Dringende vraag over wel/niet bandageren met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Dringende vraag over wel/niet bandageren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 00:17

Bij de vorige eigenaar werd Maddox niet gebandageerd tijdens het springen. Hij was bij de klinische keuring wat gevoelig op zijn kogels (op de foto niets te zien), waarschijnlijk door overbelasting.
Ook is hij een keer kreupel geweest na een springwedstrijd toen hij erg kort had gedraaid (spiertje verrekt geloof ik).

Nu wil ik 1 x per week met hem gaan springen, morgen voor het eerst. Ik denk er over om hem te bandageren bij het springen om hem wat extra stevigheid te geven. Maar ik vroeg me een paar dingen af:
- mag je bij springwedstrijden ook bandageren? Zo niet, dan begin ik er nu ook niet mee want dan loop ik dadelijk kans dat hij na elke wedstrijd last heeft omdat hij bandages gewend is.
- ondersteun ik de kogels door bandageren?
- kan ik het ook op een andere manier verstevigen?

Ik wil niet dat ik het slapper maak omdat hij aan de bandages went.

PS, heb trouwens een heel mooi springzadel gekocht, een Prestige Sidney. Voor de springers onder de bokkers, dat is het zadel met het witte randje aan de achterkant van het zadel. Ben helemaal blij Lachen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:33

Het enige antwoord dat ik weet is: Ja, je mag met wedstrijden bandageren. Of je de kogel ook ondersteunt zou ik niet weten, maar het lijkt me van wel. Als je een tijdje rustig aan doet, is de overbelasting weg en maakt het niet uit of je nu wel of niet bandageerd.
Iig heeeeeeeel veel succes met springen en gefeliciteerd met je nieuwe zadel!!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:47

Kun je niet beter een poosje wachten voor je gaat springen? Dan kan die overbelasting eerst genezen voor je hem opnieuw belast. Ik denk niet dat bandages de benen voldoende ondersteunen als de kogels al gevoelig zijn. Ik zou dus eerst even een paar weekjes wachten, je hebt immers nog tijd genoeg om met hem te springen?
Veel succes en gaaf, dat springzadel. Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 08:31

Als hij nog gevoelig is bij de kogels kun je ook nog een weekje wachten, ook al kriebelt het natuurlijk om te gaan springen... Knipoog
Maar mocht je toch gaan rijden, dan zou ik geen bandages omdoen persoonlijk. Omdat je met springen grotere kans hebt dat die los gaan/schieten.
Peesbeschermers misschien een oplossing?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:07

Ik zou ook voor (harde) peesbeschermers gaan. De "klap" dat ze op de grond komen kan je inwendig echt niet helemaal opvangen, ook niet uitwendig met bandages, t geeft misschien wel wat steun, maar of de benen er nou beter van worden? De enige klappen die je echt opvangt zijn de klappen van de balken tegen de benen (als ie ze erafkiepert) en daarvoor zou ik toch liever peesbeschermers dan bandages aandoen.
Succes!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:53

Ik zal het niet doen. Het is beter om gewoon goed te trainen en het springen rustig op te bouwen. Als je nu (laag) al met bandages gaat beginnen, dan kom je er nooit meer vanaf. Bandages maken de pezen zwakker. Als je op hoger niveau komt, dan bieden bandages ook niet genoeg steun meer.
Doe gewoon goede peesbeschermers om, en bouw het springen rustig op. Niet te veel, en niet te hoog in de eerste maanden.
Je had zelf al aangegeven dat Maddox behoorlijk was belast de paar dagen voor de keuring. Ook heb ik al ergens gelezen dat ie nog niet echt veel gedaan had. Dat geeft aan dat ie gewoon de spieren nog niet heeft. Die moet ie nog krijgen.
(Eén van) de beste manieren om de pezen te trainen (en juist de pezen zijn superbelangrijk bij het springen) is het stappen op de harde weg. Stappen, stappen en nog een stappen. Ikzelf doe het minimaal 30 min. per dag, alleen maar stappen op de harde weg. Mijn paardje heeft nu ijzersterke pezen. Daar moet je naar toe werken. Als de pezen sterk zijn, dan heb je veel minder kans op blessures als je gaat springen.

Kortom: werk eerst aan de spier en peesopbouw, voordat je echt gaat springen. Bandages verzwakken de pees alleen maar. Die bevorderen de spier en peesopbouw totaal niet.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:55

Ik gebruik neopreen beschermers, heb me laten vertellen dat dat bandages en peesbeschermers ineen zijn. Ze werken heel goed en belemmeren niet tijdens het springen en kunnen ook niet losschieten. Zelf ben ik geen voorstander van harde peesbeschermers, heb er nare ervaringen mee, vandaar neopreen.

Mooi zadel heb je trouwens gekocht, hoop zelf ooit ook dit zadel te kopen Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:07

Ik hou helemaal niet van bandageren als ik ze gebruik gebruik ik ze voor de sier. Ik gebruik gewoon peesbeschermens en strijklappen. Een paard wat gaat springen moet 4 gezonde sterke benen hebben anders moet je niet gaan springen. Ik spring al jaren en zonder bandages en ik heb nooit wat met hem (oke nu wel maar had niet voorkomen worden door bandages).

Ik denk dat je idd beter nog even een beetje dressuurmatig kan gaan trainen en de benen sterker maken zonder die prut Haha! . Plus dat jullie eerst nog een beetje een combinatie moeten worden vooral met springen vraagt dat toch een hoop. Vooral als de kogel toch een beetje overbelast was zou ik zeker GEEN risico nemen. Ik zou als ik jouw was nog even een keer naar de kogel laten kijken door de DA je kan eigenlijk geen risico nemen met dit soort dingen.

Als je dan gaat beginnen begin dan rustig neem de tijd en bouw het op vooral omdat je weet dat hij wat overbelast was in die kogel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:22

Een alternatief voor bandages kunnen die Action 3in1 beschermers zijn... die gaan ook om de kogel meen ik.
Dat bandages de pees verzwakken is onzin, en je mag er ook gewoon mee springen op de wedstrijd. Als ik met Waldo springles heb bandageer ik ook altijd voor de eztra steun.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:24

Ik pleit toch voor harde peesbeschermers en springschoenen. Die beschermen de benen van een paard het beste. en dan zou ik voor de peesbeschermers iets pakken met zachte binnenkant en klitteband.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:32

Laura schreef:
Dat bandages de pees verzwakken is onzin


Absoluut niet! Bandages zorgen ervoor dat de pees niet de mogelijkheid krijgt om zichzelf te verstevigen. Én bandages kunnen de pees van binnen te warm maken, waardoor de vezels in de pees zichzelf vernietigen. Dat is even kort gezegd wat bandages doen.
Ik heb hier boeken vol over in de kast staan, dus ik weet wel waar ik over praat. Over dit onderwerp heb ik ellenlange discussies gehad met mijn DA (die trouwens lesgeeft aan de Universiteit Utrecht, diergeneeskunde). Eerst geloofde ik het ook niet, maar m'n DA heeft me toch echt overtuigd. Daarna ben ik me er steeds meer in gaan verdiepen.
Nogmaals; bandages richten alleen maar schade aan. Een paard moet eerst 4 gezonde benen hebben voordat je er (echt) mee gaat springen. Dus stappen, stappen en stappen over de weg en veel dressuurmatig de spieren opbouwen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:35

Ik gebruik zelf ook die Action peesbeschermers. Ik heb ze al jaren en ze zien er nog als nieuw uit. Veel makkelijker dan bandageren. Ik zou trouwens ook niet snel bandageren met springen, als er een bandage bijv. los schiet dan kan dat best gevaarlijk zijn. Bandages vind ik meer voor het mooie, als je bijv. les hebt of een wedstrijd.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 10:36

Hij heeft nu geen last meer van de kogels, maar ik wilde eigenlijk voorkomen dat hij last krijgt.

Het is niet zo dat hij nog niet veel heeft gedaan, hij stond bij dat meisje volop in training. Ze reed M dressuur en L springen met hem en trainde erg fanatiek.

Dat stappen op de harde weg is een heel goed idee.
Ik spring toch nog niet zo hoog (max 80 cm denk ik in de springles) dus ik doe het wel gewoon met peesbeschermers en springschoenen. Voor achter heb ik ook die hoge peesbeschermers van Eskadron die zijn ook wel lekker veilig.

Ik ga het sowieso langzaam opbouwen, mijn instructeur zei ook al dat ik vandaag wel kon beginnen maar dat we niet het volle uur meedoen. Waarschijnlijk is dat meer voor mij en voor de combinatie want het paard zelf is t wel gewend.