fries met iets doorgezakte rug..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

fries met iets doorgezakte rug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 19:11

Ik heb een vraagje over een fries paard. Geeft het met rijden veel belemmering wanneer de rug iets hol is? Waar merk je dat aan?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:22

Doorgezakte rug: dit zie je meestal bij oude paarden...
Friezen hebben vaak een iets hollere rug; zolang het niet te erg is kan het geen kwaad met rijden. Het zit vaak erg lekker. Ook hier is het belangrijk dat je een goed passend zadel hebt; wil wel eens lastig zijn om het juiste zadel te vinden wat goed past.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:48

Op de vorige manege waar ik reed was een Fries met een heel erg doorgezakte rug. Er werd wel opgereden, ook in manege lessen Boos! Eigenlijk helemaal niet goed voor zn rug, die zou juist versterkt moeten worden door longeren en goede training.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:25

Iets hol is niet zo erg, ik rijd er zelf ook regelmatig één die een wat holle rug heeft, en dat geeft verder geen problemen, het is een fijn te rijden paard.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:41

doorgezakte rug komt meestal voor bij oude paarden.. een iets hollere rug is niet zo erg.. maar je moet wel een goed passend zadel hebben.. (op maat laten maken bijv)..wel goed in de gaten blijven houden dat die geen last krijgt

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:45

Mijn paard heeft ook een holle weke rug. Je kunt dit een heel eind verbeteren door te zorgen dat ze haar rug goed gebruikt tijdens het rijden. Het verschil tussen wel en niet rijden is bij avalla zo'n 5 cm. Door de spieren die je kweekt wordt de rug namelijk sterker en rechter.

Het is niet zo'n ramp als het niet heel erg is, je paard zal het alleen wat moeilijker hebben met bv verzameling omdat de rug minder sterk is.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:29

Mijn verzorgpaard van 28 heeft ook een doorgezakte rug. Er word niet meer op gereden, maar het schijnt dat hij het altijd al heeft gehad, en dat de eigenares er gewoon mee reed.

Pepper: Afbeelding

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:41

mijn Fries van 6 heeft ook een doorgezakte rug. die van mij gebruikt z'n buikspieren niet goed en kantelt z'n bekken niet goed genoeg. hierdoor zakt z'n rug nog verder door en komt hij heel moeilijk met de achterhand eronder. hij had het in het begin toen ik hem net had, heel iets. ik heb toen een tijd verkeerd les gehad en hierdoor is het erger geworden. ik heb nu 5 maanden niet gereden en veel gelongeerd en voor de wagen. als ik op deze manier verder was gegaan met rijden (rug wegdrukken) had ik waarschijnlijk niet lang meer met m'n paardje kunnen rijden. als hij te ver doorgezakt is, heb je een grote kans dat hij kissing spine krijg. je moet bij zulke paarden echt zorgen dat ze voorwaarts/neerwaarts lopen en goed hun rug erbij gebruiken. dan kan je er in prenciepe alles mee doen.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:20

Ik begin binnen kort met een fries die heeft ook een iets wat doorgezakte rug... maar ze trekt hem zelf al recht als ze draaft door de wei ... kun je zien op de foto`s in mijn onderschrift.... daarom denk ik dat als je de rug goed laat gebruiken ze `m zelf wel "recht" kunnen trekken alleen moet je hier wel om denken tijdens het rijden ...

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:30

ben het met droebel eens..

wat je ook kan doen is alles van de grond laten eten.. als je friesje niet zo oud is is er een kans dat het minder word op die manier..