Niet goed, Geld terug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Niet goed, Geld terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 19:55

Weet iemand hoe het zit met die 6 of 8 weken die er wettelijk zijn waarbinnen je een paard terug moet kunnen brengen als die een verborgen gebrek heeft.

Mijn nieuwe veulen is niet helemaal in orde heb ik het idee, donderdag a.s komt mijn dierenarts om hem na te kijken.
Omdat ik al de nodige ellende met mijn vorige paardje heb gehad en ik daar nu niet weer doorheen wil gaan vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met die wettelijke bepaling.
Als mijn veulen nu namelijk niet goed is dan moet hij gewoon terug.

En weet iemand dan misschien hoe je dat het best aan kan pakken, ik weet het de DA is nog niet eens langs geweest maar ik ben toch nieuwschierig


alsvast bedankt

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:02

Bye the way,
ik heb het veulen niet op proef mee gekregen en heb hem dus ook niet laten keuren (bij veulens is dat trouwens ook niet veel voorkomend als bij oudere paarden )

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:03

Die periode is een half jaar. Bedenk wel dat je aannemelijk moet maken dat het geconstateerde op het moment van koop al bestond en dat jij alles heb gedaan om erachter te komen dat er niks aan de hand is/was.
De verkopende partij heeft meldingsplicht, maar de kopende partij heeft onderzoeksplicht. Jij MOET dus vragen of de verkopende partij weet van gebreken die het toekomstige gebruik van het paard in de weg staan. Vervolgens moet daar een eerlijk antwoord op komen.

Jij het dus te bewijzen dat je alles hebt gedaan wat redelijkerwijs in je vermogen lag om erachter te komen dat het paard geschikt was voor het doel wat jou voor ogen stond.
ik betwijfel of je dat voor elkaar kunt krijgen bij een veulen.......

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:11

okee, ja dat wordt moeilijk. Maar als hij bv een hartruis blijkt te hebben ofzo?

bikkel
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:24

Op de website van het ministerie van justitie staat de wet helemaal omschreven.
Vorige week heb ik het via een zoekmachine opgezocht. Zal het nog wel even nalopen hoe ik er precies gekomen ben.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:35

dankjewel

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:51

Hopelijk valt het mee, sterkte morgen!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:56

Cantaor schreef:
okee, ja dat wordt moeilijk. Maar als hij bv een hartruis blijkt te hebben ofzo?

Dan had je als koper een klinische keuring moeten laten doen...tijdens zo'n keuring komt dat aan het licht

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:21

Klopt inderdaad, daarom heb ik mijn paard als veulen wel laten keuren. Ze luisteren dan ook naar de longen.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 10:10

Ja dat was inderdaad dom van mij, maar hij eet dus wel goed gras enzo, hij is ook erg oplettend (laatst schopte hij ook bijna een klein hondje) Maar hij is gewoon rustig.
Nouja we zullen het morgen wel zien.

Dankje Delphi, ik zal je pb en

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:18

bikkel schreef:
Op de website van het ministerie van justitie staat de wet helemaal omschreven.
Vorige week heb ik het via een zoekmachine opgezocht. Zal het nog wel even nalopen hoe ik er precies gekomen ben.



En.........weetje al hoe je er bent gekomen?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:25

ok even kijken of ik dit goed heb?
Hij is 30 april geboren en je hebt hem vanaf 19-08 dat betekend dat hij 3,5 maand was dat hij bij jouw kwam? Als dat zo is, dan heb je kans dat hij niet ziek is. Dan is hij gewoon veeeeeeeeeel te jong bij zijn moeder weggehaald. Fysiek kunnen ze op die leeftijd al wel weg, maar geestelijk is een heel ander verhaal.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:44

Okee, nouja dat geestelijke daar kunnen we wel aan werken, ik heb heel veel aandacht voor hem want ik werk alleen 's ochtends. En er staan daar nog meer veulens eventueel voor vriendjes ofzo?

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:49

Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest.


Dit stukje heeft in de Bit gestaan,misschien heb je er wat aan!
Hou ons op hoogte,ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt!

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:53

zal ik doen, en bedankt voor je stukje