Hoe doen jullie dat met bijrijders??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Hoe doen jullie dat met bijrijders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 14:55

Hoi,
ik heb nu sinds een jaar een berijdster waar ik erg tevreden over ben, maar ik vraag me eigenlijk af stel dat er iets gebeurd.
Nou bedoel ik niet met het paard maar met de bijrijdster.
Als ze er bijv. afvalt, haar arm breekt, een trap krijgt ed.
Hoe zit dat dan?
Ben ik daar verantwoordelijk voor?
Kunnen haar ouders mij dan aansprakelijk stellen?
Nogmaals, ik ben harstikke blij met haar maar zit natuurlijk niet op aanlkachten en zo te wachten.
Reden waarom ik dit ineens wil weten is dat ze met turnen is gevallen en 3 tanden eruit heeft, nu willen ze de vereniging aansprakelijk stellen.
Nu is het dus met turnen gebeurd, maar stel dat ze van mijn paard gevallen was?
Hoe doen jullie het?
Laatst bijgewerkt door Rivjenn op 03-04-02 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 14:57

Je bent toch WA-verzekerd? Als het goed is, dekken die de kosten....

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:15

Ik zou het toch even navragen bij je verzekering. Dat verschilt namelijk per verzekeringsmaatschappij. Of maak een afspraak met haar ouders (op papier), dat jij niet aansprakelijk bent.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:19

Ik zou er van uit gaan dat jij aansprakelijk bent.

Ik ben namelijk door mijn verzorgpaard in mijn maag getrapt en moest 5 dagen in het ziekenhuis liggen. Toen de ambulance kwam was er ook politie bij, of ik een aanklacht tegen de eigenaar wilde indienen. Niet gedaan uiteraard, maar vorige week kwam er een brief van mijn ziektekosten verzekering met de vraag van wie het paard was, zodat ze de schade konden verhalen. Gebeld, en met veel moeite betaald mijn verzekering het zelf, maar als ik dat niet had gedaan was het dus naar de verzekering van de eigenaar gegaan. Check dus even of je goed verzekerd bent..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:53

Erg eye-openend topic dit...ik ben namelijk eens op mijn voet getrapt door mijn toenmalig verzorgpaard, en ben dus ook naar de ehbo geweest, zwaar gekneusd, verband, krukken, en tetanusprik. Maar ons werd helemaal niet gevraagd naar de eigenaar van het paard of wat dan ook. Ik had overigens ook gewoon geprobeerd of ik het niet zelf kon betalen, omdat het niet de schuld van het paard noch de eigenaresse was, maar toch.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:58

XoNo schreef:
Ik had overigens ook gewoon geprobeerd of ik het niet zelf kon betalen, omdat het niet de schuld van het paard noch de eigenaresse was, maar toch.


Idd, dat was bij mij ook de reden. Maar het is wel fijn te weten dat je eventueel aansprakelijk gesteld kan worden.. Vandaar dat ik nu extra goed verzekerd ben! Lachen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 16:36

Zou een getekende verklaring dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden dan wel rechtsgeldig zijn? Ik vraag me dat toch af.

Een tijd geleden had ik een verzorgstertje naast mijn dochter op de pony fietsen, pony stapte opzij en zij viel. Haar fiets was stuk. Ik had mijn WA-verzekering ingelicht maar die betaalde niet omdat de fiets apart verzekerd was en de claim volgens hen naar de andere verzekering moest. Dat is natuurlijk wel weer een beetje anders dan iemand die van jouw paard valt maar volgens mij is het best onduidelijk hoe het allemaal geregeld is.

Ik zou in elk geval graag willen weten in hoeverre de eigenaar aansprakelijk is.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 16:44

En daarop inhakend; hoe zit het dan met de bordjes "Paardrijden voor eigen risico" ofzo die je op bijna alle maneges ziet? Zijn die wel rechtsgeldig?
Dit is inderdaad een erg Eye-opened topic. Ik denk dat ik ook m'n verzekering nog maar eens na ga.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 16:53

Ik heb laatst bij zo'n consumentenprogramma hier iets over gehoord. Over dat bordje 'de manege is niet aansprakelijk..../ paardrijden op eigen risico'. Zolang de manege de gebruikelijke veiligheidsnormen in acht houden geld dat wel maar het is een ruim begrip. wanneer de manege ook maar iets te verwijten valt kun je ze aansprakelijk stellen en geld dat bordje niet. Maar je begrijpt dat dat een jarenlang touwtrekken kan opleveren, welles/niettes.

Groetjes en een hoefje van Gamble

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:02

het is zo dat een manege niet kan zeggen dat het paardrijden voor eigen risico is omdat het bij hun bedrijf hoort en hun dus aansprakelijk zijn voor alles wordt er op hun bedrijf gebeurd volgens mij kan dat niet want wij hadden ook een lesgever en die zij had geen diploma en zij dus dat rijden voor eigen risico was omdat zij er niet voor verzekerd is maar dat soort dingen kunnen dus niet!!!

I kdenk wel dat jij aansprakelijk bent omdat het om burgers gaat en bij een manege gaat het om burger tegen een bedrijf en dat ligt ook weer anders ik denk dat je gewoon de verzekering moet bellen en vragen hoe het zit om dat de schade eigenlijk wordt toegebracht door een derde namelijk je paard en dan weet ik niet hoe dat zit!! Ik snap het zelf eigenlijk ook niet meer Haha!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:16

ik vind het persoonlijk nogal raar om bv de eigenaar van je verzorgpaard aansprakelijk te stellen als je er bv afvalt en je been breekt. dat is toch gewoon een risico van paardrijden, en niet de schuld van de eigenaar?

hooguit als je er voor het eerst opzit en het paard je er gemeen afbokt terwijl de eigenaar zei dat he zo'n braaf paardje was..

maar in het algemeen zou ik het raar vinden om hier de eigenaar schuldt van te geven.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:19

Tja, Grassie, dat ben ik het wel met je eens. Maar het zal je maar gebeuren als eigenaar... Voor je het weet zit je aan een miljoenenclaim.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:32

het hangt van de verzekering af.
maar ik heb meteen in het begin gezegt en ga het binnenkort ook op papier zetten, als er wat gebeurt voor eigen risico.

Ik ben dus ook een keer getrapt door een manegepaard, maar ik heb er verder niks van gehoord. Het werd betaald door mijn verzekering.
Het enige vervelende vond ik wel dat ze van stal niet eens even vroegen hoe het met me ging.
of een bosje bloemen ofzo.
Dat vond ik wel erg jammer.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 18:07

Tja, er komt dus eigenlijk wel meer bijkijken als je een bijrijdster hebt.
Ik persoonlijk vind het ook raar als ze van mijn paard afvalt en ze mij aanklaagt.
Zelf zou ik dat ook niet doen, het is toch je hobby.
Maar ja, wettelijk gezien ligt dat waarschijnlijk wel anders...
Toch eens om de tafel gaan zitten denk ik, maar in hoeverre is een zelf opgesteld contract rechtsgeldig?
Ja, verzekerd ben ik wel, hun natuurlijk ook, maar een miljoenenclaim...
Lijkt me niet echt prettig...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 20:06

Hier heb ik het van de week toevallig ook met mijn bijrijdster over gehad. Wij wisten eigenlijk ook allebei niet hoe het officieel is. Waar we het zelf wel over eens waren is dat ze er vrijwillig op stapt, en als ze er af valt het mijn probleem niet was. Zij neemt ook zelf de beslissing zonder cap te rijden, moet ze ook zelf weten. Ze is meerderjarig.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Hoe doen jullie het met bijrijders? Update!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 12:56

Ik heb de verzekering gebeld, het zit zo;
als mijn bijrijdster schade maakt met mijn paard kan ze dat verhalen op mijn Wa verzekering.
Als zij haar been breekt of id. ook.
Behalve als aantoonbaar is dat het haar eigen schuld was(moeilijk aantoonbaar vaak) of dat het veroorzaakt werd door bijv. een auto of hond, dan zijn die mensen weer aansprakelijk.
Verder zijn wij goed verzekerd dus verder geen probleem.
Wel kan het handig zijn voor de bijrijdster om een ongevallenverzekering af te sluiten, die keren altijd uit, ongeacht de situatie of wie zijn schuld het is.
MAAR LET OP!!
Vraag jij geld aan diegene die op jou paard rijdt(dus verhuren, verleasen)
ben jij als eigenaar niet verzekerd!
Je word dan gezien als bedrijf en je bent dus niet bedrijfsmatig verzekerd.
Dit kan dus hele vervelende gevolgen hebben als er wat gebeurd...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:01

Hhhhhmmm inderdaad nogal eye-opening.
Ik heb zelf 2 bijrijdsters en was er altijd van uitgegaan dat mocht er iets gebeuren zij dat dus zelf moeten verhalen bij hun verzekering. Dan bedoel ik dus ev. medische kosten..
Van mij moeten ze verplicht met cap rijden en ook verplicht altijd een mob. telefoon meenemen. Als er wat met de pony gebeurd is het mijn pakkie aan natuurlijk.
Mijn bijrijdsters rijden trouwens gratis..

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:10

Als ik van een paard val wat van een ander is of van de manege dan ga ik ze niet aansprakelijk stellen Verward
Dan ga ik gewoon naar de dokter mocht ik wat mankeren en nix aan de hand Verward
Zo heb ik het tot nu toe altijd gedaan, maar er kunnen natuurlijk altijd mensen zijn die hierom moeilijk gaan doen...

Maar het kan raar gaan met verzekeringen, ik was voor mijn brommer wa verzekerd, ongeluk gehad, maar aangezien ik achterop zat vergoede die verzekering alles, smartegeld etc, als ik zelf had gereden had ik nix gehad van de verzekering.....

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 13:25

Ja, ik zou ook niet zo snel iemand aanklagen, maar zij kan dus ook schade aanrichten met mijn paard, dat moet mijn verzekering dus betalen.
In de meeste gevallen zul je denk ik niet zo gauw aansprakelijk gesteld worden, maar stel ze komt in een rolstoel dan kan ik(mijn verzekering) dat dus betalen.
Ik zou zelf dan ook de eigenaar van het paard aansprakelijk stellen denk ik, gewoon voor de kosten voor alle medische behandelingen en een soort van smartegeld.
Ook al ga je vrijwillig op het paard zitten, de eigenaar blijft aansprakelijk.
Zelfs als iemand bij jou het weiland in zou gaan en op jou paard zou gaan zitten en er af valt.
Om dat te voorkomen kan het raadzaam zijn om een bordje verboden toegang bij je weiland te hangen.
De wet zit best raar in elkaar dus wees voorbereid...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:38

Een ding geldt altijd de eigenaar blijdt altijd verantwoordelijk voor zijn eigen paard. Dus ik ben verantwoordelijk voor alles wat hij aanricht.

Ik merk dus nu weer dat iedere verzekeringsmaatschappij het weer anders behandeld. Kijk dit per geval en zorg dat ze ruiters een ruiterbewijs hebben hier zit namelijk ook een verzekering op.

Ik laat mijn paard niet van het terrein gaan zonder dat ik erbij ben. Ik neem puur het risico gewoon niet. Vooral omdat hij buiten niet echt 100% te vertrouwen is Haha! .

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:58

ik denk niet dat je het echt moet zien als : je klaagt de eigenaar van het paard aan en start daarmee een soort hetze. Ik heb ook wel eens een ongelukje gehad, en het gewoon iets wat de verzekeringen onderlingen met elkaar uitvechten. Mijn verzekering vroeg er ook naar of het mijn paard was of van een ander. Het enige wat eventueel lastig zou kunnen zijn is een eigen risico (dus van de eigenaar, als zijn verzekering gaat betalen), als je geen scheve gezichten wil kweken kan je voostellen dat jij die kosten voor je rekening neemt. Alhoewel ik mijn eigenaar er nooit over gehoord heb

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:04

carola schreef:
En daarop inhakend; hoe zit het dan met de bordjes "Paardrijden voor eigen risico" ofzo die je op bijna alle maneges ziet? Zijn die wel rechtsgeldig?
Dit is inderdaad een erg Eye-opened topic. Ik denk dat ik ook m'n verzekering nog maar eens na ga.


De manege zelf is idd niet verantwoordelijk voor schade die jij oploopt door een val van een paard, ECHTER de op dat moment lesgevende instructeur wel.
Vandaar dat de meeste bedrijven dus liever gediplomeerde instructeurs in de bak hebben staan, die weten waar ze mee bezig zijn.

Helaas hebben de instructeurs het ook maar te doen met wat voor handen is en soms kunnen daar ongevallen uit voortkomen. De instructeur kan dan op zijn beurt weer een claim leggen bij de manege die voor beter materiaal had moeten zorgen.

Echter: ik ben van mening dat paardrijden een risicovolle hobby is en iedereen zelf kan inzien (op de ukkies na) dat de carière in de knollen niet geheel zonder schade zal verlopen.
T blijft een dier en geen machine en daar moet je me om leren gaan, en dat gaat met letterlijk vallen en opstaan.

Viv

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 17:03

Vippie schreef:

Echter: ik ben van mening dat paardrijden een risicovolle hobby is en iedereen zelf kan inzien (op de ukkies na) dat de carière in de knollen niet geheel zonder schade zal verlopen.
T blijft een dier en geen machine en daar moet je me om leren gaan, en dat gaat met letterlijk vallen en opstaan.

Viv

Vippie, ik ben het helemaal met je eens maar als er wat gebeurd is reageren mensen toch vaak anders.

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:09

Ik heb net een EHBO- cursus gedaan en daar werd ook een stukje recht in behandeld.

Als ik het goed heb:
De manege is verantwoordelijk voor zijn paarden. De instructeur die les geeft is in dienst van de manege, dus de verantwoordelijkheid ligt bij de manegehouder. Die moet zijn zaakjes goed geregeld hebben en niet voor nalatigheid aansprakelijk gesteld kunnen worden. Dit betekend dat hij moet zorgen dat al het materiaal in orde is en dat zijn instructeurs gediplomeerd zijn.

Als een cap verplicht is en deze wordt alsnog niet gedragen door de berijder in de les en deze doet dit na herhaaldelijk aandringen nog niet en er gebeurt wat, dan is de manegehouder niet aansprakelijk. Hij moet dan wel aankunnen tonen dat hij alles goed geregeld heeft en hij MOET aankunnen tonen dat hij herhaaldelijk aangedrongen heeft dat de cap verplicht is. (Dit moet het liefts zwart -op-wit staan, bijv. door een brief oid)

Pas dan wordt aangetoond dat de manegehouder niet aansprakelijk is en niet van nalatigheid beschuldigd kan worden. Dan ligt "de schuld" bij de berijder zelf.

Het is weer een ander verhaal als je op je eigen paard op het terrein van de manege rijdt.

Die EHBO was best wel zinnig *LOL*

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:29

Ik heb met de eigenaresse van Nico eigenlijk niks afgesproken.

Maar als ik eraf lazer en mn arm/been breek, dan is dat toch mn eigen schuld?!
Als Nico steigert (doet ie niet, maargoed Haha! ) en ik val eraf, tuurlijk kan ik ook niks aan doen, maar de eigenaar evenmin!

Ik vind dat je moeilijk de eigenaar daar voor aansprakelijk kan stellen!

maargoed, das mijn mening....