mensen die (Marquis)hoefschoenen gebruiken gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

mensen die (Marquis)hoefschoenen gebruiken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:00

Sinds kort heb ik voor Morrie Marquis hoefschoenen voor vóór en ik loop tegen een paar dingen op.

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die hier last van heeft of dat er meer mensen zijn met dergelijke "problemen"

Eerst was alles erg nat (Morrie staat 24/7 op de wei) en had Morrie last van zijn hoefballen omdat ik die niet droog kreeg voordat ik de schoenen aan deed.

Ik heb geen idee hoe strak die schoenen moeten en hoe hard ik de luchtkamer kan oppompen

Morrie trapt met z'n achterhoeven de schoenen aan en er was er al 1 stuk, die heb ik kunnen repareren, hij heeft ook al een schoen uitgetrapt.
gelukkig fietste ik ernaast zodat ik het kon zien, maar als ik erop zit, kan ik dit dus niet zien. Ik hoor voordurend rare geluiden dus ik hang steeds naar voren om te kijken of de schoenen nog op hun plek zitten.

Ik durf er dus niet mee te rijden, nu zijn ze ook om voor de kar te kunnen lopen, maar ik kom zo nooit door de gewenningsperiode heen, zo lang kan ik niet met Morrie fietsen.

Nu met warm weer piepen de schoenen heel erg en Morrie schrikt daarvan, kijkt steeds naar z'n voeten en wil dan niet meer verder lopen.

Nu zijn z'n voeten wel droog, ik doe flink talkpoeder op de hoefballen, maar ze zijn steeds rood en warm als ik de schoenen uittrek.

Hij loopt er nu na een dikke week nog maar ongeveer een kwartier op, in stap, draf en galop aan de fiets.

Komt bovenstaande jullie bekend voor, of beter nog, hebben jullie oplossingen, dan hoor ik dat graag.

Over 2 weken is er iemand van Marquis terug van vakantie en dan komen er neopreen (zachtere) luchtkamers in.

Het is niet mijn bedoeling om hier over wel of geen ijzers te discussieren, dat kan bijv. hier: [VMR] nadeel en voordeel hoefijzers


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:30

tnx Cowgirl, ik werd er laatst al op gewezen dat je ze te koop hebt, want ik moet nog een paar voor achter hebben, maar dan maatje 4 (voor heeft ie maat 5)

Ik heb ook contact met Marquis gehad, maar ze kunnen er pas iets aan doen als die ene dame terug is van vakantie.

Ze hebben bij ons op stal een demo-avond gegeven, toen stond Morrie te ver weg helaas. Ik zou graag een expert erbij hebben om aan te geven hoe strak ze mogen en hoe hard ik ze mag oppompen.

Intapen die ik (nog) niet, wel met talkpoeder strooien.

Ik heb laatst de schoenen van van Rijs gezien en het aantrekken was met een zeer rustig paard dat goed voetjes gaf al zo'n gepruts en gepiel, dat ik er niet aan wilde beginnen, met trailerladen trapte dat paard beide voorschoenen kapot tegen de klep, dus die vielen voor mij al af.

Morrie is moeilijk met voeten geven en het is loodzwaar (over hoeven vijlen maar te zwijgen).
De marquis schoenen krijg ik goed aan en uit, hoe het straks met linksachter moet, weet ik niet, want die voet wil ie nog steeds niet goed geven..... Scheve mond

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:34

even een paar fotootjes:

de 1e keer:

Afbeelding
Afbeelding

de 3e of 4e keer:

Afbeelding

hieronder is goed te zien hoe Morrie maait met zijn voorbenen.....

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:46

ik weet wel wat het probleem met aftrappen is, dat had ie met ijzers ook namelijk:

het is rijtechnisch: hij is voor te traag weg met de voeten en neemt nogal ruime passen dus trapt ie aan.

Nu ben ik niet zo'n rijtechnisch wonder, en zijn die schoenen voor voor de wagen en al sik er niet op zit doet ie het stukken minder....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:58

Citaat:
Maar kun je hem dan niet gewoon voor de wagen zetten tijdens zijn inloop periode?


*uh* ik heb een half werktuig en geen kar Rolleyes schiet niet op dus.... ik wilde voor de winter (vorst bevoren bermen) de hoefschoenen hebben, dan komt Morrie tenminste nog eens buiten

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 18:15

die Smitjes zijn een heel stuk moeilijker aantrekken dan de marquisjes, daarom heb ik voor de laatste gekozen, Morrie heeft een hekel aan gefrut met z'n voeten en linksachter geeft ie nog helemaal niet, maar ik heb ook nog geen achterschoenen, dus dat scheelt weer!

Ik wacht nu tot Myra terug is van vakantie en ik er de zachte neopreen luchtkamers in kan laten zetten, want op deze manier krijgt ie een hekel aan de schoenen en komt ie nooit voor de kar!

Ik zadel nu al een poosje niet op omdat Morrie al een te dikke wintervacht heeft en rijd dus zonder zadel van en naar de wei, dan ben ik ook een uurtje onderweg en hij draaft ook zonder schoenen gewoon op straat tegenwoordig, maar z'n hoeven zien er niet uit

Ik moet nog ff een smid vangen voor de boerendag zondag..... Bloos!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 07:23

het duurt alleen al 10 minuten voor ik een voetje krijg........ dat is al niet z'n hobby!

Heb je een foto van die Dallmertjes? Ben wel benieuwd naar dat systeem, ik heb er nog nooit van gehoord, ken alleen Smit en Marquis en Old Mac

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 08:33

Morrie heeft er geen last van, ik deed ze aan de eerste keer en hij liep ermee weg alsof ie nooit anders gedaan heeft.

Pijn heeft ie niet, hij is ook wat pijn-ongevoelig moet ik erbij zeggen, maar ik heb ze hooguit een half uurtje aan gehad tot nu toe en er is nog niets stuk of opgezet, wel rood en warm....

Ik denk dat Morrie het maar belachelijke dingen vindt die hij niet nodig heeft, maar hij piept wel anders als ik hem zonder schoenen voor de kar knoop en hij moet over straat, dan slijten de hoeven echt veel te snel af.

En aangezien onder het zadel lopen niet z'n hobby is en voor de kar lopen wel, zal ie wel moeten, vrees ik,......

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 11:05

in galop trapt ie ze niet af, alleen in draf en dat is een rijtechnisch probleem, mede de oorzaak dat ik er de ijzers vanaf heb laten halen.....
Morrie is vóór te traag weg, komt vaker voor bij zulke zware paarden, loopt dus teveel op de voorhand

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 12:23

ik durf nog niet echt te vijlen zelf, niet aan de vorm..... ik kan bij 3 voeten de flares eraf vijlen, bij de 4e voet heb ik hulp nodig, die geeft ie nog niet.....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 15:56

Citaat:
Werd dit niet uitgelegd/voorgedaan toen je ze kocht?

de dames van Marquis hebben een demo avond gehouden bij mij op stal, maar toen stond Morrie te ver weg om hem als demo-model te gebruiken, helaas..... ik heb zelf de hoeven getekend en de goede maat (5) gehaald bij ze. Ze komen helaas niet voordoen hoe je ze aan moet trekken....

Die Wout Overbeke is toch geen hoefsmid, maar hoefverzorger? (scheelt 4 jaar opeleiding) Ik zou hem graag als smid hebben, maar ik wil er wel een erkend hoefsmid bij hebben..... en ik denk dat ik problemen krijg als ik een andere smid op stal laat komen dan de gebruikelijke 2 die er altijd lopen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 12:25

Citaat:
of via jou misschien te plaatsen


kan hoor, ik zal je m'n emailadres ff pb-en....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 18:37

Morrie heeft van Marquis maat 5 vóór (de grootste) en maat 4 achter....

Vandaag voor het eerst opgezadeld met schoenen aan, ik durfde nog niet echt de weg op, maar ben de polder in gegaan en Morrie schijnt nu eindelijk te snappen dat ie weer op de straat kan lopen

Nu de voeten opgedroogd zijn, heeft ie ook geen rode en warme hoefballen meer, helaas gaat het vanaf vrijdag weer regenen Huilen

hier komen de fotos van Antheman van de Dallmers:

Afbeelding

met schttige sokjes, ik zou ze in het gestreept nemen Cool
Afbeelding

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 07:22

Ik word al handiger met het aantrekken van de marquisjes!

Allen het afstellen en oppompen zal ik echt deskundig advies in moeten hebben, dan die Wout Overbeeke maar eens bellen *zucht*

Ik zit nog in de inloop-fase, ben pas op een half uur, omdat ik ze maar 2 x per week aantrek, de rest van de week werkt mijn paard nietof rij ik onder het zadel en moten z'n hoefballen weer bijkomen.
Ik zou blij zijn als de zachte neopreen luchtkamers erin gezet kunnen worden.

is er hier nog iemand die de luchtkamers van z'n Marquisjes door zachtere heeft laten vervangen?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 18:23

ik heb goede ervaringen met neopreen singels, Morrie verdraagt zelfs de zachtste leren singel (die van barefoot) niet en stoffen singels ook niet, alleen neopreen.

Ik heb ook stukken neopreen aan mijn zadel en tuig zitten, dus ik hoop dat het met die hoefschoenen ook goed gaat. Dat plastic wat er nu inzit vind ik erg hard en stug


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 79 bezoekers