24/7 weidegang, wel/niet bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

24/7 weidegang, wel/niet bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:43

Met de zoekfunctie heb ik niet veel kunnen vinden en ik zit toch een beetje te dubben vandaar dit topic.

Mijn paard staat sinds mei 24/7 buiten en aangezien ze toch wat aan de dikke kant was heb ik niets bijgevoerd en alleen een mineralenblok in de wei opgehangen.

Inmiddels is het gras kort en is ze behoorlijk afgevallen. Ze zal nu ongeveer nog een kleine maand buiten staan. Ik weet dat het gras aan het einde van de zomer weer een groeispurt maakt en net zo gevaarlijk kan zijn als voorjaarsgras.

Moet ik nou wel of niet bijvoeren en zo ja, wat en hoeveel?
Hoe doen jullie dit?

Oh ja, mijn paard werkt nauwelijks (blessure)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:45

In tegenstelling tot het paard in het andere topic, is de mijne nu dus niet meer te dik.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:51

Als je iets bij zou willen voeren zou ik hooi nemen, dit omdat ze niet echt aan het werk is.
En als ze echt te mager zou worden kun je denken aan een beetje biks, slobber of muesli.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:55

De vraag is eigenlijk of het nodig is.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:57

Ja want in het gras zit nu niet zoveel meer als eerst.
Ik voer de haffies 1/4 biks en de d en e pony 3/4 en mijn lusi 1/2 beetje afhankelijk dus van je paard en zijn werk. Ze krijgen gewoon basisbrok.
Als ze bij de stal staan staat daar altijd hooi om te knabbelen.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:58

Mijn paard staat ook 24/7 op de wei, doet nu niets ivm een blessure en ik vind ook dat ze veel is afgevallen de laatste tijd. Lijkt lekker veel op die van jou dus Knipoog. Ook vind ik dat er te weinig gras in haar wei staat, daarom krijgt ze nu 1,5 kilo brok per dag en een halve kilo slobber waar haar biotine doorheen moet.
En ze krijgt van mij ook 2 à 3 plakken hooi per dag. Als ze nog meer af gaat vallen, dan ga ik haar geleidelijk aan weer wat meer brok en hooi bijvoeren.

Dus ja, dat zou ik doen Knipoog. Succes!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:09

Ik voer zelf een vitaminensuplement bij met een handje meusli. Ze staat op het moment helemaal stil, en loopt dus alleen te eten in de wei, voor de energie heeft ze het dus niet nodig. Maar er zitten maar erg weinig vitaminen ed in het gras en aangezien die van mij gevoelig is voor bloedarmoede voer ik bij.

cow_girl

Berichten: 435
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:27

Die van mij staat de hele dag in de wei en word om de zoveel tijd in een andere wei gezet. Ze krijgt niks bijgevoerd. Maar ze valt dan ook niet af en komt niks bij.

Gaat al jaren goed.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 19:45

cow_girl schreef:
. Maar ze valt dan ook niet af en komt niks bij.

Gaat al jaren goed.


Umm, ze ademt nog wel? Haha!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:42

Voeren doe je naar de conditie van het paard, dus kijk naar het paard of het wat nodig heeft. Glanst hij, kijkt hij fris de wereld in of is een doffe vacht, wat plukkerig, sloom, etc.
Bepaal naar aanleiding daarvan of je iets bij moet voeren, voor "mager" (je kunt de ribben net zien) voer je hooi bij, voor glans, sloom etc. ga je richting krachtvoer en/of vitamines. Als de wei aan de kale kant is kun je ook af en toe wat gekookt lijnzaad voeren, is goed tegen zandkoliek en bovendien erg goed voor de vacht.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:01

Mijn verzorgpony's staan ook 24/7 in de wei, en als ze de ene wei aardig leeg is, worden ze in de andere gezet, zodat die andere weer kan aangroeien... En ze krijgen ook meestal nog hooi bijgevoerd, en de Fjord word bereden en staat voor de kar, die krijgt meestal dan nog extra muesli/melange en ook wel slobber!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:03

Ik heb m'n hele kamer overhoop gehaald,maar kan het boekje niet meer vinden...dat krijg je na járen sloddervossen.
Mocht het toch nog boven water komen,laat ik het effe weten.
Je kunt ook nog eens kijken op de site van Havens.

http://www.paardenvoeders.nl

Ze hebben me toen eens een online-voedingsadvies gegeven,had er wel wat aan.
Ik ben van mening dat je je paard wel moet bijvoeren,maar niet te veel.
Anyway,mijn verhaal is bij je bekend.

Succes met je paard verder,als je nog wat wilt weten,hoor ik het wel!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:07

Ik zou alleen brok voeren als je paard werkt.
Van brok worden paarden ook niet dik maar ze krijgen er wel energie van.
Ik zou hooi voeren en als het kan kuilgras dat heeft een hogere voedingswaarde.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:06

Die van ons worden ook bijgevoerd. Ofir doet wel aardig wat, maar heeft aanleg om dik te worden dus die krijgt elke dag een kwart schep biks en een handje structuurmix van Equiral. Rival doet wat minder, maar heeft het wel nodig. Ze krijgt ook aardig wat selenium over haar voer, en anders eet ze het niet op Ze krijgt een halve schep biks en een kwart structuurmix. Ze krijgen wel gewoon onderhoudsbrok, geen prestatiebrok.