Hoeveel kilo brok voor een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Hoeveel kilo brok voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 08:47

Hai

Ben toch wel benieuwd.
Kwam vandaag bij mijn vriendin op de manege.
En schrok toch wel een beetje, haar paard staat dan de hele dag op een schraal landje, en als ze s'nachts binnen komen.
Krijgt ze maar een kwart biks.
Geen hooi of kuil en niets erbij.
En toch iedere dag intensief rijd?
Er was ook een paard die bijna 3 kilo brok kreeg .
Wat is nou voldoende voor een paard, nou neem ik bijv mijn paard als voorbeeld.

Ik voer haar zelf 2 kilo op een dag, het is best een flink paard, word ook wel intensief gereden 3 x in de week, en ze is 1.65
Hoeveel kilo zouden jullie haar dan geven?

Groetjes, Priscilla

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:06

Geen kuil of hooi? Dat lijkt mij niet goed...

Hoeveel brok je paard nodig heeft, hangt er helemaal vanaf wat voor soort brok je geeft, wat je ermee doet, hoeveel kuil of hooi ze no krijgen, of ze op het land staan etc.

Mijn paard krijgt per dag 2 kilo brok en behoorlijk veel kuil/hooi. Ook staat ze (als het niet te nat is) een paar uur op de wei (anders in bak)

Op mijn oude stal kreeg ze 4 tot 4,5 kilo brok per dag, 2xhooi maar geen wei.

Bij mij zit er weinig verschil tussen hoevaak ik nu rijd en toen. Nu meer denk ik...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 09:08

Ik vond het dus ook erg weinig

Mijn eigen paard krijgt Kuil sóchtends en sávonds een beste bult.
En ze krijgt Basis brok van de welkoop Lachen
Ikv ind zelf dat als mijn merrie buiten staat gewoon veel beter eruit ziet, ook veel voller.
Winter's valt ze dus in, ik heb haar ook wel eens 2 kilo brok gegeven en daarbij nog eens 1 kilo musli.
Maar er kwam niets aan Lachen

Winters staan ze af en toe buiten, want het land gaat helemaal kapot.
Maar anders staan ze in de buitenbak.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:10

mijn paard staat ook op het land dag en nacht en krijgt 2 kilo bix erbij,rijdt zon 3 keer in de week en 1 keer longeren. Paard is 1.68

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:16

Mijn paard (fries, 1.65) gaat weer naar binnen een deze dagen en dan ben ik van plan ongeveer 2,5 kilo te geven aan brok en/ of muesli daarnaast krijgt ze hooi en zal ze bij goed weer overdag op de wei staan. Als ze hard heeft gewerkt geef ik haar soms een extra'tje slobber ofzo en van de winter voeren we wortelen bij.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:40

Dat is echt voor ieder paard verschillend. Imker krijgt als hij vol in training staat, per dag 1 kg brok en 1 kg granenmix. Nu doet hij helemaal niets, dus krijgt hij alleen voordroog, gras en wat zemelen.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:44

Volgensmij voer ik best weinig biks in vergelijking met andere mensen.
Santos krijgt na het rijden een schep biks (400 gram) en een schep musli (400 gram). Daarnaast krijgt ze ook hooi.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:57

wat je paard aan krachtvoer moet voeren is geheel afhankelijk van het paard en de arbeid. Ruwvoer moet er altijd ruimschoots zijn.

vb. Mijn paard krijgt +/- 2,5 kg sportmuesli en heeft hier voldoende aan. Het paard van mijn vriend (aantal rijuren is hetzelfde) krijgt 4 kg sportbrok en heeft daar pas voldoende aan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 09:59

En dat je ziet dat een paard voldoende voer krijgt is dus te zien aan de dikte ?
Of aan het rijden of het paard genoeg energie heeft ?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:20

Aan beide dingen parousha. Het gevaar is, als je paard niet de dagelijkse hoeveelheid brok krijgt die aanbevolen wordt, krijg hij ook niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen. Opzich heb je paarden die het op zo weinig rantsoen goed kunnen doen, alleen zul je ze er een compleet supplement bij moeten geven.
Dat het paard geen ruwvoer krijgt is niet goed, de darmen moeten wel in werking blijven. Krijgt het paard wel stro?

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:00

Fie krijgt per dag ongeveer een kilo biks, een halve kilo muesli en een halve kilo graan/haver.
Na het werken krijgt ze meestal een half schepje graan/haver.
Verder krijgt ze 3x per dag kuil, en als het er is krijgt ze wat peen (anders handje lucerne).

Fie is 1.62m. en loopt ong. 6x per week vrij intensief.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:47

Licht eraan wat je voor'n biks voert...maar ik zou een paard die gewoon moet rijden toch wel 2 kg biks op een dag voeren en ook hooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:48

Je moet gewoon kijken hoe ze eruit ziet. Het ene paard doet het prima op een kg brok per dag, de ander word ontzettend mager. Voeren doe je met je ogen!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 11:49

XoNo schreef:
Aan beide dingen parousha. Het gevaar is, als je paard niet de dagelijkse hoeveelheid brok krijgt die aanbevolen wordt, krijg hij ook niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen. Opzich heb je paarden die het op zo weinig rantsoen goed kunnen doen, alleen zul je ze er een compleet supplement bij moeten geven.
Dat het paard geen ruwvoer krijgt is niet goed, de darmen moeten wel in werking blijven. Krijgt het paard wel stro?


Het paard van mijn vriendin krijgt wel Stro
Mijn eigen paarden staan op Zaagsel

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:42

Mijn paard is 1.68 wordt iedere dag minstens 1x gereden staat de hele dag op een weiland met niet zo veel gras.
krijgt in de wei wat hooi bijgevoerd, krijgt 3,5 kilo brok 0,5 kilo muesli en 0,5 schep gerst over de hele dag. Ze staat snachts op stal op stro en kan dus daar ook van knabbelen. En ze krijgt iedere dag wat sneeen hard brood. Ze is nu precies op gewicht en dat wil ik zo houden Lachen