto kan ik niet maken, want hij ligt op stal, kan misschien vanavond wel. Ik vond het zelf erg simpel, had het lastiger verwacht, maar het is maar net hoe handig je bent met de naaimachine.

Hoe ik het gedaan heb is als volgt:

Benodigheden bij een stoffenwinkel en fourniturenzaak.

Fleece werkt het makkelijkst, is niet duur en prima geschikt voor een zweetdeken.

Ik heb een deken genomen die hem goed past (dat hoeft geen zweetdeken te zijn, een staldeken ofzo is ook best).
Fleece glad op de grond gelegd met de andere deken er dichtgevouwen en glad bovenop.
Rondom de deken uitgeknipt, dan heb je dus een halve deken.
Nog een keer knippen en je hebt de andere helft.
Als je geen andere deken hebt als mal dan wordt het lastiger, dan zul je het op de stof uit moeten tekenen ofzo, maar dat lijkt me moeilijk zonder voorbeeld. Ik zou dan proberen een deken van iemand te lenen ofzo om over te nemen, het komt niet zo heel nauw bij een zweetdeken, hij mag best wat te groot zijn, maar een beetje pasvorm is wel mooi.

De twee halve dekens heb ik aan elkaar gezet door ze op een brede nylon band te stikken die over de rug loopt, aan de binnenkant ook een bandje er tegenaan om de naad glad af te werken. De randen van het band en de deken goed vastzetten mbv een kruissteek.

Je kunt er ook voor kiezen om de deken gewoon uit 1 stuk te knippen uit een dubbelgevouwen stuk fleece, maar dan krijg je er een rechte rug in ipv een gewelfde, vind ik minder mooi, maar is wel makkelijker te maken. Of je moet weer met coupenaden gaan werken, maar dat vind ik lastig. Nu heb je eigenlijk al een deken, de rest is afwerking.

Ik heb de deken omzoomd met soepel katoenen band, dat vouw je er dubbel omheen en dan stik je het zo dicht mogelijk op de rand van het band vast, dit is wel even lastig omdat je door 2 kanten tegelijk moet stikken en het dus precies in het midden moet houden. Als je dit moeilijk vindt kun je het ook in 2 keer doen. Dit band eromheen is niet perse nodig, want fleece rafelt niet, maar ik vind het wel mooier. Band eromheen zetten is wel het meeste werk van de hele deken maken vond ik. Raadzaam om je deken even te passen voordat je 'm afbiest, dan kun je er eventueel nog wat aan verknippen, band er weer afhalen is meer werk. Markeer dan ook gelijk de plaats voor de sluitingen.

Ik heb er geen kruissingels aan gemaakt, die zijn al gauw te zwaar voor de fleece en gaan dan trekken. Of je moet weer met een wat minder rekkende voering gaan werken, maar dan krijg je weer problemen met wassen, omdat verschillende stoffen anders krimpen. Ik heb alleen een borstsluiting en een biltouwtje erop gemaakt, deken is toch niet geschikt om er een nacht mee te staan. Eventueel kan er een dekensingeltje omheen.
Voor de borstsluiting heb ik van die plastic kliksluitingen (fourniturenzaak) gebruikt, ik heb er 2 boven elkaar, maar 1 kan ook. De ene helft van de sluiting zit vast, de andere helft kun je verstellen, dus daar moet je het band wat langer laten. Ik heb hetzelfde band gebruikt als voor op de rug, maar dan smaller. Je kunt ook een sluiting maken met lintjes die je knoopt ofzo of klitteband of... Net wat je handig vindt. Hele zware sluitingen zoals metalen musketons zijn minder geschikt omdat je fleece dan raar gaat trekken.

Voor de bilriemen heb ik er 2 D-vormige ringetjes (fourniturenzaak) op gestikt mbv band, touwtje ertussen en klaar. Eventueel kun je er ook nog een schoftbontje op maken.

Het is allemaal niet echt moeilijk, maar om het echt netjes te doen en een mooie deken te krijgen is het nog best een gepruts. Je kunt ook gewoon een rechthoekige lap fleece over je paard heen gooien en daar een dekensingeltje omheen doen, dat werkt ook best Haha!

Als je nog specifieke vragen hebt, dan kan ik 'm wel mee naar huis nemen en morgen eventueel wat foto's voor je maken van onderdelen.

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:27

Ik had ook gewoon "knippen en dan stikken" op kunnen schrijven, maar dat was vast niet genoeg geweest Knipoog
Ik zal eens kijken of het lukt om foto's te maken.
Succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:21

Foto laat even op zich wachten, ik vergeet iedere keer of de camera of de deken...

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:38

Nou bij deze dan!
Bij gebrek aan een paard maar even over de wasboom (er hangt ook nog was achter, dat is dat witte dingetje onderaan Haha! ).

Hij lijkt niet alleen enorm groot, hij ís het ook. Paard van 1.80 met dekenmaat 215, dan krijg je dat....

De deken in z'n geheel. Rug lijkt nu wat raar, maar dat komt omdat hij over een rechte waslijn hangt en het model is niet recht, op een paardenrug ligt hij glad.

Afbeelding

De borstsluiting. Hiervan zitten er dus 2 op. De rechterkant op de foto is verstelbaar (op het paard zit dit uiteinde links).
Afbeelding

De rug met het brede nylon band plus schoftbontje (mijn naaimachine had wat moeite met het bont, bleef haken)
Afbeelding

D-ring met bilkoord eraan aan de binnenkant van de deken. Aan de andere kant zit er ook zo'n ring op om het touwtje aan vast te strikken. Ik heb hetzelfde band gebruikt als waarmee ik de deken heb afgebiest en dat vastgestikt aan het ringetje, maar gewoon een touwtje voldoet ook.
Afbeelding

Ik heb 'm nu bij de hand, dus roep maar als je nog ergens anders foto's van wilt.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:50

Euhm... Ik heb het niet zo heel precies bij gehouden wat het allemaal gekost heeft.
Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je deken moet zijn, dit is een gigantisch ding, dus veel stof en veel band, dat koop je allemaal per meter. Een dekentje voor een shet kan voor veel minder natuurlijk.
Je kunt het allemaal zo duur en luxe maken qua stof en afwerking als je zelf wilt.

Fleece was €3,90 per meter en ik heb 4,50 meter gekocht. Dus €17,55 aan stof. En dan nog garen, band, sluitingen etc., ook weer allemaal lange stukken. Ik schat iets van 30 - 35 euro totaal ongeveer.

Ik heb nog wel veel stof en ook wat band over. Een baan stof is meestal 1,40 breed, ik heb de stof in de lengte moeten gebruiken en heb dus nog een lang, smal stuk over, ben er nog niet uit wat ik daar eens van zal gaan maken. Een kleinere deken kun je er in de breedte uit halen (tot onderlengte 1,40 dus) en dat is dus zuiniger in de stof. Of je moet voor een grotere deken gaan werken met stukken aan elkaar zetten, maar daar wordt het meestal niet mooier op.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:06

lowara schreef:
maar zodra je iets verrekent, is je deken een beetje raar.


Yep en om dan alles weer uit te moeten halen is niet echt leuk lijkt me Scheve mond


Daarom als tip: de stof niet te krap knippen en even een keertje passen voordat je 'm gaat afbiezen etc., ergens een stukje weghalen is makkelijker dan een stukje erbij zetten!
Overigens kun je, als het achteraf toch niet helemaal klopt, met wat extra naden de boel nog best een beetje ophalen en fatsoeneren, maar echt mooier wordt het er niet op.
Loopsplitten ofzo daar begin ik niet eens aan, dat lijkt me wel zo lastig om dat goed te krijgen!

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, judithM en 111 bezoekers