Wanneer krijgt een hengst zijn ballen¿¿¿

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mistrallove
Berichten: 131
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Heerde

Wanneer krijgt een hengst zijn ballen¿¿¿

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 13:51

Hallo,

Ik zou graag willen weten hoe oud een hengst moet zijn voordat hij ballen moet krijgen, mijn hengst is namelijk al 1,5 jaar en heeft nog steeds niks, kunnen de ballen nog komen of blijft hij een klophengst???

Groetjes Simone

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:02

bij de meeste hengsten zie je het al snel naar beneden zakken, maar er zijn laatbloeiers. Zo ken ik een hengst waarbij ze pas bij 2 jaar naar beneden gezakt zijn.

Vraag je DA om advies.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:13

ja er zijn inderdaad laat bloeiers, maar mijn hengst van bijna een jaar begint het handeltje al aardig naar beneden te zakken. Ook begint hij de merrie's steeds leuker te vinden.
Laatst bijgewerkt door Black_riders op 09-09-04 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:13

mexx heeft ze dit jaar pas gekregen met 2 jaar dus ... rydar had ze al met 1 jaar

mistrallove
Berichten: 131
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 15:54

oh dus ik zou nog een half jaar kunnen wachten met de dierenarts erbij te halen, en ik heb verder ook gehoord dat een klophengst niet erg is maar dat het moeilijk te castereren is, dan moet hij echt geopereerd worden, maar ik wil hem toch hengst houden

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:28

bij de geboorte , was het eerste wat ik dacht toen ik je vraag las

mijn anda is een kunstmatige klophengst , maw er is een bal naar binnen
geschoten tijdens de casteratie (hij was dus niet zo groot geschapen)
zou mij 350 + 700 euro kosten om dit te verhelpen
(dacht t niet , hij is zo ook braaf zat!)

let op je zegt dat je m hengst wilt houden maar als het echt een klophengst is wil je er NIET mee dekken , dit is namelijk erfelijk
alle zonen (en de zonen van evt merries die hij voortbrengt) zijn dan dus klophengst!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:48

die van mij is 16 maanden en is geheel compleet
en dat merk je ook aan hem Haha!

maar een paard wat ik ingereden heb voor iemand
die kreeg de hele handel pas op zijn vierde

erg laat , maar dat kan dus ook
ik zou niet te snel paniekeren en gewoon nog even afwachten

mistrallove
Berichten: 131
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:53

nickyu schreef:
bij de geboorte , was het eerste wat ik dacht toen ik je vraag las

mijn anda is een kunstmatige klophengst , maw er is een bal naar binnen
geschoten tijdens de casteratie (hij was dus niet zo groot geschapen)
zou mij 350 + 700 euro kosten om dit te verhelpen
(dacht t niet , hij is zo ook braaf zat!)

let op je zegt dat je m hengst wilt houden maar als het echt een klophengst is wil je er NIET mee dekken , dit is namelijk erfelijk
alle zonen (en de zonen van evt merries die hij voortbrengt) zijn dan dus klophengst!


Dekken wil ik er niet mee, maar het is een super rustige hengst waarvan je al kunt zeggen dat het een ruin is, kan nu nog goed met merries en is heel braaf, maar als het echte hengstengedrag krijg moet ik hem wel helaas castereren, maar ik vind de natuur het mooist dus eigenlijk wil ik hem niet castereren, kheb nog een hengst en die gaan dan samen de weide in, maar ik zie dan wel hoe het gaat. Bedankt in ieder geval iedereen,
deze toppic kan gesloten worden

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:27

klophengst KAN erfelijk zijn
kan ook door externe factoren komen
of draaing van het een of ander

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:29

nickyu schreef:
let op je zegt dat je m hengst wilt houden maar als het echt een klophengst is wil je er NIET mee dekken , dit is namelijk erfelijk
alle zonen (en de zonen van evt merries die hij voortbrengt) zijn dan dus klophengst!

Een klophengst kan wel dekken, maar niet bevruchten.
Dus ik snap dit niet helemaal?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:40

klophengsten kunnen wel bevruchten
ze zijn vaak wel minder vruchtbaar
maar niet onvruchtbaar

ik ken een pracht van een kruising = moeder: belsx haflinger(hafje was 9 maanden, dat dekt vast nog niet Rolleyes )
vader = engelse volbloed
(nee klophengsten zijn onvruchtbaar )

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:06

nee die ene bal die er in is blijven hangen , die is "onvruchtbaar"
met de externe baL kan hij dus degelijk wel dekken en bevruchten!!
en soms heel soms zelfs met de binnenbal...vraag maar na bij DA

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:02

Je kan even voelen in zijn lies of je ze voelt zitten, dat doet de DA ook, als ze daar niet te voelen zijn mag je rekening houden met een klophengst, zelfs dan hoeft het niet speciaal zo te gebeuren. Shamal was 1,5 jaar toen zijn 2e bal pas zakte, de eerste was er met een maand of 8. Shamyr, dat hengstveulen van dit jaar, die had beide ballen 1 dag na geboorte al hangen. Helemaal volledig en compleet. Hij is nu bijna 4 maanden en ik moet hem zeer binnenkort gaan spenen omdat hij bovenop ons net zo oude merrieveulen springt....

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:07

Een klophengst waarvan beiden ballen niet indalen, komt zelden voor.
Wel kan het zijn, dat hij beiden zo hoog optrekt, dat ze niet zichtbaar zijn en daardoor ook niet te castreren is.
Dat een bal terug schiet, is eigenlijk het zelfde verhaal, hij schiet niet terug, maar wordt zo hoog opgetrokken (komt idd ook tijdens narcose nog voor) dat je er niet bij kunt. Castratie vanuit de lies schijnt hier wel te werken.
Wat het tijdstip van indalen betreft, ik had er 1 waarbij de 2e bal pas op bijna 3 jarige leeftijd er bij kwam, dus de moed nog maar niet opgeven.
Een klophengst is normaal vruchtbaar op de ingedaalde bal, maar onvruchtbaar op de bal die nog in de buikholte zit, dit doordat het sperma de normale lichaams temperatuur niet overleeft.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:12

Ik zit ook op de tweede bal van mijn 16 maanden oude jaarling te wachten. Zodra die zich laat zien, gaan ze er allebei af. Hij heeft nog tot het voorjaar; anders overweeg ik hem met laparoscopie te laten "helpen".
Overigens heb ik hem rond zijne eerste verjaardag geprobeerd te laten ruinen, maar dat ging uiteraard nog niet. De meeste andere hengstjes die die dag gecastreerd werden, waren er wel klaar voor. De mijne is dus wel een laatbloeiertje ...

mistrallove
Berichten: 131
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 13:39

bij mijn hengst is alles dus nog helemaal glad, geen bal te zien, maar tussen de achterbenen zou je dan moeten voelen? Of je ze in achter de huid kunt voelen? Ik hoop wel dat ze komen, hij staat nu tot morgen nog wel helemaal alleen in een weide zonder dieren om zich heen in het bos, zou het daar niet door kunnen komen, morgen gaat hij verhuizen naar mijn andere hengst die dan van de moeder afgaat, misschien zouden ze dan indalen, wie weet.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:30

heeft iemand ooit weleens een hengst meegemaakt die op zijn 5de pas eht handeltje eronder kreeg?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:38

mistrallove schreef:
bij mijn hengst is alles dus nog helemaal glad, geen bal te zien, maar tussen de achterbenen zou je dan moeten voelen? Of je ze in achter de huid kunt voelen?

Onder dat zachte velletje achter zijn koker en soms een beetje richting lies, daar zou je ze moeten kunnen voelen. Overigens kunnen ze ze ook "intrekken" en dan voel je ze ook niet of niet goed, vooral niet als ze nog klein zijn. De volgende dag kunnen ze er dan weer zichtbaar zitten ... leuk geintje Haha! .

Overigens stond er op de pesionstal waar mijn merrie heeft gestaan een hengst die ze pas op driejarige leeftijd kreeg. Maar toen had hij ze dus wel goed ook Haha! .

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:51

De mijne was ook klophengst (1 bal in de lies) en dat beest was knettergek!! Dus als hij net zo wordt als de mijne, dan is er nog maar 1 ding dat je wilt en dat is castreren...

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:04

Hihi, dacht net terug aan het gezicht van de DA toen hij Shamal ging castereren... Hij kreeg pas met 1,5 jaar zijn 2e bal, maar in een klein jaartje waren beide ballen zo groot geworden... Dus de DA kwam en ging hem onder narcose brengen, ik waarschuwde nog dat hij niet moest schrikken van de omvang... Ach, zou toch wel meevallen zei hij nog.... Toen Shamal lag tilde hij zijn been op om te kijken.... Hij trok wit weg en slaakte een kreet en wat rare woorden en toen keek hij me verschrikt aan en vroeg wat ik hem in hemelsnaam gevoerd had.... Ik geloof dat hij nog nooit een 2,5-jarige met ballen zo groot als galiameloenen gezien had....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:30

ShamalArabs schreef:
Ik geloof dat hij nog nooit een 2,5-jarige met ballen zo groot als galiameloenen gezien had....

Haha! !! Hij liep na de castratie waarschijnlijk ook ineens veel makkelijker Knipoog ??