Elke avond les op pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Elke avond les op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:43

Ik sta met mijn paarden al ruim een jaar op een super pensionstal. Nou zijn er vorige week ineens 15 pensionklanten met paarden bij gekomen. Heel gezellig.
Maar nou komt het probleem: het is een instructrice met een hele groep mensen die allemaal les hebben van haar. Verder is het haar hele broodwinning om les te geven en paarden te trainen van andere mensen. Maar nu heeft ze bedacht dat ze elke avond van ongeveer 18-22 uur lessen wil inplannen! (Ook voor mensen van buitenaf). Dat betekend dus dat ik nooit meer relaxed zou kunnen rijden of een sprongetje kan maken. Die hele groep zijn westernruiters (begrijp me goed: ik heb helemaal niks tegen westernruiters!!!!), waaraan je niet kan zien of ze hard/zacht/links/rechts gaan of een stop/sliding of spin gaan maken. Mijn paarden zijn inmiddels al redelijk over de flos met rijden. Ik kan en mag er gewoon tussendoor rijden, maar iemand die les heeft heeft wel voorrang vind ik, dus je rijdt toch anders dan wanneer er geen lessen zijn.
Helaas hebben we ook alleen maar een binnenbak, dus ik kan ook niet eens lekker in de buitenbak gaan rijden als het druk is. En elke dag het bos in daar wordt mijn paard ook niet wedstrijdklaar van.
(Helaas is dit niet de enige ergernis, maar anders wordt het verhaal zo lang).

Ik vraag me nu af wat er voor voordeel is aan het staan op een pensionstal boven een manege als er toch elke avond lessen zijn Verward .

Mijn vraag is nu: wat zouden jullie doen? Toch eens gaan kijken naar een andere stal of me aanpassen aan deze mansen en me eigenlijk toch blijven ergeren? Eigenlijk wil ik hier helemaal niet weg. Mijn paarden staan er super, elke dag op de wei, goede verzorging.
We hebben gister al met de eigenaar en die instructrice overleg gehad, maar eigenlijk komen we er zo niet uit.
En wie staat er op een pansionstal waar er ook elke avond de hele avond en op zaterdags lessen zijn? En wat vind je daar dan van?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:14

Het lijkt mij dat elke pensionklant evenveel recht heeft op goed gebruik van de bak. Daar moeten toch afspraken over te maken zijn?

Wat me wel even ontgaat is het probleem dat het hier om westernruiters gaat Verward Ik bedoel, als dit om een groep dressuurruiters zou gaan zou het probleem toch even groot zijn? Ook dressuurruiters maken tempowisselingen, houden weleens halt en gaan van de hoefslag af toch? Bovendien: er is meer in het leven van een westernruiter dan het maken van slidingstops en spins hoor
Of je nou engels, western of ondersteboven rijdt het is allemaal een kwestie van uit je doppies kijken, afspraken maken en rekening houden met elkaar.
Wij staan als westernruiters op een engelse manege, waar 's-avonds weliswaar amper lessen zijn maar waar het toch soms best druk in de bak is. Geen enkel probleem hoor, over en weer niet.
De enige ergernisjes die er weleens zijn: kinders die met 2 of 3 naast elkaar al kleppend uitstappen (en nergens op letten), ongebruikt (dus niet opgeruimd) springmateriaal in de bak (erg onhandig als het flink vol is) en dat soort dingetjes. Maar da's ook best op te lossen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:18

Op mijn vorige stal was dit ook het geval. Eerst was het ook een manege waardoor veel lessen. Ze hebben de manege toen gestopt en zijn alleen met de pensionpaarden verdergegaan. Maar aangezien het een steunpunt van emile voest is werden er heel veel freestyle lessen gegeven en werd de helft van de bak afgezet. Of te wel je kon prutsen in een 20x 20 bak op een bodem die verrot was door de vele sliding stops die er gemaakt werden omdat niet iedereen even fijn gevoel de freestyle methode toepast.
Ik had het er heel lang naar mijn zin, maar op een gegeven moment telt alles bij elkaar op en dan erger je je nog alleen maar.
Ik ben toen verhuisd.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:21

persoonlijk vindt ik het behoorlijk asociaal dat madam ff de hele avond volpland, ze heeft rekening te houden met de mensen die er al staan/stonden en die geen les willen of geen western rijden.
Prima dat het haar broodwinning is maar dan had ze een eigen toko moeten beginnen en niet met dr lesklanten op een pensionstal moeten gaan staan.
pensioneigenaar ziet natuurlijk een lekker gevulde portomonai dus die zal niet zo snel tegenspreken vrees ik...
Moeilijk geval, maar zou zeker uitkijken naar wat anders voor de gemoederen te hoog op gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:21

Hier was ik al bang voor: ik heb echt helemaal niks tegen westernruiters!!
Mijn probleem is alleen dat ik niet aan een westernruiter kan zien waar hij heen gaat, terwijl een engelse ruiter stelling en buiging heeft in de richting waar hij heen gaat (normaal gesproken Schijnheilig ).
Natuurlijk heeft iedereen evenveel recht op gebruik van de bak. Maar als deze instructrice op piekuren 's avonds mensen van buitenaf in onze binnenbak las gaat staan geven, dan vind ik dat ik meer recht heb om in deze bak te rijden dan die andere mensen. En zeker als er al 4 of 5 mensen aan het rijden zijn.
Ik weet ook wel dat het leven en rijden van een westernruiter niet alleen maar bestaat uit slindings en stops en spins, maar tijdens deze lessen is dit wel wat er de hele tijd geoefend wordt.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:23

wat belachelijk, zij komt daar net aankakken en wil gelijk de bak opeisen (zo zie ik dat).
heeft de stalhouder hier niks van gezegd?

jammer dat dat dan zonder enig overleg zou gaan.
ik zou wel met de desbetreffende persoon en de stalhouder gaan praten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:26

1 avondje in de week zou wel te overzien zijn, maar alle dagen vind ik waardeloos. Ik zou een goed gesprek aangaan en als dat niet werkt op zoek gaan naar een andere stal.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:31

Ik vind niet dat je in de verdediging hoeft te gaan tegenover westernruiters. Je hebt in je eerste berichtje al aangegeven dat je niks tegen westernruiters hebt, als mensen daarover heen lezen is dat hun probleem.

Ik vind dat je zeker eisen mag stellen tegenover je pensionhouder. Jij betaald tenslotte geld voor het gebruik maken van zijn faciliteiten. Als er geen mogelijkheid meer is dan moet hij minder geld gaan vragen of zorgen dat jij wel van zijn faciliteiten gebruik kan maken.. Ik zou maar eens apart met hem overleggen ipv met haar erbij.. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:31

Gisteravond heb ik met een mede-zich-ergerende-pensionklant al een gesprek gehad met die eigenaar en die instructrice. Ze wilde dan proberen om op de woensdagavond niet tussen 19-21 uur les te geven, maar de andere avonden kon ze echt niet vrij houden. Het is immers haar werk en inkomen zegt ze dan. Er komt nu een schema met de lestijden van haar en dan moeten wij maar kijken wanneer we gaan rijden. Boos!
Ik ga zaterdag eens op een andere stal kijken en ben intussen ook andere adreseen aan het zoeken.
Maar eigenlijk wil ik hier niet weg, want mijn paarden staan er echt supergoed. Maar die domme instructrice verpest het gewoon.
Met mijn zijn er nog 2 andere pensionklanten die wrs weg willen en 1 is er al opgestapt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:31

Of het nou westernruiters of dressuurruiters zijn, dat maakt toch niet uit, het blijft irritant.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:32

Ikzelf ben nieteens in staat om dwars door een les te rijden (kan niet concentreren, heel vervelend) dus ik zou weggaan. Wel een beetje rare situatie, dit zomaar door je strot te douwen zonder verder overleg, vind ik.
Je woont in Waalre zie ik, volgens mij is de grond (zandgrond ipv. klei zoals hier in de randstad) geschikt om paarden het hele jaar door buiten te laten staan, dus er zullen vast wel leuke(re) andere pensionstallen in de buurt zijn toch? Die ook je paard het hele jaar buiten zetten?

Ik heb héél kort op een manege gestaan waar je maar tot 18.30 mocht rijden, ik was daar gauw weg, want het is niet te doen op de lange termijn!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:44

Tessya schreef:
Ze wilde dan proberen om op de woensdagavond niet tussen 19-21 uur les te geven, maar de andere avonden kon ze echt niet vrij houden. Het is immers haar werk en inkomen zegt ze dan. Er komt nu een schema met de lestijden van haar en dan moeten wij maar kijken wanneer we gaan rijden. Boos! ------
Met mijn zijn er nog 2 andere pensionklanten die wrs weg willen en 1 is er al opgestapt.

TJa en als haar pensionklanten weggaan omdit euvel, kan ze dat opvangen met die lessen?
Wat Vippie zegt het is wel belachelijk, ze had jullie allicht een overgangsperiode kunnen bieden.
En daarbij ben jij nu haast verplicht gesteld om voor deze tijd je paard te rijden als je wilt rijden.
Ik zou er zeker niet blij mee zijn aangezien ik meestal pas rond 19.00uur op stal aankom. En moet overdag gewoon werken.
Uit jullie overleg is niet veel voor jullie uitgekomen, jammer.
Maar als je meerdere ergenissen hebt, zou ik toch gaan kijken of het nut heeft om van stal te veranderen, zeker als er geen vooruitzicht komt dat dit anders opgelost kan worden.
Bij ons is meestal alleen de dinsdagavond vol met lessen van pensionklanten, en de anderen zitten wat verdeeld over de week, maar dan heeft altijd maar 1 persoon les dus als je een beetje oplet kun je er gewoon tussen rijden. En als er al een 4 of 5 mensen aan eht rijden zijn wachten mensen vaak bij ons op stal tot iemand bijna klaar is met rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:44

Belachelijk, als ze je daar niet tegenmoet komen zou ik echt pleite zijn. Een avondje in een les rijden ok, maar elke dag, mij niet gezien. Zeker als er geen buitenbak is. Als je dat zou willen stond je wel op een manege, toch?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:49

Tessya schreef:
Hier was ik al bang voor: ik heb echt helemaal niks tegen westernruiters!!

**Maar zo bedoelde ik het ook helemaal niet hoor. Ik bedoel dat je ws. een net zo groot probleem zou hebben als dit om een groep dressuurruiters+instructrice zou gaan.

Mijn probleem is alleen dat ik niet aan een westernruiter kan zien waar hij heen gaat, terwijl een engelse ruiter stelling en buiging heeft in de richting waar hij heen gaat (normaal gesproken Schijnheilig ).

**Zit wat in, hoewel ik zelf ook vaak WEL met stelling en buiging een wending inga. Net zoals dat ik ook "gewoon" wijken voor het been, schouder voor/binnen, en travers gebruik met rijden. Maar goed, dat is uiteindelijk een kwestie van even wennen, binnen de korste keren zie je prima wat een ander aan het doen is

Natuurlijk heeft iedereen evenveel recht op gebruik van de bak. Maar als deze instructrice op piekuren 's avonds mensen van buitenaf in onze binnenbak las gaat staan geven, dan vind ik dat ik meer recht heb om in deze bak te rijden dan die andere mensen. En zeker als er al 4 of 5 mensen aan het rijden zijn.

**wat dat betreft ben ik het eens met Vippie, dat ze haar eigen tokootje moet beginnen als ze voor haar broodwinning bezig is, zeker als ze ook nog eens mensen van buitenaf laat komen.

Ik weet ook wel dat het leven en rijden van een westernruiter niet alleen maar bestaat uit slindings en stops en spins, maar tijdens deze lessen is dit wel wat er de hele tijd geoefend wordt.

**nouja hoe dan ook, het blijft lastig, zeker niet als ze (en dan met name de staleigenaar) jullie niet behoorlijk tegemoet willen komen, zodat iedereen gewoon normaal z'n paard kan rijden. Denk dat ik dan ook op zou stappen (en daarbij stiekem zou hopen dat de hele groep vroeger of later weer net zo plotseling vertrekt als dat ie gekomen is Extreme duivel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:54

(en daarbij stiekem zou hopen dat de hele groep vroeger of later weer net zo plotseling vertrekt als dat ie gekomen is Extreme duivel )


Juist, daar hoop ik ook maar op. Een groep van ruim 15 paarden met eigenaren wordt er op een manege niet zo maar uit gezet. Volgens eigen zeggen zijn ze eruit gezet omdat er zo veel mensen tegelijk gingen opzeggen. (Ze zouden in de komende maandan toch wel bij ons komen staan, maar niet tegelijk en zo snel).
Maar als manege eigenaar zou ik dan nog ff een maand stalgeld proberen te vangen. Haha!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:58

Wij hebben afgesproken dat er op tijdstippen dat iedereen logischer wijs komt rijden )en dat is 's avonds voor ons, omdat de meeste overdag werken), geen lessen zijn na 8 uur.
Daar wordt wel eens geen rekening mee gehouden, maar een enkele keer is geen probleem.
Maar wij staan op een boerenbedrijf. Er wordt dan ook uitgegaan als je meer privileges wilt hebben, maar naar een manege moet gaan.
Ik vind het persoonlijk belachelijk voor zoveel uur. Wat moeten andere instructeurs dan?

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:59

Idd belachelijk, ik zou ook zeer zeker uitkijken naar een andere stalling. Tis idd erg jammer maar goed je kan niet echt lekker rijden zo, toch?

Kan je niet met de rest van de pensionklanten (de niet-western ruiters) afspreken om als het niet gauw veranderd op te stappen? ik neem aan dat er meer mensen last van hebben??

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:03

Ik sta sindskort ook op een pensionstal, waar dus eerst maar 6 paarden stonden, nu zijn er opeens 6 bij en er is nog een uitbreiding in gedachte. Nu kan ik nog niet rijden, maar wil wel af en toe de bak gebruiken voor longeerwerk etc. We hebben onderling gewoon de afspraak dat de mensen die er eerst stonden gewoon hun tijden hebben en de nieuwe zich aanpassen aan die tijden. Nu is het heel erg gezellig en gaat het vaak niet eens zo precies op tijd.......ik vind het niet meer dan normaal dat je als nieuwe aanpast aan de rest. Dan kun je altijd nog veranderingen doen later....dit is echt gewoon stom dat ze jullie ruimte en tijd pakken, jullie betalen net zo goed maandgeld voor de stalling, waar ook de bak bij hoort lijkt me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:07

Wij vonden ook dat we ons niet aan hoefden te passen, omdat wij er allemaal al min een jaar staan. Maar wij zijn maar met 6 pansionklanten die er al stonden en de groep die er nu bij is gekomen is veel groter. We hebben ook onderling afgesproken dat we opstappen als het niet beter wordt. Maar de eigenaar wil die hele groep (plus inkomsten) liever niet kwijt. Dus al hij moet kiezen tussen zij en wij, dan kiest hij voor die grote groep.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:12

Maar ik kan mij niet voorstellen dat van die nieuwe groep niemand last heeft van deze regeling. Daar zullen ook ruiters tussen zitten die niet elke dag les hebben maar wel alleen 's avonds kunnen rijden. Hoe gaan die dat allemaal oplossen dan? Dit is overigens wel de reden dat ik bij de vorige pensionstallen weg ben gegaan. Pas 's avonds na 23.00 uur was de bak vrij van lessen maar dat werd toch echt te laat.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:18

Ik zou een andere stal zoeken, waar je lekker alle rust hebt

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:25

Ik vind het een beetje raar dat er mensen van buitenaf komen rijden voor de broodwinning van die instructrice.
Het is me niet echt duidelijk wat de stalhouder er van zegt,misschien heeft hij het wel goed gevonden toen ze kwam informeren voor stallen.

Bij ons komen geen ruiters van buiten af,de instructeurs mogen wel de klanten lesgeven maar geen mensen van buitenaf.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:29

Tessya schreef:
Wij vonden ook dat we ons niet aan hoefden te passen, omdat wij er allemaal al min een jaar staan. Maar wij zijn maar met 6 pansionklanten die er al stonden en de groep die er nu bij is gekomen is veel groter. We hebben ook onderling afgesproken dat we opstappen als het niet beter wordt. Maar de eigenaar wil die hele groep (plus inkomsten) liever niet kwijt. Dus al hij moet kiezen tussen zij en wij, dan kiest hij voor die grote groep.


En dan zal ik als ik jullie was ook niet meer voor zijn pensionstal kiezen!!! Erg asociaal van de eigenaar sorry dat ik het zeg! Sowieso is het een pensionstal toch? En geen manege?
Als ze zo graag les wilt geven gaat ze maar naar een manege of begint ze ergens zelf...

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:38

Wat een vervelende situatie is dit zeg. Hebben jullie hier alle 6 last van? Dan zou ik samen een gesprek aangaan met de eigenaar. Jullie betalebn gewoon stalgeld en daar zit het gebruik van de faciliteiten bij in lijkt me. Als je daar dan geen gebruik van kunt maken, klopt dat niet. De eigenaar moet zich ook naar jullie toe aan de afspraken houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:45

Vanavond gaan we met de drie klanten die het meest komen (elke dag) weer terug naar de eigenaar om verhaal te halen. Maar nu zonder dat die instructrice erbij zit.
Vanmiddag ga ik op 2 verschillende stallen kijken of er evt. plek is.
Ik vind het zelf ook een rottige situatie, maar ik wil met lol naar stal kunnen gaan, en nu zit ik thuis gewoon te balen dat ik weer naar stal toe moet. Dat werkt ook niet.