te dik paard/weidepaard bijvoeren of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

te dik paard/weidepaard bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 14:19

Mijn paard heeft de hele zomer op de wei gestaan en is nu veelste dik. Hij is tijdens mijn vakantie 3 keer per week gelongeerd geweest maar veel heeft dat niet geholpen. Ik wil nu actief met hem aan de gang. Hij moet afvallen en ook conditioneel weer worden aangepakt maar uiteraard wil ik dat verantwoord doen. Ik zou graag tips hierover willen krijgen.

Nog een vraag. Hij staat dus van sochtends tot savond in de wei en krijgt sochtends en savonds een half schepje brok in zijn stal. Mijn vraag is of dit al met al niet te veel is? Als ik niet op vakantie ben rij ik hem 4 x in de week gedurend een uur (bosritten). Maar echt netjes op "maat" wordt hij nooit. Wat eten jullie paarden die de hele dag in de wei mogen staan?

Tips heel erg welkom!!!!!

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:04

Dat ligt puur aan wat voor een paardje je hebt. Brok is eigelijk gewoon de energie wat je in een paard stopt. Dus als jouwn paard genoeg energie heeft om alleen van gras met bijv hooi te presteren laat dan het brok achterwege. Een paard voer je gauw veelste veel vooral die sobere rassen. Ik heb zelf een haflo arabier, en die loopt zomers dag en nacht buiten. En krijgt alleen gras, en mocht het heel veel regenen dan krijgt ze af en toe een plukje hooi....
Maar brok heeft ze echt niet nodig omdat ze energie zat heeft en ziet er gewoon super gezond uit. OK dan! OK dan!
Maar dat ligt dus aan hoeveel je rijd en wat voor'n paardje je hebt!!!
Groetjes Marieke

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 15:19

Marie, ik heb een 9-jarige quarter/arabier. Hij heeft niet al te veel conditie. Hij hijgt nu na een 5 minuten handgalopje.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:28

Tips:
-beweging opbouwen eerst veel stap ,nog wat minder draf en weinig galop.Zoals je zegt geeft het paard ook zelf goed aan wat hij wel of niet kan.
-Weidegang beperken,als het kan maar een paar uurtjes,zodat hij niet teveel binnenkrijg.Of geen weidegang,WEL paddock en "arm" hooi voeren.
-bijvoeding:iets met veel vitamines/mineralen en weinig energie,zodat hij wel een uitgebalanceerd dieet krijgt,maar niet teveel dikmakers.(denk aan equisanum kern ofzoiets dergelijks)Het fijne is dat je het paard maar een half bakje per dag van dit voer kan geven ,maar toch de dagelijkse dosis vit/min binnenkrijgt.Daardoor zal hij vitaler worden en toch afvallen!
-heb je goed ontwormt?Ik ontworm iedere 3 maanden.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:30

Niet te veel ineens het voer verminderen, dan komen de 'slechte' eiwitten in het bloed en kunnen spierbevanging/hoefbevangen veroorzaken. Rustig afbouwen en konditie weer opbouwen.

Alles met mate Haha!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:50

Die van mij staat het hele jaar door dag en nacht buiten.
En alleen in de herfst en winter, als ik niet veel gras meer staat dan krijgt hij brokken. De rest van het jaar niet.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:46

ik rij op een halfo en die staat ook 24/7 op de wei en die krijgen ;savonds brok en hooi bij. Als geval veel paarden zijn te dik. Mieke is nu dankzij ponykamp aardig afgevallen. Maar iedere week gaan ze naar een nieuwe wei. Dusja de kilo's zitten er erg snel weer bij. wat ik heel spijtig vind. Ook al rij ik 6keer per week

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:50

Mijn paarden staan dag en nacht buiten. in verband met een vette wei dragen ze een grasmasker. Hierdoor eten ze de helft minder. Met masker op, hou ik ze redelijk in model, zonder masker wordt er gevraagd wanneer het veulen komt (plofbuiken). Verder geef ik ze wel iedere dag een handje multivitamine/mineralen brok van Drechstede zodat ik zeker weet dat ze voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen. Ze zien er goed uit en zijn lekker voorwaarts en actief. Zodra ze dat niet meer zijn gaat het masker af en zonodig krijgen ze een half schepje muesli low engergie/eiwit erbij (meestal vanaf half september).

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:59

als je paard in de wei staat heeft hij genoeg aan het gras hoor. er zit alles in wat hij nodig heeft. dus kan je rustig gaan minderen met het bijvoeren.en wat meer beweging geven,wel rustig opbouwen en zo valt je paard beetje bij beetje weer af. succes ermee. maar doe het wel in kleine stappen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:40

rashida schreef:
als je paard in de wei staat heeft hij genoeg aan het gras hoor. er zit alles in wat hij nodig heeft.
Ben ik niet met je eens. Onze huidendaagse weiden bestaan uit slechts enkele grassoorten en de bodem is qua oppervlak en samenstelling te eenzijdig om het gras te kunnen voorzien van alle vitaminene en mineralen die een paard nodig heeft. Aan de buitenkant kunnen paarden er gezond uitzien, maar toch kan er door langdurige weidegang zonder bijvoeren een bepaald te kort ontstaan.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:27

Eens met bovenstaande....
Mijn vroeger paard werd steeds strammer en na wat DA bezoeken kwam eruit dat hij aan het verzuren was ....te weinig voedingstoffen binnen(gaf hooi naast de weidegang).
Toch heeft er voor dit paard te weinig voedingstoffen in het dagelijks menu gezeten.

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:45

Onze paardjes staan ook altijd op de wei maar krijgen toch het jaar door brok. Niet veel natuurlijk maar gewoon puur voor de voedingsstoffen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:48

uhh, arz stata ook 24/7 op de wei, nu stata ze op stal, omdat ze ergens anders staat, nu krijg ze een schep bix als ze een uur heeft gelopen9denk aan ene beetje rodndraven en galoperen, end an vandaag een hindernisje springen)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:11

pompom schreef:
Eens met bovenstaande....
Mijn vroeger paard werd steeds strammer en na wat DA bezoeken kwam eruit dat hij aan het verzuren was ....te weinig voedingstoffen binnen(gaf hooi naast de weidegang).
Toch heeft er voor dit paard te weinig voedingstoffen in het dagelijks menu gezeten.


En wat was het advies qua bijvoeding?
Die van mij staat nu vanaf mei 24/7 zonder bijvoeding buiten. Ik heb alleen een mineralenblok opgehangen. Ze was veel te dik maar begint nu terug te vallen. Laat zomergras kan ook weer behoorlijk 'vet' zijn.
Ik zit echt even in dubio. Gras is uiteraard behoorlijk kort inmiddels.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:13

Sorry Tex, ot Knipoog
Maar zoals je kunt lezen werd mijn paard niet bijgevoerd en is behoorlijk afgevallen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:26

Denk dat het best moeilijk is om de juiste weg te vinden qua bijvoeding.
Misschien kun je eens met een deskundig iemand of bijvoorbeeld je DA overleggen.Niet dat hier geen deskundigen zitten Knipoog, maar toch.

Mijn paard heb ik ook veel problemen mee gehad,die werd dik van lucht.
Hoefde maar even stil te staan en hopsakee,het zat er alweer aan.
Heb ook jaren met (nu achteraf gezien verkeerde) voeding lopen knoeien,mijn paard is er chronisch ziek van geworden.Ook omdat ze te weinig voeding haalde uit alleen grazen op het land.
Ik kan nu niet meer rijden,maar voer haar wel nog steeds bij,eiwitarme brok voor sobere rassen.Het is niet veel,maar ze haalt er wel uit wat ze nodig heeft.Ik heb het samen met mijn DA en hoefsmid samengesteld.

Succes!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:44

Je moet wel voeren.
Kennis van ons heeft daar zo een hele theorie over. Volgens mij moet je de lente nabootsen: weinig voer maar met heel veel erin. Dan moeten ze heel veel verbranden om het allemaal te verteren en te verwerken. Dus verbranden ze ook vet.
Ik weet niet meer 100% zeker of het zo is, maar ik dacht van wel.

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 21:51

Dankje wel iedereen! Misschien is het het beste om de DA eens te laten komen en die te laten adviseren. Er zijn zoveel verschillende meningen. Mijn paard is gelukkig wel altijd gezond. Is nooit ziek (afkloppen).. Maar enige stramheid is er toch wel dus wellicht toch ergens een tekort van. Ik vind dit een vreselijk moeillijk issue. Nog wel een vraagje. Wat is een grasmasker?

Groeten,

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:53

Een grasmasker is een mondmasker wat niet de volledige hoeveelheid gras door laat die een paard normaal afbijt, maar veel minder. Hierdoor kan hij langer op het land zonder te veel binnen te krijgen.
De Paardendrogist heeft ze, daar worden ze Greenguard genoemd.
Persoonlijk zie ik liever de engelse variant: grazing muzzle. Die is steviger.

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:54

bij ons op stal staan ze 24/7 buiten in de zomer, allen als ze gewerkt hebben krijgen ze een beetje bij gevoerd, nooit meer dan een half biks of muesli
. Wat altijd aangeraden wordt is om ze per 4 weken een vitamine spuit te geven voor de zekerheid.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:04

Mijn trekpaardje heeft niet genoeg aan het gras van het weiland. Ze is erg energiek en rent de hele dag door het weiland, tis echt nog een gek veulen *whahahah*, ik heb haar om aan haar stal te wennen en om haar extra bij te kunnen voeren nu snachts op stal! Als ik haar niet goed voer dan valt ze meteen helemaal in, dan maakt 12 h al een enorm verschil....
dus halve baaltje hooi en schep muesli gaat er met gemak in en blijft ze goed op conditie! Je moet echt naar je eigen paard kijken om te weten of je wel of niet gaat bijvoeren....wel bijvoeren van brok lijkt me wel verstandig, omdat er wel alle voedingsstoffen in zitten (ookal geef je maar een heel klein beetje)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:20

die van mij als ze genoeg uit gras haalt krijgt ze 1 schep brok als ze heeft gewerkt doet ze niks krijgt ze niks. In de winter krijgt ze erg veel 6 kg merriebrok. ze kan in principe in de zomer zonder, maar geef het haar dat ik als ze weer uit de wei moet niet heel hard op hoef te bouwen.

dus denk dat die van jouw zo te horen wel zonder kan. Hier staat ook een paard die alleen op gras genoeg aan energie heeft.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:41

Andrew kreeg van mij als er genoeg gras stond een kwart schepje basisbrok met daardoor een handje volledige vitamine/mineralenbrokjes voor naast weidegang. Staat er weinig gras dan voerde ik tot een halve schep bij. Omdat hij vaak op schraal land staat, en weinig brok krijgt (ook vanwege gevoeligheid voor spierbevangenheid), wilde ik een complete aanvulling vitamines en mineralen. hij ziet er prima uit.