Waarom doet ze dit toch?!?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Waarom doet ze dit toch?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:20

Heey!
wij hebben sinds ongeveer 1 maand 2 shetlanders.Olga en Pepper.Ze zijn harstikke lief en ik kan ook alles met ze doen.Ze bokken of bijten nooit

Nouja bijna nooit dan.Dit is mijn probleem:
Als ik met voer kom(dit doe ik 2x per dag me moeder doet het `s ochtends Knipoog )Maar zodra ik met een bak, emmer of een hand met voer komt keert Pepper met haar kont in mijn richting.Ze begint dan met bokken en ze houd niet meer op behalve na een tijdje(wat voor mij dan een eeuwig heid duurt)of als ze ergens van schrikt.Ik heb haar een paar keer zo`n harde trap/klap gegeven dan schrikt ze en loopt weg maar die dag erna doet ze het toch weer.Ik zou echt niet weten waarom ze dit zou doen.

Eerst dacht ik: heeft ze pijn?Maar ik raak haar niet aan als ik in de wei kom!Gister kwam ik in de wei en wou haar een worteltje geven omdat ik weer bang was dat ze het weer zou doen.Maar ipv het worteltje te pakken keert ze ze weer de kont naar me toe en begon weer te bokken.Ze trapte 2x tegen me benen aan en toen richte ze op me buik dus ik snel die emmer voor me buik doen en ze trapte recht tegen die emmer.De emmer spatte uit elkaar en toen schrok ze en rende weg.Ze doet dit altijd( dat bokken dan)En ik zou werkelijk neit weten waarom.

Als ik gewoon in de wei kom doet ze niets,ik kan aan haar kont komen,haar knuffelen.Ik kan echt alles doen!Ik weet niet wat ik nu moet doen,Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt Haha!

groetjes Miriam Knipoog

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:26

ik sou een sweep mee nemen, *mn letter "set" is stuk* en steeds een klap op dr kont geven! want dit mag niet. je kan ook samen met iemand anders doen....
hopen dat het na een paar dagen over is

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:26

echt raar dat pepper dat doet he! ik zal ze vanmiddag eten geven en kijke of ze het ook tegen mij doet! zal wel want et zal raar zijn dat ze het alleen tegen jou doet!

Roos deed dit eerst ook zoals je weet en gewoon een harde trap/schop of weet k et wat terug geven! en dat vol houden he niet zeggen van mis dus k straf haar niet! en dan maar hopen dat het over gaat!! ik heb ook geen idee wat het kan zijn!

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:27

ja,oke ik zal het proberen!Maar weet niemand een reden?

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:27

doet ze het trouwens niet tegen je moeder? aangezien je moeder haar elke ochtend voert?!

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:27

fancylover schreef:
echt raar dat pepper dat doet he! ik zal ze vanmiddag eten geven en kijke of ze het ook tegen mij doet! zal wel want et zal raar zijn dat ze het alleen tegen jou doet!

Roos deed dit eerst ook zoals je weet en gewoon een harde trap/schop of weet k et wat terug geven! en dat vol houden he niet zeggen van mis dus k straf haar niet! en dan maar hopen dat het over gaat!! ik heb ook geen idee wat het kan zijn!

ja Knipoog nja k von het gister wel grappig Haha! toen deed ze het niet! ook al had jij het voer Tong uitsteken ik ga dan wel ergens anders staan en we kijken wel wat ze doen!

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:28

fancylover schreef:
doet ze het trouwens niet tegen je moeder? aangezien je moeder haar elke ochtend voert?!

ja maar die gaat niet in de wei,ze gooit de wortels gewoon overh et hek heen.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:28

ja idd ga jij maar ff trampo springe ofzo Knipoog we kenne et altijd proberen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:28

Ik denk misschien een dominatie probleem? Want ze doet het alleen als je met voer komt?

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:29

ze doet het idd alleen als ik met voer kom.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:31

fancylover schreef:
doet ze het trouwens niet tegen je moeder? aangezien je moeder haar elke ochtend voert?!


Ja dat vraag ik me ook af, zo niet dan heb je waarschijnlijk geen indruk gemaakt met je klapjes, een zweep mee en een pets op dr kont.
en volhouden kan best een paar dagen of langer duren voordat ze door heeft6 dat dit gedrag niet kan.
Want als het puur alleen met eten is en niet met bv uit de weide halen om te poetsen ofzo. dan is een pas op de plaats voor deze pony de enige oplossing.

Het voer wat je geeft eet ze in 1 keer op?

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:34

ja ok maar zoals ik al zei me moeder hooit de wortels gewoon over het hek heen dus daaar heeft ze de kans niet.Ik heb er 2x echt zo`n harde trap gegeven en dna schrikt ze wel.Ook als ze net gebokt heb daarna dan doet ze weer heel liev,Maarja ik zal kijken hoe ze reageerd op Fancylover!Maar we spraken elkaar net op msn en misschien hebben we iets wat de oorzaak kan zijn.

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:35

Want misschien denken we dat het komt omdat ze jaloers is.Olga is echt mijn lieveling en mijn zusje doet meer met Pepper.Olga is heel leergierig en omdat zij gewoon meer kan en ik echt een soort band met haar heb doe ik meer met haar.Misschien is ze jaloers? dat ze denkt dat ik Olga alleen lief vind ofzo.Misschien moet ik iets meer met haar gaan doen dan ik met Olga doe.... ?

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:36

cissie schreef:
Ja dat vraag ik me ook af, zo niet dan heb je waarschijnlijk geen indruk gemaakt met je klapjes, een zweep mee en een pets op dr kont.
en volhouden kan best een paar dagen of langer duren voordat ze door heeft6 dat dit gedrag niet kan.
Want als het puur alleen met eten is en niet met bv uit de weide halen om te poetsen ofzo. dan is een pas op de plaats voor deze pony de enige oplossing.

Het voer wat je geeft eet ze in 1 keer op?

hoe bedoel je?ik snap je niet echt Haha! maarja ik moet eerst eten! daarna reageer ik wel weer.Doiedoie

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:39

dit mag idd niet ..
en misschien helpt het om haar gewoon is een kei harde klap geven met een zweep zodat ze het nooit meer vergeet en weet dat wat ze doet fout is
want dadelijk verwond ze je een keer en dan ben je verder van huis

zomaar
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:44

Paarden zullen onderling altijd vechten om eten (natuurlijk gedrag).
Waarschijnlijk een dominant shetlandertje... dit moet je dus zien te verbeteren.
Erg makkelijk gezegt, ik weet het maar dat is de eenigste oplossing.
Neem een zweep mee, of ga eens met emmer maar dan zonder voer het weiland in... en ga er zelfverzekerd in (voelen ze aan)

Zelf heb ik nooit dit probleem gehad, wel is het zo dat ik (nu ze in het land staat) na het rijden altijd wat geef.
Ze staat dan los voor het hek (kan daar erg makkelijk) en moet daar dan ook blijven zodat ik het eten voor haar kan gaan halen.
Als ik ermee aan kom moet ze halt houden totdat ik het een stukje verderop heb neergezet, pas als ik zeg "kom maar" mag ze komen... niet eerder dus.

Deze oefening is voor jouw denk ik nog ver gezocht maar misschien brengt het je op een idee.
En vergeet niet: ga altijd zelfverzekerd het weiland in, loop rechtop.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:46

Miri schreef:
Want misschien denken we dat het komt omdat ze jaloers is.Olga is echt mijn lieveling en mijn zusje doet meer met Pepper.Olga is heel leergierig en omdat zij gewoon meer kan en ik echt een soort band met haar heb doe ik meer met haar.Misschien is ze jaloers? dat ze denkt dat ik Olga alleen lief vind ofzo.Misschien moet ik iets meer met haar gaan doen dan ik met Olga doe.... ?


Ik neem aan dat Pepper de pony is die trapt met eten geven?
Jaloezie kan idd een reden zijn, als je meer dan 1 pony hebt moet je altijd je aandacht verdelen (hoe zijn de pony's? en kennen ze elkaar al lang?).

Wat ik bedoelde met het voer wel of niet in 1 keer op hebben was, als de oorzaak pijn zou zijn kan ze pijn/last hebben met eten en dan bestaat de mogelijkheid dat ze eten gaat associeeren met pijn, dat kan deze reactie tot gevolg hebben, dan moet je het zien als een kreet om hulp, maar volgens mij heeft het daar niks mee te maken.

Je kan idd kijken hoe de pony reageert op fancylover, hoe reageert de pony op het meisje die wel meer met haar doet?

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:56

pepper en olga zijn allebei 5 en zijn al vanaf veulen bij elkaar dus ze kennen elkaar door en door! pepper is wel de baas over olga (geloof k)

ze eet wel iets langzamer (geloof dat miri dat zei) maar ja k weet niet of het daar aan ligt!

dus k ga vanaaf maar es kijke Knipoog haha zal mij benieuwe! en Linda (andere meisje) voert ze niet dat doet miri dus weet nie hoe ze op haar reageerd!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:57

k heb trouwens het idee dat ze denken dat ze een tikje krijgt als ze dat doet! maar dat gebeurt dus helemaalniet! neej ze krijgt een 10x hardere schop terug!

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 13:08

Ja idd Fancylover.Maar Olga is de baas over Pepper Knipoog maar als er een andere pony komt is Olga al gauw vriendjes en wil Pepper het "uitvechten"
Mijn zusje (Noppeslover)Die doet altijd alles met Pepper maar die doet er niet zo heel veel mee.Soms loop ik met Olga en Fancylover met Pepper( wij zijn buurmeisjes dus dat gaat makkelijk Knipoog )of HeidiLOVER loope met Pepper en ik met Olga.Ze vind paarden wel leuk...Maar voetbal is ook leuk!En vriendinnen ook!en computeren ook!
Maarja dat kan ik haar niet kwalijk nemen
Daarom doe ik en nouja mijn vriendinnen die helpen dan er wat mee.
Maaar ik voer ze altijd.En idd ze eet wat langzamer ze kauwt ook heel veel.Meestal gaat ze rondjes lopen na een hap bix.Maar ik weet niet hoe dat komt.Miss iets aant gebit?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:13

Dat denk jij dat ie 10 keer harder aan komt, in werkelijkheid dat natuurlijk niet zo.

Je moet weten waar je een paard moet schoppen om enigzins indruk te maken, gewoon lukrak en schop terug verkopen slaat nergens op, paardenhoeven komen daarnaast met een hoger snelheid en kracht aan dan een schoen/klomp van ons, het is niet de kracht/hardheid van de schop die indruk maakt maar de snelheid van actie reactie, met een zweep in de hand kun je de trap als aanzien komen en gelijk reageren, je hoeft echt niet hard te slaan (dat is imo mishandeling), de TIMING is het belangrijkste.

Schopt Pepper, Olga niet als ze voer krijgen (of dreigen)? echt alleen Miri?

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 13:15

Olga schopt Pepper weg.En Pepper schopt weer naar mij Haha! maar Olga is dus de baas over Pepper.Ja ik weet het,het is allemaal heel vaag Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:19

Daarnaast is duidelijkheid als je met zoveel man die ponys verzorgt belangrijk, je moet met lkaar afspreken hoe er gereageerd wordt als Pepper trapt of dreigt te trapen, als de ene dit doet en een andere weer iets anders en de 3e doet niks dan duurt het veel langer voordat de pony door heeft dat dit niet kan.

Apart voeren lijkt me een ook een optie, zodat Pepper in alle rust zn emmer kan opeten, in het begin is dit onwennig en gaat hij werllicht mer draaien en lopen maar hij zal snel doorhebben dat niemand anders zijn voer af kan pakken (dat hoeft nu niet te gebeuren, maar dat gevoel kan hij wel hebben)en dat hij op zn eigen tempo kan eten.
Ze moeten elkaar wel kunnen zien, anders maak je er 1 groot stress moment van.

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:21

Misser schreef:
Ik denk misschien een dominatie probleem? Want ze doet het alleen als je met voer komt?


Dat denk ik ook in combinatie met voedernijd.

Mellow

Berichten: 6469
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:33

mischien is ze vroeger gelokt met snoepjes enz. om te komen en heeft ze nu zoiets van ik kom niet?

ik weet niet of jij de enige eigenaar bent en hoe lang je ze al hebt.

en anders moet je haar een keer duidelijk maken wie de baas is, als ze trapt stem verheffen en een flinke tik op de kont, ze heeft zoals ze nu doet geen gezag voor je.